De buurvrouw belde gisterochtend '˜ik heb allemaal bijen in mijn tuin'. Toen ik ging kijken waren de meeste bijen weer terug gevlogen. Op de kast met de witte vliegplank hing de zwerm. Geschept en later in een zesramer met kunstraat afgeslagen. Vanmorgen even gekeken in de zesramer. Ik zag een geknipte koningin met rode stip en maar 5 bijen. Ik heb de vliegplank nu afgesloten om uit te zoeken hoe te handelen. Ik heb haar voorzien van een watje met water en een reepje nektapoll.
Ik wil haar terug op het oude volk maar nu schiet mijn ervaring te kort.
Kan dit gelijk met een invoerkooitje nadat de doppen zijn gebroken of moet ik wachten tot al het broed gesloten is en het volk hopeloos mooerloos is.
Vriendelijke groet,
Harry
Vereniging moer na zwerm terug op eigen v
Moderator: Hans van der Post.
-
Re: Vereniging moer na zwerm terug op eigen v
Dag Harry,
Je kunt die zwwerm met oude koningin gebruiken om eens flink wat ramen kunstraat uit te laten bouwen; dus niet in een zesramer opslaan maar in een tienramer. Na drie dagen geef je ze twee kilo opgeloste suiker en dan hebben ze genoeg energie om die wasplaatjes te kunnen produceren.
In de afgezwermde kast zou ik na een dag of drie al gaan luisteren naar een tuter. Na 17.00 uur kun je dan doppen gaan breken.
Die kast met de oude koningin moet je na vijf/zes weken op doppen controleren, want anders gaat ze er weer vandoor (maagdenzwerm). In het najaar kun je beide volken verenigen met elkaar en de jonge koningin zal dan gaan overleven.
Je kunt die zwwerm met oude koningin gebruiken om eens flink wat ramen kunstraat uit te laten bouwen; dus niet in een zesramer opslaan maar in een tienramer. Na drie dagen geef je ze twee kilo opgeloste suiker en dan hebben ze genoeg energie om die wasplaatjes te kunnen produceren.
In de afgezwermde kast zou ik na een dag of drie al gaan luisteren naar een tuter. Na 17.00 uur kun je dan doppen gaan breken.
Die kast met de oude koningin moet je na vijf/zes weken op doppen controleren, want anders gaat ze er weer vandoor (maagdenzwerm). In het najaar kun je beide volken verenigen met elkaar en de jonge koningin zal dan gaan overleven.
In de loop van de middag had ik alleen de koningin nog over en daar valt weinig mee te bouwen Frans, ik ben dus wat rond gaan bellen binnen de vereniging.
Een '˜veger' maken en deze op grote afstand plaatsen en in het oude volk een nieuwe nog niet leggende F1 koningin invoeren was voor mij niet haalbaar.
Het volgende is het dus geworden:
'¢ De zesramer gevuld met ramen uit de honingkamer vol met jonge bijen.
'¢ De koningin tussen de ramen gehangen in een invoerkooitje met suikerdeeg.
'¢ Een grote dot natte watten op de latten.
'¢ Dinsdag doppen breken en gaat ze weer terug op haar oude volk, met een krant.
Vriendelijke groet,
Harry
Een '˜veger' maken en deze op grote afstand plaatsen en in het oude volk een nieuwe nog niet leggende F1 koningin invoeren was voor mij niet haalbaar.
Het volgende is het dus geworden:
'¢ De zesramer gevuld met ramen uit de honingkamer vol met jonge bijen.
'¢ De koningin tussen de ramen gehangen in een invoerkooitje met suikerdeeg.
'¢ Een grote dot natte watten op de latten.
'¢ Dinsdag doppen breken en gaat ze weer terug op haar oude volk, met een krant.
Vriendelijke groet,
Harry
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dit laatste moet je nou niet doen. Heb je je niet afgevraagd waarom de zesramer nog maar vijfbijen en een moer bevatte?hkeijzer schreef:
Dinsdag doppen breken en gaat ze weer terug op haar oude volk, met een krant.
Vriendelijke groet, Harry
Dat je de moer met bijen in de zesramer bewaard ok maar ga ze nu niet invoeren. Laat het hoofdvolk nu haar jonge moer uitlaten komen en behouden en verder de doppen breken als er een tuter is.
Als bijen hun moer verlaten is er wat aan de hand. Kijk wat er gebeurd in de zesramer.
Hans.
-
Harry,
Als ik jouw was volgde ik het advies
van Hans op. Volk gaat gegarandeerd weer
zwermen als je doe wat je van plan was.
Oude moer wordt dan zeer waarschijnlijk
afgestoken, is niet voor niets verlaten.
Zwerm is terug geslagen op kast omdat de
moer niet mee kon vliegen.
mvrgr Frits
Frits
Als ik jouw was volgde ik het advies
van Hans op. Volk gaat gegarandeerd weer
zwermen als je doe wat je van plan was.
Oude moer wordt dan zeer waarschijnlijk
afgestoken, is niet voor niets verlaten.
Zwerm is terug geslagen op kast omdat de
moer niet mee kon vliegen.
mvrgr Frits
Frits
Frits, de imker van de voorgestelde werkwijze is 'naar de linde'. De adviezen en de opmerkingen van Hans hebben een hoog waarheidsgehalte en daar kies ik dus voor.
Ik heb de 6-ramer verhuist naar een 11-ramer, met het vlieggat open en 10 meter verder geplaast in mijn tuin. Ik heb geen bij zie terugkeren naar de oude plek. Wat ik zeker niet wil is een zwerm dus gaat mijn oor regelmatig op de kast voor de aankondiging van een nieuwe koningin.
Vriendelijke groet,
Harry
Ik heb de 6-ramer verhuist naar een 11-ramer, met het vlieggat open en 10 meter verder geplaast in mijn tuin. Ik heb geen bij zie terugkeren naar de oude plek. Wat ik zeker niet wil is een zwerm dus gaat mijn oor regelmatig op de kast voor de aankondiging van een nieuwe koningin.
Vriendelijke groet,
Harry
De oude moer van 1 jaar maakt het goed. Ze heeft een raampje met gesloten broed gekregen een ½ kg Nektapoll en suikerwater.
Vanmiddag achtdagen na haar vertrek kon ik om twee uur de tuter en kwakers horen. Om vijf uur 24 doppen gebroken en twee extra koninginnen in laten lopen.
Ook mijn rug is gebroken na 22 ramen te hebben afgeslagen. Wat een hobby.[^]
Vriendelijke groet,
Harry
Vanmiddag achtdagen na haar vertrek kon ik om twee uur de tuter en kwakers horen. Om vijf uur 24 doppen gebroken en twee extra koninginnen in laten lopen.
Ook mijn rug is gebroken na 22 ramen te hebben afgeslagen. Wat een hobby.[^]
Vriendelijke groet,
Harry