Had ik dat toch goed ingeschat.Dus dat verenigen doe je in de loop van de avond als alles rustig is. Je moet niet wachten tot de laatste uitslover die komt na zonsondergang binnen.
Nogmaals dank Hans!
Had ik dat toch goed ingeschat.Dus dat verenigen doe je in de loop van de avond als alles rustig is. Je moet niet wachten tot de laatste uitslover die komt na zonsondergang binnen.
Dag Gerard,Dus Jelle ga eens wat lezen over de elementaire zaken wat betreft bijenhouden.
Wie belazerd wie? De z.g. krantenmethode wordt al sinds mensenheugenis toegepast. Echter het drukproces, de kwaliteit van het papier en de (veelal chemische) samenstelling van de inkt zijn zeker de afgelopen tien/twintig jaren dermate veranderd dat er andere redenen moeten zijn. Ik denk dat een vel blanco krantenpapier evengoed werkt. Alleen het is gemakkelijker om aan een bedrukt vel te komen dan aan een blanco.....Hans van der Post schreef:
Goed je krijgt van mij nog een argument om de moer boven te plaatsen en geen kranten nat maken. Het gaat bij het verenigen met een krant om de drukinkt en vezels die tussen de raten van de onderbak (moerloos) heen dwarrelen en mede daardoor gaat de geur van inkt door de twee bakken heen. Op die wijze worden de bijen een beetje "belazerd".[:)]
Hans.
Zoek het maar eenvoudig. De krantenmethode werd al toegepast door mijn grootvader en nu ben ikzelf al meerdere keren grootvader. Door gebruik te maken van een krant, meestal meerdere keren doorprikt met een fijn nageltje om de nestgeur van beide volken te verenigen alvorens de bijen bij elkaar kunnen, krijgen de te verenigen volken stilaan dezelfde nestgeur tijdens het doorbijten van de krant door de bijen. Dat de geur van papier of drukinkt ook een kleine rol speelt zal misschien waar zijn maar dan in kleine mate.leendert schreef:
Wie belazerd wie? De z.g. krantenmethode wordt al sinds mensenheugenis toegepast.
Stefaan,StefaanDeputter schreef:
Zo heb ik het geleerd van een zeer ervaren Belgische imker...
De broedbak met de goeie koningin moet op haar plaats in de bijenhal blijven staan.Daarop de krant en daarop de broedbak met het moerloze volk.
Zeker nooit het volk met de goeie koningin verplaatsen in de bijenhal.
Stefaan
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten