De heide is mooi ...

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

De heide is mooi ...

Bericht door heidecap »

Vandaag met het hele gezin naar de heide in de omgeving van Speuld/Staverden/Elspeet geweest. Heerlijk de fiets meegenomen. En dit is wat je dan al ziet. Een prachtige heide, volop in bloei :

Afbeelding

Aan de Staverdenseweg ligt een parkeerplaatsje, welke grenst aan de heide. Het lijkt wel of deze 4 kasten zo vanuit de parkeerplaats uit de auto gekieperd zijn :

Afbeelding

Net links van de parkeerplaats staan tientallen kasten.
Op de verplichte naamplaten staan de namen van C.W. v/d Beek, Kees Kleijer en Geert Willigenburg :

Afbeelding

Op deze plek staan ook 3 prachtige korven :

Afbeelding

Ik dacht tot nu toe dat korven tegenwoordig meer voor de sier zijn dan voor de opbrengst. Misschien staan ze hier echter wel voor raathoning ?

Inmiddels zijn we aangekomen bij het begin van de Koningsweg.
De kasten van G. Pape staan wat mij betreft op het mooiste plekje van de hele heide !

Afbeelding

Maar, wat voor een aparte kast heeft die meneer Pape er bij staan, zo langwerpig, hoog boven de grond, vreemde vorm en een vlieggat aan de zijkant. Weet iemand wat hier gebeurd ?

Afbeelding

Op de kruising van de Koningsweg/Flovoweg staat een imker met een 6-tal kasten en een 6-tal korven. Alle korven zijn hier bedekt met een stuk plastic tegen de regen. Blijkbaar verkeren ze niet in optimale staat en hebben ze het nodig :

Afbeelding

Mijn eigen kasten staan samen met 2 kasten van collega imker Joop net als vorig jaar aan de Veenweg :

Afbeelding

Aan dezelfde Veenweg staan ook de kasten van Rene Troost.
Rene maakt net als velen bebruik van een bakje water (links op de verhoging), zodat de bijen er in tijden van droogte gemakkelijk water kunnen halen. Zelf heb ik nog nooit een bij bij zo'n bakje gezien. Vorig jaar was het bloedheet. Zelf hadden we ook zo'n bakje, maar de bijen haalden mooi elders water !

Afbeelding

Tenslotte nog even de kasten van N. van Loon.
Deze imker uit Elspeet staat op exact dezelfde plek als vorig jaar. 6 kasten, keurig op een rij...

Afbeelding
Erik
Contacteer:

Re: De heide is mooi ...

Bericht door Erik »

Ha die Thomas,

mooie foto's man !

Over die vreemde langwerpige kast, ik ben zoiets al vaker tegengekomen. Het is voornamelijk voor raathoning denk ik.

Kijk hier maar eens:

http://www.homesteadingtoday.com/vb/sho ... hp?t=49545

http://www.gsu.edu/~biojdsx/main.htm

Grout'n
Erik
jacob mus
Contacteer:

Bericht door jacob mus »

De langwerpige kast lijkt inderdaad op een topbar-hive. Een type bijenkast wat de afgelopen 20 jaar(misschien wel al langer)in Afrika wordt gepropageerd om een meer bedrjfsmatige manier van bijenhouden te propageren. Door de schuine zijkant bouwen de bijen de raten niet vast aan de zijkant. Er is derhalve losse bouw mogelijk. Een grote vooruitgang tov vaste bouw. (Raathoning is hier in principe zeer makkelijk mee te winnen)
Ik kom tegenwoordig weer jaarlijks even in Tanzania. Zie daar veel bijenkasten maar allemaal de traditionele "log-hive" (stuk holle boom)
Ik heb er zelf kort mee gewerkt toen ik in kenia woonde. Kostte ongeveer fl 10,=/kast!!
In alle ventilatieroosters van mijn daar zeer grote huis woonde een volk. Aan zwermen dus nooit gebrek.
De keniaanse bij bleek echter een echte killerbee. Zolang je het volk met rust liet ging het goed. Naar het volk wijzen alleen was goed voor een plaatje dat je normaal alleen in de Donald Duck tegen komt.Ik heb moeten kiezen tussen bijenhouden of het gezin. Het werd toen het gezin.
Volgend jaar maak ik denk ikzelf een topbar-hive, doe er dan voor de zekerheid een zeer mak volkje in om het huwelijk niet nogmaals in de waagschaal te stellen
Jacob Mus
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jacob,

Jij zult mij ongetwijfeld toestaan je mooie verhaal toe te lichten met een paar afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

De losse raten, als zij mooi zijn uitgebouwd en verzegeld, zonder besmeuring door broed, kun je uitstekend bewerken als
heide-raathoning; je hoeft de raat alleen maar netjes van de toplat te snijden.

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie