Veel kleine afleggers maken ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

heidecap
Contacteer:

Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door heidecap »

Hallo, imkers,

Dit bijenjaar wil ik mijn aantal bijenvolken uitbreiden van 2 naar 4.
Ik heb van mijn 2 basisvolken een aflegger gemaakt, maar deze zitten beide nog slechts op 1 bak.
Graag zou ik de winter ingaan met 4 sterke volken op elk 2 bakken.
Ik zie dit echter bij mij nog niet zo snel gebeuren omdat het lijkt alsof de dracht op het moment een beetje stilvalt. Bijvoeren zie ik niet zo zitten, maar de moeren leggen momenteel ook niet meer zo formidabel als in het begin van het jaar.
Omdat ik toch materiaal genoeg heb wil ik het volgend jaar anders aanpakken :
Vooral VEEL kleine afleggers maken, zodat ik het hoofdvolk zo weinig mogelijk verzwak. Het doel van deze afleggers is om later in het jaar de wintervolken te versterken en te zorgen dat ik elk volk in ieder geval op 2 bakken kan inwinteren.
Korom : veel moeren aan de leg = dus veel bijen ...
Wie werkt er nog meer op deze manier ?

Groeten, Thomas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door wilde »

Thomas, ik begrijp je ideeën niet goed. Je gaat er kennelijk vanuit dat een volk op 10 ramen niet goed overwintert. Dat is gewoon niet waar. In het voorjaar kan zo'n volk even goed zijn als een volk dat op 20 ramen overwinterde. Op het moment dat ze broedloos zijn en op wintertros hangen bezetten de meeste volken 5 of 6 ramen en dan nog niet eens tot de uiterste punten. Die 10-ramers moet je wel tijdig een extra bak geven zodat ze op 20 ramen komen in het voorjaar.

Jouw methode van afroming van kleine volken ten gunste van grote volken lijkt erg veel op de Aalster methode, waarbij de vegers ook in de loop van de zomer ter versterking van de hoofdvolken dienden door ze een paar keer te laten afvliegen of broedramen af te nemen. Sommigen winterden die kleine nog apart in en verenigden dan in het voorjaar. Jij vraagt of daar ervaring mee is, ja dus, en en heel veel maar de meesten zijn daarvan teruggekomen. Het zijn veel ingrepen in de volken die bewerkelijk zijn en niet steeds het gewenste effect hebben. Ook de teelt van redcelmoeren behoort tot die methode en velen willen betere moeren.

Ik begrijp niet goed dat je het voeren van een volkje niet ziet zitten. Met licht voeren kun je van een 10-ramer nu, gemakkelijk een 20-ramer in september hebben. Ik ga zelf nog enkele 3-ramers (nu) waar ik geen andere bestemming voor heb, opkweken tot wintervolken. Met regelmatig een beetje helpen krijg ik die op minstens 10 ramen en waarschijnlijk zelfs wel 20. Ik ga ze binnekort regelmatig een omgekeerde jampot met suikerwater (1 op 1) geven en in 6-ramers overzetten. In het deksel zitten weinig gaatjes. Hoe minder hoe beter, want dan duurt het wat langer. Zo zijn 3 gaatjes in het deksel genoeg voor een paar dagen voeren. Dan blijven ze lekker bezig en groeien ze als kool, want het stimuleert ze om het broednest uit te breiden en stuifmeel te halen. Ik gebruik er aparte dekplankjes voor met een gat om de jampot op te zetten. Het zijn potten van ruim een halve liter. Ik leg ook een paar stenen op het dekplankje, want dat wil nog wel eens krom trekken en dan kiert het. Als je voldoende materiaal hebt is het mooier om in een lege broed- of honingkamer te voeren. De pot staat dan in het donker, is niet toegankelijk voor andere bijen (roverij) op iets gemorst suikerwater en het dekplankje blijft beter in model. In een stal is het een minder groot probleem dan in de open lucht.

Groetend, Albert
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Albert,
Aan het opkweken van wintervolken met suikeroplossing zit een keerzijde: als de bijen weinig nectar binnen halen, halen zij ook weinig stuifmeel, uitermate essentieel voor de kweek van gezonde bijen; de moer remt onmiddellijk de eileg af als er weinig stuifmeel binnen komt Beter een klein volkje inwinteren met gezonde bijen en een goed ontwikkeld vet/eiwitlichaam dan een groot volk creëren met eiwittekort. Of voeg jij ramen stuifmeel toe.

Tegen Thomas wil ik nog kwijt, dat er een curve te maken is van de ontwikkeling van een bijenvolk door het seizoen heen. Onze vroegere zwarte bij bereikte het hoogtepunt in de zomer en was ingespeeld op de late dracht van Boekweit en heide. De meeste door ons geimporteerde rassen bereiken haar hoogtepunt in het late voorjaar; je kunt niet verwachten, dat zij in de zomer nog eens zo'n explosie ontwikkelen. Als jij in het voorjaar druk in de weer bent met afleggers en wat al niet meer, verzwak je de volken op het moment dat zij zich volop ontwikkelen. Doorgaans halen zij de schade niet op eigen kracht in.
Over de ontwikkelings geschiedenis van rassen is goede lectuur voorhanden.
hennie oes

Afbeelding
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert,

het is mij er inderdaad om te doen om met zo sterk mogelijke volken de winter in te gaan. En veel moeren leggen nu eenmaal meer eitjes dan weinig.
Ik begrijp van je dat voeren de moer echt stimuleert tot het leggen van meer eitjes. Ik heb 1 supersterk volk waarvan de moer maar blijft leggen. Het volk staat momenteel op 2 broedbakken, maar dat hadden er gemakkelijk 3 kunnen zijn. Van dit volk neem ik elke week 3 ramen broed en verdeel dat over 2 10-ramers en en ook een 6 ramer.
Dit is inderdaad bewerkelijk, maar wat heet : vandaag was ik binnen een half uur klaar. Bijvoeren lijkt mij veel bewerkelijker : Je moet veel meer voorbereiden.
De kritische faktor is echter (zowel bij bijvoeren als ook bij broed bijhangen) : Hoeveel broed kan het volk (de aflegger) verzorgen/warmhouden ???!!
Hier moet ik mijn weg nog in weten te vinden.
Momenteel werk ik op gevoel en ik voel me daar vooralsnog lekker bij : ik kijk echter wel goed uit of ik uitlopend broed of open broed kan bijhangen.
Zo heb ik in de 6-ramer slechts uitlopend broed bijgehangen omdat dit volkje nog erg zwak was.

Kortom, ik zie inderdaad ook het nut van drijfvoeren, maar als je elders broed genoeg hebt en even niet om de honig van dit volk geeft (voor elk afgenomen raam met broed geef ik een raam met kunstraat terug, welk binnen een paar dagen weer uitgebouwd en belegd is)dan zou je toch best wel kunnen werken met meerdere afleggers.

Dit heeft in mijn ogen enkele grote voordelen :
- meerdere leggende moeren (dus meer bijen in het najaar)
- in het najaar kun je bij het verenigen voor de beste moeren kiezen.
- met het invoeren van open broed geef je geen varroa mee.

Groeten, Thomas

P.S. : Hennie, ik zie er inderdaad op toe dat de volkjes voldoende voer en stuifmeel hebben. Dit is momenteel ruimschoots het geval. Ik heb nog zowel voer als stuifmeelramen op voorraad...
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Van dit volk neem ik elke week 3 ramen broed en verdeel dat
Dag Thomas, hier ben je wat aan het overdrijven denk ik. Een goede moer (super sterk volk zeg je zelf) legt momenteel 10.000 eitjes per week en niet veel meer. Dat is ruim 2 volle ramen met broed. Jij zegt er 3 af te nemen. Dat kan misschien één keer, maar daarna ben je dat volk ernstig aan het verzwakken. Je haalt steeds meer weg dan ze aan kunnen vullen. Dat lijkt me niet zo handig. Ook als je 'slechts' 2 ramen zou afnemen doe je dat volk ernstig tekort. Je haalt dan de hele productie van 1 week weg. Dan ontstaat er een disharmonie in de leeftijden van de werksters en daar zul je geen plezier aan beleven.
Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Albert, gisteren heb ik van de 20 raampjes er 4 gelicht.
Op 2 zag ik eitjes, op 2 larfjes. Ik wist voldoende, heb niet gespeurd of elk celletje belegd was en heb 1 raampje met larfjes en 1 met met eitjes weggenomen. Aan de (bovenrand)van de ramen zat een kraagje honing.
Hoewel ik me realiseer dat ik de indruk gewekt kan hebben dat de ramen volbelegd waren was dit dus niet het geval. De weggenomen ramen met een ramdje honing komen mij juist goed van pas in de aflegger die nog niet op volle sterkte is.

Een nadeel van deze werkwijze is wellicht dat de jonge moer niet de kans krijgt haar legcapaciteit volledig te benutten.
De voordelen van de door jou genoemde voermethode zie ik derhalve ook.

Groeten, Thomas
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, het afnemen van ramen met eitjes ten behoeve van een aflegger is nauwelijks zinvol en dan zeg ik het nog wat gematigd. Je dwingt de aflegger om het broed op te fokken, terwijl ze daar eigenlijk te klein voor zijn. De eigen moer legt precies zoveel als ze aankunnen. Dat moet je niet frustreren. Bij het overhangen van broed moet dat merendeels verzegeld broed zijn. Daar hebben ze wat aan en aan dat andere zeer jonge broed hebben ze niets. Je krijgt er te vroeg afgeleefde werksters van. Die behoren 6 weken oud te worden en dat halen ze bij jou niet. Je bent op deze wijze verkeerd bezig.
Als je afleggers werkelijk wilt versterken moet je dus oud verzegeld broed geven en stuifmeelramen.
Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

wilde schreef:
Je krijgt er te vroeg afgeleefde werksters van. Die behoren 6 weken oud te worden en dat halen ze bij jou niet.
Albert, sommige bijen hebben het stadium van werkster niet gehaald. Als dit wel het geval was geweest dan hadden ze altijd nog als kacheltje kunnen dienen.
Nee, erger nog, op 2 ramen zaten tientallen zwarte larfjes aan de buitenkant van het broednest :

Afbeelding

De foto is informatief bedoeld en zeker niet om trots op te zijn.
De (zarte) larfjes hebben het echt te koud gehad.
Een vergroting :

Afbeelding

Inmiddels zijn er al weer een aantal opgeruimd door de werksterbijen. De cellen zijn inmiddels grotendeels weer gepoetst en belegd ...

Groeten, Thomas
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Geplaatst door Hennie O.

Aan het opkweken van wintervolken met suikeroplossing zit een keerzijde: als de bijen weinig nectar binnen halen, halen zij ook weinig stuifmeel, uitermate essentieel voor de kweek van gezonde bijen;
Wij noemden dat vroeger 'suikerbijen'

!Piet
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Nu Piet ik denk niet dat dit iets met "suikerbijen" te maken heeft.
Ik vind het zeer veronrustend, dit beeld!
Thomas hoe sterk was dit volk? konden ze het broed voldoende warm houden?
Of was het echt voergebrek?
Hans.
Plaats reactie