Polygonum familie

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
jellehulzinga
Contacteer:

Polygonum familie

Bericht door jellehulzinga »

Het groeit zo hier en daar (vrij zeldzaam) meestal in een buitengewoon grote groep. Het sterft ieder jaar helemaal aftot aan de grond, heeft holle stengels waar ik vroeger eenLijsterbes-plof van maakte. Wordt ongeveer 3 meter hoog en bloeit
nu op de wijze van de Bruidssluier maar dan met de bloemtros recht omhoog. (witte, hele kleine bloempjes). Een halve eeuw geleden noemden wij het Oma's wonderplant maar dat is een eigen bedenksel. (Zij schonk dat mijn ouders voor hun nieuwe huis in 1933). Waar uiteindelijk mijn ouders helemaal niet blij mee waren. Want het is een vrezelijke ondergrondse woekeraar en niet meer uit te roeien. Ronde bladeren en rode vlekken op de stengel. Deze is onderaan zo'n 2,5/3,5 cm in doorsnee. Nee, een foto krijg je (nog) niet.
Jelle

====================================================
Frans vanTongeren
Netherlands
Berichten 1771
Berichten - 11/08/2004 : 09:47:01

Dag Jelle,
Die woekeraar heb ik ook in de tuin staan; tot nu toe weettie van mij te winnen. Indrukwekkend issie wel; daarom heb ik hem/haar ooit geplaatst. Wegens Alzheimer ben ik de naam eventjes kwijt.
Vraagje Jelle:
ik zie op jouw oma's wonderplant eindeloos veel wilde bijen en zweefvliegen, maar weinig bijen. Hoe is dat bij jou?
Je kan hem trouwens vrij makkelijk uitroeien door hem uit te trekken -een paar jaar achter elkaar- op het moment dat de stengels net voldoende verhout zijn. Op dat moment zit de levenskracht vooral in de stengels, daarvoor en daarna in de
wortels. Afmaaien werkt juist stimulerend, uitspitten is onbegonnen werk!
-----------------------------------------------------------------
Vraagje Jelle:
Ik zie op jouw oma's wonderplant eindeloos veel
wilde bijen en zweefvliegen, maar weinig bijen. Hoe is dat bij
jou?

Hai Maarten, zelfde beeld bij mij. Heel zelden een bij. (overigens, ze staan aan de overkant van de rails en dus mogen ze wat mij betreft nog veel verder woekeren)
Bij de stal van de vereniging juist een heel ander beeld. Hier worden ze druk bevlogen. Onder vergelijkbare omstandigheden. (Grond enz.)
Mijn conclusie: Het is een matige drachtplant die bij een zeer gering aanbod van andere drachtplanten toch goed bevlogen wordt.
P.s, weet jij toevallig de naam? Of maken we er formeel Oma's wonderplant van? hahahaha
Jelle
Afbeelding
Afbeelding
Half uurtje later: 2 foto's gemaakt zodat we zeker weten of we het over de zelfde plant hebben. Eén correctie moet ik al direct toepassen. De bladeren zijn niet rond maar ovaal en spits toelopend.
Kijken of die foto's lukken. Nog nooit eerder gedaan.
Bij de close-up foto zijn de diverse zweefvliegen nog een beetje te zien.

maartenkleijne
redactielid
Netherlands
Berichten 580
Berichten - 12/08/2004 : 15:58:21

Het is 1 van de duizendknopen.
De twee meest voorkomende aziatische woekeraars zijn onlangs beschreven, zie archief.
De jouwe lijkt mij geen hartvormige bladen te hebben, en ook geen langwerpige. Dan is het een mij onbekende derde soort.
jellehulzinga
Netherlands
Berichten 81
Berichten - 12/08/2004 : 18:25:58
D
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Polygonum familie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Een klein bericht over de Duizendknoop. Inmiddels is er een nieuwe hybride ontstaan uit twee soorten: naar ik meen de Japanse Duizendknoop en een andere (Aziatische) Duizendknoop soort. Welke soort dit precies is ben ik een twee drie vergeten.
Het is overigens niet als we het hebben over de Japanse Duizendknoop: Polygonum Reynoutria japonica, maar Reynoutria japonica. In een oude Flora van mij staat ie nog onder Polygonum cuspidatum. Ook wordt ie wel Fallopia japonica genoemd.

Voor meer informatie zie:
http://www.agripress.be/start/artikel/32494/nl

Dit is ook een buitengewoon goede site:
http://www.cabi-bioscience.org/html/jap ... e.htm#prob
(Leuk voor Hans: de kruisingsschema's. Identiek als bij Fuchsia's)

Het opmerkelijke van deze kruising is, is dat deze hybride niet infertiel is zo als bij de meeste hybriden, maar juist exceptioneel vruchtbaar is. Zo vruchtbaar dat ie een veel grotere plaag vormt dat de Japanse Duizendknoop die Nederland al sinds jaar en dag rijk is. Ik vind het persoonlijk wel meevallen met het invasieve karakter van deze soort. Toch verzetten veel tuinlieden zich met hand en tand tegen de plant. Hetzelfde geldt voor de Berenklauw.

De nieuwe hybride schijnt echter wel enorm invasief te zijn en is bijna agressief te noemen. Hij is al zelfs tot in Tsjechië Duitsland doorgedrongen. Het is alleen nog een kwestie van tijd en dan groeit deze hybride in Nederland. Gelukkig zijn we wijs geworden en hebben we geleerd uit het Amerikaanse Vogelkerstijdperk dat we zo'n invasieve plant niet moeten bestrijden door uitroeiïng, maar lekker moeten laten groeien en bloeien. Het agressieve karakter tempert vanzelf met de jaren.

j.p.

P.S. de agressieve hybride lijkt mij Fallopia x bohemica. Ik ben er niet zeker van.
jellehulzinga
Contacteer:

Het is overigens niet als we het hebben over de Japanse Duizendknoop: Polygonum Reynoutria japonica, maar Reynoutria japonica. In een oude Flora van mij staat ie nog onder Polygonum cuspidatum. Ook wordt ie wel Fallopia japonica genoemd.
Dag Jelte, toen ik dit eerder las dacht ik bij mezelf: Daar heb je het gedonder al met die Polygonumfamilie.
Inmiddels heb ik 12 synoniemen gevonden (tot Mexicaanse Bamboe toe) dus ik vind het wel best. "Ze" zoeken het maar uit. De groep planten die ik aan de overkant heb staan noem ik vanaf nu gewoon de Japanse Duizendknoop. Hoe die verder ook mag heten.
Bedankt voor het meedenken en opzoeken.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Klopt Jelle! Bij nader inspectie van de bloeiende duizendknopen hier in de buurt dit wekend heb ik ontdekt dat ik het eerder fout zei: jouw foto is gewoon degene die ik de afgelopen 50 jaar cuspidatum heb genoemd. Sorry.
jellehulzinga
Contacteer:

jouw foto is gewoon degene die ik de afgelopen 50 jaar cuspidatum heb genoemd. Sorry.
Ach Maarten, maakt toch niks uit? Had het niet eens gemerkt. hahaha.
Als de "wetenschappers" er niet uit komen, waarom zullen wij ons dan druk maken.
Hartelijke groeten vanuit een donderend Hengelo.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Jelle, het plaatje van de witbloeiende polygonum dat jij hier liet zien lijkt mij van de Persicaria sachalinensis. Ik heb hem ook in mijn tuin en als voorzorg in worteldoek geplant. Het is een geweldige woekeraar. Momenteel bloeit de plant volop, maar ik zie er meer zweefvliegen op dan honingbijen. Het is waarschijnlijk een matige drachtplant, maar de plant is zeer decoratief. Bij mij is hij 2,5 meter hoog en stormvast. De wetenschappelijke naamgevers hebben de 'polygonum' een tijdje geleden 'persicaria' genoemd. Dat blijft lastig als je gewend bent aan een naam.
Albert
jellehulzinga
Contacteer:

De wetenschappelijke naamgevers hebben de 'polygonum' een tijdje geleden 'persicaria' genoemd. Dat blijft lastig als je gewend bent aan een naam.
Dag Albert, welkom terug in het land der bloemen.
Zoals ik in één van bovenstaande stukken al heb aangegeven, heb ik de moed opgegeven om de polygonums allemaal nog juist te benoemen. Voor mij heet de plant op de foto de "Japanse Duizendknoop" en dat vind ik voor mijzelf in ieder geval duidelijk.
Hopelijk kun je je daar ook in vinden zodat je mij begrijpt als ik die naam weer eens ga gebruiken. hahaha.
Hartelijke groeten,
Jelle
Plaats reactie