Moer vervangen...
Moer vervangen...
Ik heb het probleem dat ik broedloze afleggers heb gemaakt in 3-ramers. In deze 3-ramers heb ik onbevruchte moeren ingevoerd.
De moeren zullen binnenkort wel bevrucht worden en aan de leg raken.
Het is mijn bedoeling mijn moeren die op volken van 20 ramen (hoofdvolk) staan te vervangen.
Hoe moet ik nu handelen ?
1) Wachten tot de onbevruchte moeren aan de leg zijn, het hoofdvol moerloos maken, na 8 dagen doppen breken en dan invoeren via een kluisje ???
OF
2) Het hoofdvolk moerloos maken, na 8 dagen doppen breken, 3 ramen wegnemen, en daarna de 3 ramen van de 3-ramer op een krant invoeren ?
Wat geeft de grootste kans op succes? Alvast bedankt, Thomas
De moeren zullen binnenkort wel bevrucht worden en aan de leg raken.
Het is mijn bedoeling mijn moeren die op volken van 20 ramen (hoofdvolk) staan te vervangen.
Hoe moet ik nu handelen ?
1) Wachten tot de onbevruchte moeren aan de leg zijn, het hoofdvol moerloos maken, na 8 dagen doppen breken en dan invoeren via een kluisje ???
OF
2) Het hoofdvolk moerloos maken, na 8 dagen doppen breken, 3 ramen wegnemen, en daarna de 3 ramen van de 3-ramer op een krant invoeren ?
Wat geeft de grootste kans op succes? Alvast bedankt, Thomas
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Moer vervangen...
Thomas,
Jij grijpt veel te veel in in de natuurlijke gang van zaken van bijenvolken; maar goed, dat terzijde.
Als stelregel moet je onthouden, dat je nooit, echt nooit, een onbevruchte moer moet invoeren in een volk, dat niet in zwermstemming is; en nooit, echt nooit een leggende moer moet geven aan een volk, dat in zwermstemming is.
Daarmee vervallen jouw punten 1 en 2.
Wat overblijft is: hoofdvolk moerloos maken en na een uur of twee , als de bijen zich moerloos weten, maar nog niet aan doppen toe zijn, de nieuwe leggende moer aanbieden, eerst in een kooitje (de nacht over bijvoorbeeld) om de geur in orde te brengen; daarna met een voerdeegje laten bevrijden uit het kooitje. Let op, dat je in het betreffende kooitje geen begeleidende bijen meegeeft, want dan gaat het alsnog fout.
Ik voor mij, zou wachten tot de inwintering en vervolgens verenigen met behoud van de moer die je op dat moment het beste voorkomt.
hennie oes

Jij grijpt veel te veel in in de natuurlijke gang van zaken van bijenvolken; maar goed, dat terzijde.
Als stelregel moet je onthouden, dat je nooit, echt nooit, een onbevruchte moer moet invoeren in een volk, dat niet in zwermstemming is; en nooit, echt nooit een leggende moer moet geven aan een volk, dat in zwermstemming is.
Daarmee vervallen jouw punten 1 en 2.
Wat overblijft is: hoofdvolk moerloos maken en na een uur of twee , als de bijen zich moerloos weten, maar nog niet aan doppen toe zijn, de nieuwe leggende moer aanbieden, eerst in een kooitje (de nacht over bijvoorbeeld) om de geur in orde te brengen; daarna met een voerdeegje laten bevrijden uit het kooitje. Let op, dat je in het betreffende kooitje geen begeleidende bijen meegeeft, want dan gaat het alsnog fout.
Ik voor mij, zou wachten tot de inwintering en vervolgens verenigen met behoud van de moer die je op dat moment het beste voorkomt.
hennie oes

Hennie, bedankt voor jouw reaktie,
maar heb je bij de door jouw voorgestelde methode geen grote kans op het meteen doppen trekken op het resterende oude broed ???
Ik ben nu in de gelukkige, of misschien ook niet gelukkige, omstandigheid dat 1 van mijn slechte volken moerloos is : Donderdag trof ik geen eitjes meer aan, maar enkel diverse redcellen die ik allemaal weggebroken heb. Het betreffende volk is extreem stekerig en bezit nog wel behoorlijk wat gesloten broed.
Om zeker te zijn dat er geen moer in het volk meer aanwezig is wil ik morgen een raam met eitjes inhangen en dit volgende week verwijderen.
Vervolgens wil ik het volk verenigen met een leggende Buckfast moer uit een 3-ramer.
Ziet iemand nog problemen met deze manier van een moer invoeren ?
Groeten, Thomas
maar heb je bij de door jouw voorgestelde methode geen grote kans op het meteen doppen trekken op het resterende oude broed ???
Ik ben nu in de gelukkige, of misschien ook niet gelukkige, omstandigheid dat 1 van mijn slechte volken moerloos is : Donderdag trof ik geen eitjes meer aan, maar enkel diverse redcellen die ik allemaal weggebroken heb. Het betreffende volk is extreem stekerig en bezit nog wel behoorlijk wat gesloten broed.
Om zeker te zijn dat er geen moer in het volk meer aanwezig is wil ik morgen een raam met eitjes inhangen en dit volgende week verwijderen.
Vervolgens wil ik het volk verenigen met een leggende Buckfast moer uit een 3-ramer.
Ziet iemand nog problemen met deze manier van een moer invoeren ?
Groeten, Thomas
-
Thomas,
Ik zal in jouw geval wel de krantenmethode
gebruiken bij wat je van plan ben te gaan
doen, wel een goed dicht bedrukt gedeelte
gebruiken om de nestgeur van beide volken
te onderdrukken, inktgeur wordt dan dominant.
Wel zeker weten dat ontvangend volk inderdaad
moerloos is!!
mvrgr Frits
Frits
Ik zal in jouw geval wel de krantenmethode
gebruiken bij wat je van plan ben te gaan
doen, wel een goed dicht bedrukt gedeelte
gebruiken om de nestgeur van beide volken
te onderdrukken, inktgeur wordt dan dominant.
Wel zeker weten dat ontvangend volk inderdaad
moerloos is!!
mvrgr Frits
Frits
-
- Contacteer:
Thomas,
Toen jij je eerste bericht schreef, of misschien iets eerder, zat ik met precies hetzelfde probleem. Een van mijn kasten had ogenschijnlijk geen moer. Ik vond alleen gesloten broed en oude larven. Ook ik had de redcellen weggebroken. Anderhalve week geleden heb ik een raam met eitjes uit een andere kast overgehangen en een week later waren daar nog geen doppen op getrokken. Bij de laatste inspectie zag ik de moer weer lopen en waren er ook weer een aantal eitjes gelegd.
Ik ben benieuwd of jij volgende week ook verrast wordt
groet,
Hennie
Toen jij je eerste bericht schreef, of misschien iets eerder, zat ik met precies hetzelfde probleem. Een van mijn kasten had ogenschijnlijk geen moer. Ik vond alleen gesloten broed en oude larven. Ook ik had de redcellen weggebroken. Anderhalve week geleden heb ik een raam met eitjes uit een andere kast overgehangen en een week later waren daar nog geen doppen op getrokken. Bij de laatste inspectie zag ik de moer weer lopen en waren er ook weer een aantal eitjes gelegd.
Ik ben benieuwd of jij volgende week ook verrast wordt

groet,
Hennie
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Zo snel gaat dat niet; als zij de moer (geur) gaan missen, worden zij eerst onrustig met haar allen; pas als de geur van de oude moer geheel verdwenen is of dusdanig is afgezwakt dat zij er geen fiducie meer in hebben, gaan zij aan redcellen beginnen; je bent dan al een stuk verder in de tijd, dan de twee uurtjes waarover ik het had.maar heb je bij de door jouw voorgestelde methode geen grote kans op het meteen doppen trekken op het resterende oude broed ???
Wat jouw nieuwe actie betreft: jij blijft tot nu toe een dwingeland voor je bijen, die toch haar eigen weg zullen gaan of bezwijken onder jouw geweld.

geen fraai gezicht! [:(!] Zonder bemoeienis zou dit een krachtig volk geweest zijn.
Jouw volk had doppen, die jij weggebroken hebt; zij zijn al stekerig ( waarom?) en nu ga je ze tracteren op een raam legsel van een andere moer met vreemde geur; haar boosheid en stekerigheid zal alleen maar toenemen en dan wil je een ander volk dat tot nu toe in ballans is ermee opzadelen. Jouw stekerige volk heeft ofwel nog een verborgen moer (waar zij vanaf willen): bij verenigen loop je grote risico's met die andere moer (ik zou dan zeggen, jij laat die andere moer grote risico's lopen); als de moer inderdaad verdwenen is heb je een volk in zwermstemming, dat een nieuwe onbevruchte moer wil; ook hier loopt je leggende moer risico's bij vereningen. De krant die Frits voorstelt mag wel goed nat zijn van de inkt!
Wat ik zou doen, nu het zover gekomen is? Ik zou de gesloten broedramen aan een goed volk geven en het volk zelf in de buurt van de stand uit de kast weg laten gaan, zodat zij zich indelen bij de andere volken.Als zij goed gevoed zijn, komen zij er wel binnen.
hennie oes

Hennie, je mag me dan wel een dwingeland voor mijn bijen noemen, maar ik laat me niet door jou in slaap sussen.Oude Essink schreef:
als de moer inderdaad verdwenen is heb je een volk in zwermstemming, dat een nieuwe onbevruchte moer wil
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat mijn volk in zwermstemming is. Volgens mij zijn redcellen namelijk een teken dat de moer iets overkomen is. Zoals je hierboven kunt lezen had ik plotseling erg veel redcellen. Over zwermcellen heb ik het nooit gehad.
Ik ga dan ook voor de "Methode Frits", want het lijkt mij echt kort door de bocht om een leuk volkje zo maar even weg te kieperen.
Groeten, Thomas
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
1. Uit jouw beschrijving blijkt daar niet veel van.leuk volkje
2. Een volk zonder moer is geen volk.
3. Stille moerwisseling gaat met één redcel. Meer doppen levert een volk in zwermstemming, al zwermen ze niet gelijk. Als jij al die doppen weghaalt verandert dat niets aan het karakter van het volk, al zou je dat willen forceren.
4. bijen zijn levende wezens met een eigen organisatie, die je als uitgangspunt moet nemen voor verantwoord en succesvol imkeren
oes

-
Thomas.
Een volk zet redcellen aan als er geen
moer meer is,als de moer niet goed word
bevonden zijn het maar een paar cellen.
De zg stille moerwisseling.
Voor de krant methode is de Telegraaf
zeer geschikt van wege de massale inkt
die ze gebruiken, het moet dan altijd
een goed beïnkte krant zijn van wege
de geur van inkt die de kastgeuren onderdrukt.
mvrgr Frits
Frits
Een volk zet redcellen aan als er geen
moer meer is,als de moer niet goed word
bevonden zijn het maar een paar cellen.
De zg stille moerwisseling.
Voor de krant methode is de Telegraaf
zeer geschikt van wege de massale inkt
die ze gebruiken, het moet dan altijd
een goed beïnkte krant zijn van wege
de geur van inkt die de kastgeuren onderdrukt.
mvrgr Frits
Frits
Hennie, nou zou ik eens willen zeggen : koop eens een goed boek !Oude Essink schreef:
Meer doppen levert een volk in zwermstemming
Als de moer verloren gaat zoals bij mij omwelke reden dan ook (bij een inspectie misschien ?) dan zet het volk veeuul redcellen aan. Dit heeft niets maar dan ook niets met zwermstemming te maken.
Thomas