inwinteren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jellehulzinga
Contacteer:

inwinteren

Bericht door jellehulzinga »

Tijdens het inwinteren gebruik ik al jaren de verhouding suiker/water van 2 op 1. (2 kilo suiker op 1 liter water) Ik maak het water wel eerst heet. Daarna dan goed roeren om het weer glashelder te krijgen.
Zo hier en daar lees ik op dit forum, tussen de berichten wel door, dat er vrij algemeen een verhouding van 3 op 2 gebruikt wordt. (3 suiker, 2 water)
Kan iemand mij uitleggen wat hier het voordeel van is? Want dat suikerwater is behoorlijk "wateriger" dan het mijne. En volgens mij hebben de bijen daar dus heel wat meer werk mee. Indampen en zo.
Jelle
Frans vanTongeren

Re: inwinteren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag suikeroompje,
3 delen suiker op 2 delen water geeft een suikeroplossing van 60%.
2 delen suiker op een deel water geeft een oplossing van 66,6%.
Maar...
Dat laatste is moeilijker oplosbaar door de hogere suikerconcentratie.
Zelf neem ik drie kilo suiker en gooi die in twee liter water die ik zonder bijbedoelingen uit de 'hete' kraan tap.
Vervolgens roer ik om de vijf minuten (tijdens het eten) de vloeistof om en na een half uur is het water afgekoeld en... de suiker opgelost.
-
De bijen hebben meer werk, maar ik minder en dat is ook wat waard !
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Dag Jelle, Frans,

Jij neemt toch ook gemakkelijker een beker karnemelk tot je, dan een beker yoghurt?

Door proeven in het verleden is komen vast te staan, dat suikerstroop met een dichtheid van 1,27 het snelst en het BEST wordt opgenomen.
Dat is 5 delen suiker en 4 delen water (5 : 4 = een dichtheid van 1,25). Bij invoeren in het najaar gebruikt men meestal een wat hogere dichtheid 1,50 ( 3 : 2 = een dichtheid van 1,50)

Het gaat echter niet alleen om het indampen, maar de bijen moeten de suikerstroop ook nog inverteren. Met behulp van hun eigen toegevoegde enzymen moeten ze van dubbele suikers (b.v. sacharose = bietsuiker) enkele suikers (glucoe en fructose) maken.

Gebeurt dat, door wat voor reden ook, in onvoldoende mate dan kan de opgeslagen suiker in de raat gaan kristalliseren met alle gevolgen van dien voor de winter en het vroege voorjaar.

P.S. Waarom voert Frans geen invertsuiker??? Toch aanmerkelijk minder werk?
...... Dan hebben de bijen ook minder werk.

!Piet
Frans vanTongeren

Nou Piet.., ik heb al drie cans leeggegoten ! Elke week voor ieder volk een litertje Bee Fit ('ksal maar geen invertsuiker zeggen)
-
Half september begint het 'suikerfeest'
jellehulzinga
Contacteer:

Gebeurt dat, door wat voor reden ook, in onvoldoende mate dan kan de opgeslagen suiker in de raat gaan kristalliseren met alle gevolgen van dien voor de winter en het vroege voorjaar.
Dank je Piet.(jij ook Frans) Da's een mooie duidelijke uitleg. Heb nog nooit last gehad van kristallisatie maar dat zal dan wel komen omdat ik geen grote hoeveelheden tegelijk geeft. Mijn 4 volken krijgen 5 kilo suiker per dag ('s avonds tijdens de schemering). Gedurende 10 dagen achtereen. Kennelijk hebben ze dan wel tijd genoeg om de zaak goed te verwerken.
Groeten, Jelle
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

jellehulzinga schreef: Mijn 4 volken krijgen 5 kilo suiker per dag Gedurende 10 dagen achtereen

Toink !

5 * 10 = 50, dure hobby ...

Maakt verder niet uit ...
jellehulzinga
Contacteer:

5 * 10 = 50, dure hobby ...
=13 potjes honing.
Valt dus erg mee.

F+P, heb net 3 liter op 5 kilo gedaan. Lost inderdaad heel wat makkelijker op. Bedankt.
Jelle
Frans vanTongeren

Jelle,
3,3liter heet water komt meer overeen met drie delen suiker op twee delen water.
Iedere kilo suiker schreeuwt om 0,66 liter water.
jellehulzinga
Contacteer:

Iedere kilo suiker schreeuwt om 0,66 liter water.
Mooi laten schreeuwen Frans. Ik ben al van m'n voetstuk gevallen door van 2,5 liter over te gaan op 3 liter. Een kompromis tussen "van Gool" en jullie beroemdheden.
Dus als het blijft schreeuwen, krijgt het een knal!
Daaaag
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Jelle,

Voer jij 50 kg suiker per volk ?
Wat zal jij een hoop voerramen in het voorjaar over hebben of staat de kachel bij jou meiden gedurende winter op 37 graden.

Vriendelijke Imkersgroet,

Dennis van Randen
Plaats reactie