Kom net terug uit de tuin en zag daar dat de Late Framboos z'n eerste knoppen heeft. Aangezien ik pas een vijftal jaren weet dat er twee soorten frambozen zijn, (misschien wel meer hoor) hier even een korte omschrijving voor diegenen die dat eventueel nog niet weten.
De Late Framboos is er in 2 soorten. De "witte" (hij is eigenlijk geelachtig) en de gewone oranjeachtige kleur.
Ikzelf heb de Witte wel gehad (bijzonder lekker van smaak), maar vanwege de verhuizing nu niet meer.
De Late Framboos is een super drachtplant! Hij wordt ongelovelijk bevlogen, misschien mede omdat er in die periode sprake is van weinig dracht. Hij bloeit onophoudelijk vanaf eind augustus tot diep in de herfst. Vorig jaar tot in november nog vruchten kunnen eten.
De behandeling van de plant is totaal anders dan bij de gewone Framboos. Deze bloeit op overjarig hout en wordt gesnoeid na afloop van de bloei en vruchtvorming, zodat de jonge plantjes zich volop kunnen ontwikkelen voor het komende jaar.
Bij de Late Framboos moeten de oude stengels direct in het voorjaar weggesnoeid worden, zodra de jonge scheuten zichtbaar zijn. Deze jonge scheuten zijn dan de vruchtdragers in de herfst.
Aangezien ook deze Framboos volop woekert, heb ik voor de liefhebbers straks genoeg plantjes om weg te geven.
Prettig weekend! Jelle
Frambozen, vroege en late.
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Frambozen, vroege en late.
Hallo Jelle,
Overigens heb ik tussen de "vroege" framboos ook een witte staan; hoe deze daar terecht gekomen is, weet ik niet maar de smaak is bijzonder.

hennie oes
Ook bij mij vliegen "ze" op de herfstframboos (de oranje), die overigens al aardig dikke vruchten heeft. Op mijn cursus kleinfruit kreeg ik te horen, dat je vóór de winter, als er geen vruchten meer zijn, de stelen naar het maaiveld terug snoeit; laagje mest erover; in het vroege voorjaar melden de nieuwe scheuten zich, die later in het jaar bloeien en vrucht dragen; zo doe ik het al jaren en bekomt mijn frambozen goed. Zo zie je maar "andere minnen, andere zinnen".Bij de Late Framboos moeten de oude stengels direct in het voorjaar weggesnoeid worden,
Overigens heb ik tussen de "vroege" framboos ook een witte staan; hoe deze daar terecht gekomen is, weet ik niet maar de smaak is bijzonder.

hennie oes
-
- Contacteer:
Ha Hennie, leuk om een andere "winterbehandeling" te horen. Misschien dat ze daarom bij mij wat later zijn dan bij jou. Heb jij ook tot in november vruchten dan?als er geen vruchten meer zijn, de stelen naar het maaiveld terug snoeit; laagje mest erover; in het vroege voorjaar melden de nieuwe scheuten zich, die later in het jaar bloeien en vrucht dragen; zo doe ik het al jaren en bekomt mijn frambozen goed. Zo zie je maar "andere minnen, andere zinnen".
Die "Witte", is dat een vroege of een late? Want ik zou graag weer wat van die Witten willen hebben. Maar alleen als het Herfstframbozen" zijn. (Peperduur bij de "handel".)
Lekker zijn ze hè.
Jelle
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Nou en of Jelte. Het zijn bij mij zoals gezegd vroege frambozen, die bij een bestelling rode gezeten moeten hebben.Lekker zijn ze hè...[:)][:)]
Misschien is mijn methode om vóór de winter de late framboos af te knippen ook iets voor jou; ik zag vanmiddag de eerste rijpe framboos alweer zitten naast nog veel groene en veel bloesem; dat gaat door, tot de natte herfst de zaak laat verschimmelen; meestal ergens in oktober; daarna snoei ik ze weg.
hennie oes

-
- Contacteer:
Dag Hennie,Misschien is mijn methode om vóór de winter de late framboos af te knippen ook iets voor jou;
Kan ik wel eens proberen. Ben net nog in de tuin geweest en nu iets beter gekeken. Wel al een paar in volle bloei, maar eigenlijk nergens al vruchtvorming. Zal aan het einde van de herfst de helft eens op jouw manier doen. Hebben we dan goed vergelijkingsmateriaal.
Jelle