Moer merken en knippen.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Moer merken en knippen.

Bericht door Hans van der Post. »

Afbeelding
Van Jan trip ontving ik het volgende berichtje:

In ADIZ van deze maand een nieuw apparaat om de koningin te merken (en te knippen volgens de recensent).Misschien handig voor diegenen die het niet uit de hand kunnen of durven.
Afbeelding
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Moer merken en knippen.

Bericht door wilde »

Het nieuwe kokertje lijkt mij een stuk eenvoudiger en minder stressend voor de moer. Ik heb ook wel zo'n ouderwets merkbuisje met flexibel netje, maar ik vind het ondingen. Diverse malen is bij mij vroeger zo een moer 'flauwgevallen'. Dat is geen goed teken. Het is hier eerder besproken en ook in het bijenblad. Het merken met staniolplaatjes is met het netje helemaal een crime: bij het loslaten van de druk op de moer raakt het plaatje dikwijls de rand van het netje en kun je opnieuw beginnen. Het knippen van een vleugelpunt is meer geluk dan wijsheid. Je moet alle kanten op draaien en wringen om het toeval te helpen: soms steekt er dan een vleugel uit, maar die is ook gemakkelijk beschadigd aan de basis door al dat gewurm. Het is in mijn ogen dus een martelwerktuig.
Ik merk al mijn moeren gewoon uit de hand en dat gaat zeer gemakkelijk en snel, zonder flauwgevallen moeren.

Albert
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moer merken en knippen.

Bericht door Kroese »

Hans van der Post schreef: Van Jan trip ontving ik het volgende berichtje:
In ADIZ van deze maand een nieuw apparaat om de koningin te merken (en te knippen volgens de recensent).Misschien handig voor diegenen die het niet uit de hand kunnen of durven.
Praktisch idee, Misschien lukt een stukje plastic moerrooster ook wel. Kun je gelijk de maat van de moer testen. Glipt ze erdoor dan is ze te klein, en hoeft dan niet gemerkt te worden. (soort voor selectie [}:)])
groet Hennie Kroese.........
Plaats reactie