Een standaard verhaal aan onervaren imkers die Onbevruchte of bevruchte moeren gaan invoeren in hun volken is: Kijk ongeveer 10 dagen na het aan de leg gaan het volk na op Wissel-doppen. Ga hier mee wekelijks door tot ze eigen uitlopend broed hebben. Daarna houd het meestal vanzelf op, als de moer eigen bijen om zich heen heeft. Natuurlijk moet het broed van de moer goed, voldoende en goed aaneengesloten zijn.
Gisteren 22 Juli ging ik 7 cursusvolken op de verenigingsstal nakijken. Ik had hier 5 Juli (17 dagen, en geen 10!!) bij diverse volken met verschillende situaties leggende Buckfast moeren ingevoerd. 5 volken waren zonder problemen aangenomen. Geen wissel-doppen. Alle volken waren voorheen F1 Buckfast volken van eigen teeltlijn. Bij 1 volk had ik op 5 Juli de onbevruchte JK niet kunnen vinden. Zat waarschijnlijk onder de bakrand op het gaas, Jonge moeren zijn snel. Ik heb toen een honingkamer op de bodemplank gezet. Toen alle bijen uit de broedkamer op deze HK afgeslagen. Daarna een rooster, met daarop de leeggemaakte broedkamer. Toen het invoer kooitje met de bevruchte / gemerkte moer tussen de ramen en de kast dicht gemaakt. Bij kontrole zat in de HK onder het rooster een leggende F2, en boven het rooster de gemerkte moer met 4 prachtige DUHOKA ramen broed. 2 Leggende moeren in 1 kast gescheiden door een rooster. Onderste F2 maar verwijderd, en rooster weggehaald.
Laatste volk was de leukste. De net leggende F2 op 5 Juli verwijderd, en gelijk een leggende BF moer ingevoerd. Bij het uitnemen van het buitenste raam kwam ik gelijk een prachtige knoeperd van een net geboren JK tegen. Toch al wel een beetje balend de moer even in een kokertje gestopt. 2 ramen verder weer een onbevruchte pas geboren moer. Ook in een kokertje gestopt. Nog 1 raam verder liep de groen gemerkte ingevoerde moer. Een prachtig groot achterlijf (vol aan de leg) 4 grote platen aaneengesloten broed. Op 1 van deze ramen zaten totaal 4 uitgelopen doppen, en nog een paar gesloten. Waarschijnlijk zijn de moeren uitgelopen toen ik de kast open maakte en onrust veroorzaakte. Het waren prachtige natuur doppen, die ik toch maar weggebroken heb omdat het toch maar F2 moeren zijn. Omdat ik meer uitgelopen doppen had, dan moeren gevonden, heb ik de bijen maar in de onderbak afgeslagen, en de gemerkte moer maar boven het rooster geplaatst. Afwachten, of ik nu weer een leggende moer onder en boven het rooster krijg.
Deze Buckfast lijn (UG02-539) is een enorme honinghaler, zeer zachtaardig, prima geschikt om cursus mee te geven, en is extreem zwermtraag. Gesloten doppen of bijna uitlopenden doppen, de moer zal er niet snel uitgaan. Eerder bijten ze de dop aan de zijkant open, en steken ze de pop dood.
Ik bedoel er maar mee te zeggen: "kijk na 10 dagen na op WISSEL-DOPPEN"
En dit geld natuurlijk ook voor mezelf !!!
Groeten Hennie Kroese
Apeldoorn.
PS: 29 Juli komt de waarschijnlijk laatste teelt van UG02-539 uit. Hier heb ik nog wel wat van beschikbaar. Ik zou haast zeggen de laaste kans om nog wat van dit materiaal te bemachtigen. Volgend jaar is de teeltmoer misschien wijlen.
In Augustus ga ik nog van van nieuwe moeren iets natelen als test voor volgend jaar.
zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3805
Wissel-doppen na invoeren vreemde Koningin
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Wissel-doppen na invoeren vreemde Koningin
Hennie?
DUHOKA = BRIAS (broed in alle stadia)?
groeten,
Lennard
groeten,
Lennard
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
DUHOKA = DUbbel HOning KAmer formaat raam. Raam hoogte 29 Cm past in 2 Honingkamers of 1 Broedkamer 23,7 Hoog + een onderzetrandje van 6 Cm geeft Broedkamers van 30 hoog.LWPisa schreef:
groeten,
Lennard
Geeft voor de Buckfast prachtige broedplaten. Het oppervlak is iets kleiner dan een Dadantraam. Voordeel geen andere kasten, alleen onderzet randjes.
Groet, Hennie Kroese........
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Hennie Kroeze schreef:
Ik wil niet meer anders al van 1981 gebruik ik deze ramen.
Hans
Niet alleen voor de Buckfast de carnica's -niet van schier-[;)] maken ook een prachtig broednest op DUHOKA ramen deze zijn niet te koop. Door combiramen in te korten, ze zijn 6 cm langer, worden ze ingekort op 29 cm.Geeft voor de Buckfast prachtige broedplaten. Het oppervlak is iets kleiner dan een Dadantraam. Voordeel geen andere kasten, alleen onderzet randjes.
Groet, Hennie Kroese........
Ik wil niet meer anders al van 1981 gebruik ik deze ramen.
Hans