Twee reusachtige voorzwermen zijn er inmiddels afgekomen.
Volgens het boekje verlaat de oude koningin haar pand als de eerste dop gesloten wordt; met angst in het hart of met verstand kiest de oude moer voor een reisplan met de helft van haar volk.
Als het weer niet bij-vriendelijk is, moet ze langer binnenblijven en kan je de eerst tuter wellicht al naar 4/5 of 6 dagen horen.
Niet denken dat je klaar bent als je de doppen hebt gebroken (niet 'gesloopt' Hennie P.)
De bijen denken aan overleven (daar kan ik me in vinden). Ze zetten nog doppen aan op de laatste eitjes die de koningin heeft gelegd. Dus ..negen dagen na haar vertrek, dient er wederom gekeken te worden naar nieuw aangezette doppen. Kijk je niet..dan heb je kans dat de jonge koningin al weer vertrekt.
Eeen nazwerm dussss !
negen dagen na de voorzwerm wederom kijken
-
-
Re: negen dagen na de voorzwerm wederom kijken
Vandaag had ik vijf man op visite en in de middag begonnen de bijen nadrukkelijk hun aanwezigheid kenbaar te maken...
Zes personen keken mij ietwat gespannen aan en ook ik werd ietsje gespannen en wel om de vraag of mijn theorie over het na negen dagen wederom nazien van de kast op doppen, zou gaan kloppen in de praktijk.
Bijen vlogen kriskras rond, maar 'verzamelen' gebeurde niet echt.
De kast waar ze uit kwamen had, dertien dagen geleden, gezwermd en volgens mij..zou de jonge koningin nu op bruidsvlucht gaan.
O, wat was dat mooi. Een volle bak aanwezigen die de koningin wilden gaan vergezellen op haar bruidsvlucht. Denkend aan koninginnenteelt, vond ik dit een groots gebeuren. Een bruidsvlucht maken vanuit een Drieramertje, vanuit 'n Einwaber of vanuit een Apideakastje lijkt toch op steriel laboratoriumwerk !
Denkend aan de jonge koningin, dacht ik aan de vijfde dag in juni..!
Zoon Daan gaat dan trouwen met 'koningin Arianne'.
Een volle bak bezoekers zal me doen denken aan de bruidsvlucht op de zestiende dag in mei !
-
(taalkundig beetje bij-gewerkt)
Zes personen keken mij ietwat gespannen aan en ook ik werd ietsje gespannen en wel om de vraag of mijn theorie over het na negen dagen wederom nazien van de kast op doppen, zou gaan kloppen in de praktijk.
Bijen vlogen kriskras rond, maar 'verzamelen' gebeurde niet echt.
De kast waar ze uit kwamen had, dertien dagen geleden, gezwermd en volgens mij..zou de jonge koningin nu op bruidsvlucht gaan.
O, wat was dat mooi. Een volle bak aanwezigen die de koningin wilden gaan vergezellen op haar bruidsvlucht. Denkend aan koninginnenteelt, vond ik dit een groots gebeuren. Een bruidsvlucht maken vanuit een Drieramertje, vanuit 'n Einwaber of vanuit een Apideakastje lijkt toch op steriel laboratoriumwerk !
Denkend aan de jonge koningin, dacht ik aan de vijfde dag in juni..!
Zoon Daan gaat dan trouwen met 'koningin Arianne'.
Een volle bak bezoekers zal me doen denken aan de bruidsvlucht op de zestiende dag in mei !
-
(taalkundig beetje bij-gewerkt)
-
Dat kijken op de negende dag, is heel gunstig bij het weer wat we nu krijgen voorgeschoteld. Na de voorzwerm, had ik drie dagen later al een tuter in de kast. De doppen heb ik gebroken en zes dagen later weer in die kast gekeken. De bijen hadden nieuwe doppen aangezet op de laatste eitjes van de oude koningin en ook die heb ik vandaag weggebroken. Zou ik dat niet hebben gedaan..., dan had ik een nazwerm gehad bij zonnig weer. Daar kan mijn ladder niet bij !
Een tweede maagdenzwerm is drie dagen geleden afgezwermd en geschept; vandaag hoorde ik de tuter al trompetteren en dus...ga ik zes dagen later weer kijken en breken.
Een imker moet de administratie goed op z'n kalender zetten; anders zetten de bijen de imker op de waslijst.
Een tweede maagdenzwerm is drie dagen geleden afgezwermd en geschept; vandaag hoorde ik de tuter al trompetteren en dus...ga ik zes dagen later weer kijken en breken.
Een imker moet de administratie goed op z'n kalender zetten; anders zetten de bijen de imker op de waslijst.
-
Ik heb gisteren maar gekeken omdat er vanavond slecht weer op komst zou zijn. Vier doppen heb ik weggebroken! De bijen die ik in een grote korf had afgeslagen, stertselden later als waanzinnige voetbalsupporters op de raampjes. Een mooi gezicht om naar te kijken (en te ruiken)
(Door het winderige weer is het zeildak boven mijn 'bijenkraam' vanavond doorgescheurd.)
(Door het winderige weer is het zeildak boven mijn 'bijenkraam' vanavond doorgescheurd.)
-
Vandaag kwam ik terug van skeeleren en zag ik bijen massaal rondvliegen. Ze verzamelden zich in het veldesdoornhaagje: volgens mijn theorie moest het een bruidszwerm zijn van het volk waar ik (in bovenstaand stukje) de tweede serie doppen gisteren van had gebroken.
Een beetje nonchalant begon ik de erker op te kwasten; ik vroeg me wel af of ik wel gelijk had, want de bijen kropen massaal op elkaar en streken niet overal neer zoals gewoonlijk bij een bruidsvlucht van de koningin.
Maar...na een kwartier vlogen ze weer terug naar de kast van de jonge moer , waar ze massaal gingen stertselen aan de voorzijde van hun woning.
Ze houden van hun koningin en voelen zich een eenheid ..
De US Postal van Joppe!
Een beetje nonchalant begon ik de erker op te kwasten; ik vroeg me wel af of ik wel gelijk had, want de bijen kropen massaal op elkaar en streken niet overal neer zoals gewoonlijk bij een bruidsvlucht van de koningin.
Maar...na een kwartier vlogen ze weer terug naar de kast van de jonge moer , waar ze massaal gingen stertselen aan de voorzijde van hun woning.
Ze houden van hun koningin en voelen zich een eenheid ..
De US Postal van Joppe!