2 nieuwe UG moeren op de deurmat

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: 2 nieuwe UG moeren op de deurmat

Bericht door Hans van der Post. »

Wat een betere raammaat is om de vorm het broednest te benaderen is de hoogte van twee honingkamers, 29 cm hoog en de standaard breedte. Dit raam is beter hanteerbaar dan een dadantraam en heeft praktisch het zelfde oppervlak. Ik imker al jaren hiermee. Ik weet dat er meer zijn die deze raammaat gebruiken. O.a. Hennie Kroese.
Verder de zelfde voordelen als Rene aanhaald bij het Dadantraam, een bak nakijken.
Rene schrijft:
Eigenlijk begrijp ik niet zo waarom het merendeel van de imkers in Nederland nog steeds op spaarkasten imkert.
Moet zijn: "waarom met spaarkastbroedkamers" de honinkamers zijn geen probleem!
Hans.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Rene,

'k Moet nog even bj jou terugkomen!

UlF Grohn stond er om bekend dat hij Buckfastlijnen onderhield, welke zich minder explosief ontwikkelden, spaarzamer omgingen met hun voedselvoorraden, in het najaar eerder ophielden met broeden en in een spaarkast goed te houden waren. Het waren wat donkere Buckfastbijen! Om die reden heeft de B.B.V. in een recent verleden van deze lijnen darrenvolken geplaatst op Marken.

Mijn F-1 was een dochter van zo'n UG02-539 en toch dit malheur.

!Piet
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Hallo Piet,

Graag wil ik op je laatste reaktie reageren en misschien ga ik een hoop mensen op de tenen trappen.
Waarom willen we met "alle geweld" de volken in spaarkasten proppen? Stelling: Deze kasten zijn inefficient en voldoen al lang niet meer aan de eisen die de volken stellen in deze tijd.
Al eerder heb ik het ultieme experiment van Broeder Adam aangehaald. Hij stapte met de helft van zijn volken over op Dadant en de volken haalden opbrengsten die meer dan 50% hoger waren dan de volken die nog op spaarkasten stonden. Duidelijker kan het volgens mij niet.
Op één broedkamer Dadant kun je elk volk zonder moeite houden. De koningin kan haal legcapaciteit halen en zodoende een sterker volk creëren. Ze hoeft niet van de derde naar de eerste Bk om nog ergens een eitje kwijt te kunnen. Dus waarom spaarkasten, als er een veel beter alternatief is met vele voordelen en m.i. geen nadelen?
Stelling 2: Selektie om volken in spaarkasten te kunnen houden, (die het in Dadant veel beter zullen doen) is dan ook niet nodig.
Wie gaat er tegengas geven?

Groet,
René
Piet Jager
Contacteer:

Rene,

Nu berijd je jouw stokpaardje!
Even bij de les blijven!

Het ging om mijn N.B.
'Eenzijdige selectie ten koste van andere eigenschappen?'
Jij zegt, nee hoor! Gewoon meer ruimte geven aan jouw Buckfastbijen.

Ik zeg, maar ik had juist een selectie (UG02-539), die juist voor een spaarkast geselecteerd was!

Aan de kern van de zaak, ga je - in jouw enthousiasme - dus voorbij!

!Piet
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Oké Piet,

Sorry, in mijn enthausiasme even vergeten te vermelden. Die spaarkast variant van U.G. is, als ik goed gelezen heb, standbevrucht (F1). Waarschijnlijk heb je te maken gehad met een groot heterosis effect waardoor dat volk harder groeide als gewoonlijk (door de langer levende bijen). En daardoor dus te krap zat!
Of heb jij een andere gedachte?

Groet,
René

NB: Ik zeg: volken kun je niet voor spaarkasten selecteren. Je doet ze dan te kort.
Piet Jager
Contacteer:

van Rene

Waarschijnlijk heb je te maken gehad met een groot heterosis effect
Dat is nou juist de misvatting, die telkens weer opduikt.

Een zogenaamde F-1 moer geeft bij standbevruchting nooit een heterosis-effect, omdat de mannelijke helft in dit geval niet uit een passende en ondersteundende, ingeteelde lijn bestaat, welke door proefkruisingen is geselecteerd.

Ik neem jou dat heus niet kwalijk, want vele anderen, waaronder zelfs meerdere koninginnentelers, praten ook in die geest. Ze hebben van dat 'tovermiddel' gehoord, maar het begrip is bij hen inhoudelijk helemaal niet gevuld.

Het kan uiteraard wel een na-ijlen zijn van het heterosis-effect van haar ouders. Als zij voor meer dan gemiddeld de helft gunstige eigenschappen van haar ouders heeft meegekregen en doorgeeft aan het F-1 volk, doordat het aantal chromosomen met gunstige genen in de meerderheid is, kan dat inderdaad gaan lijken op een heterosis-effect, want het volk doet het in sommige eigenschappen zo goed! Vergeet echter die andere kant van de medaille niet!

!Piet
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

dadant, dadant...

wat is eigenlijk de bijenafstand in een dadant kast? net zoveel als in een 10 raams spaarkast of hangen de ramen dichter op elkaar?

mvg,
Lennard
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

He Maarten,

Terug naar de schoolbanken lees je even in omtrent de Buckfast, want jij gaat wel heel erg kort door de bocht.
Ik imker 25 jaar en sinds 20 jaar met de Buckfast met 30 productievolken. Heb dochters van UG 539, Ameland, Brandstrup enz.

Groet Johan
Johan Borgeld
Contacteer:

Bericht door Johan Borgeld »

Hoi Rene,

Helemaal met je eens de spaarkast is te klein (zeker 2 bk en 2 hk) Ik imker met 11 raams Segebergers, bevalt mij goed. Dadant is "ideaal", maar om 30 Segebergers te vervangen door Dadant : ????

Groet Johan
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Hallo Piet,

Misschien geef ik het beestje een verkeerde naam, maar ik zie regelmatig zo lang ik bijen heb een verschil tussen "raszuiver" aangepaarde Buckfasten en standbevruchte F1'nen. Vooral de grootte van het volk valt hierbij op. Waarschijnlijk leven de werksters van deze moeren dus langer als van de "raszuiver" aangepaarde moeren.
Dus waar is deze waarneming dan op gebaseerd?

Groet,
René
Plaats reactie