Ik had 15 dagen geleden in mijn raszuivere volk een paar mooie gesloten doppen hangen(de moer was er gelukkig ook nog)en vond het zonde om ze weg te gooien. Ik heb ze daarom mooi diep uit gesneden en in een zo'n rond invoer kooitje gedaan met aan de onderkant wat suikerdeeg voor de eerste dag en natuurlijk het afscherm dopje er op zodat de bijen er niet bij konden.[:)]
Ik heb deze in een moerloos drieramertje gehangen. Het was afgelopen dinsdag de 13e dag dus even gekeken maar nog niets uitgelopen. Gisteravond had ik geen tijd dus nu vanavond de 15 dag gekeken maar niets uitgelopen. Ik heb de doppen open gemaakt en er zat een dode volgroeide moer in.[:(!]
Dit is dit jaar al de 2 keer dat ik dit over kom. Wat zou ik hier verkeerd kunnen doen?[?]
Doppen invoeren
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Doppen invoeren
Both,
Tussen de 7e en de 12e dag dop moet je niet met moerdoppen manipuleren. De jonge moeren in de moerdoppen zijn dan extra gevoelig en kwetsbaar!
!Piet
Tussen de 7e en de 12e dag dop moet je niet met moerdoppen manipuleren. De jonge moeren in de moerdoppen zijn dan extra gevoelig en kwetsbaar!
!Piet
hallo, Piet,
kun je dit even toelichten, s.v.p. :
Op de 7e dag is de moer nog een larfje. Wat kan er dan fout gaan ???
Thomas
kun je dit even toelichten, s.v.p. :
Op de 7e dag is de moer nog een larfje. Wat kan er dan fout gaan ???
Thomas
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ik houd het zelf op een kwetbare periode van de 9e t/m de 12e dag. Direct daaraan voorafgaand is de larve op de 7e dag voor de 4e keer verveld. Op de 8e dag wordt de cel verzegeld en gaat de larve zich kort daarna strekken en de cocon spinnen op de 9e dag.
Er is mogelijk ook op dag 7 en 8 al een verhoogde kwetsbaarheid, dus de door Piet gehanteerde langere periode is niet geheel zonder betekenis. Ik denk dat het gemiddeld in die eerste 2 dagen zal meevallen.
Voor Teun is een ander punt dat hij onrijpe doppen laat verzorgen in een moerloos volkje in een 3-ramer. Die hebben moeite om die ene dop precies goed op temperatuur te houden. Als daarin veel schommelingen zijn of het is continu te koud, dan gaat het ook mis of is de moer minderwaardig. Het is dus nodig om uitsluitend rijpe doppen (dag 14 of ouder) te gebruiken. Bij toevallig gevonden doppen is dat moeilijk te bepalen. Als je meer doppen hebt zou je er 1 open kunnen maken. Op de 13e dag zijn de ogen purper gekleurd en is de thorax geelachtig. Op de 14e dag is ook het achterlijf geel gekleurd. Is het nog wit, vergeet het dan dus maar: dan zijn de doppen te jong. Ook de buitenkant van de doppen verandert met de leeftijd, maar je moet echter geoefend zijn om op dat oordeel te kunnen vertrouwen.
Groetend, Albert
Er is mogelijk ook op dag 7 en 8 al een verhoogde kwetsbaarheid, dus de door Piet gehanteerde langere periode is niet geheel zonder betekenis. Ik denk dat het gemiddeld in die eerste 2 dagen zal meevallen.
Voor Teun is een ander punt dat hij onrijpe doppen laat verzorgen in een moerloos volkje in een 3-ramer. Die hebben moeite om die ene dop precies goed op temperatuur te houden. Als daarin veel schommelingen zijn of het is continu te koud, dan gaat het ook mis of is de moer minderwaardig. Het is dus nodig om uitsluitend rijpe doppen (dag 14 of ouder) te gebruiken. Bij toevallig gevonden doppen is dat moeilijk te bepalen. Als je meer doppen hebt zou je er 1 open kunnen maken. Op de 13e dag zijn de ogen purper gekleurd en is de thorax geelachtig. Op de 14e dag is ook het achterlijf geel gekleurd. Is het nog wit, vergeet het dan dus maar: dan zijn de doppen te jong. Ook de buitenkant van de doppen verandert met de leeftijd, maar je moet echter geoefend zijn om op dat oordeel te kunnen vertrouwen.
Groetend, Albert