Spaarkast of Dadant?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Spaarkast of Dadant?

Bericht door wilde »

Er zijn recent hier wat meningen gedropt over de voordelen van Dadantkasten. Men ziet kennelijk niet dat die ook heel wat nadelen hebben. Ik imker al vele jaren met spaarkasten en tot volle tevredenheid. Er is niets mis mee. De ruimte is met 2 BK's zeker niet kleiner dan een Dadantkast, maar ongeveer gelijk: 20 spaarkastramen hebben ongeveer een gelijke raatoppervlakte als 12 Dadantramen. Als je 22 ramen gebruikt is de ruimte zzelfs groter. De beweringen dat een Dadantkast meer ruimte biedt is dus gewoon inzin. Ik houd er al jarenlang allerlei Buckfastlijnen in, zonder een enkel probleem. De zg. geselecteerde Buckfast-lijnen geschikt voor spaarkast zijn commercieel bedacht, maar kunnen geen werkelijke waarde hebben als de raatopp. gelijk is.

Het enige verschil is de 2-deling van het broednest door de 2 BK's bij de spaarkast. Ik heb een slechte rug en slechte polsen. Een goed gevuld raam van een spaarkast kost mij al moeite. Een gevulde spaarkast-HK is voor mij nog net te tillen. Een Dadantraam is voor mij onhanteerbaar. Voor een Dadanthoningkamer zou ik een hijswerktuig moeten gebruiken. Dan maar liever de vertrouwde spaarkast. Bijen blij, imker blij.

Groetend, Albert
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Spaarkast of Dadant?

Bericht door Wim Joosten »

Is het ook niet zo dat de bijen in een groter dadantraam meer honing in de broedkamer dan in de honingkamer opslaan? Lijkt me dus ongunstig voor de honingopbrengst.
Ook het uitlichten van zo'n groot raam is behalve het grotere gewicht ook minder gemakkelijk vanwege de grotere kans op het kneusen van bijen.
Er zijn dus ook plussen te noemen voor het nemen van een spaarkast boven een Dadant.

Met vriendelijke groet,
Wim
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Hallo,

"Wilde" schrijft dat er naast voordelen ook heel wat nadelen zijn. Het enige nadeel wat ik in je betoog kan vinden is dat de hk te zwaar is als hij gevuld is. Oplossing: gewoon de volle ramen verwisselen voor lege.
Dat 2 bk`s spaarkastformaat gelijk is aan 1 bk Dadant is waar. Heb ook nooit beweerd dat dat niet het geval is. Maar het gaat om de efficiëntie van de ruimte. Deze is in een Dadant optimaal en in een spaarkast erg beroerd. Als de kantramen in een spaarkast vol zitten met nektar en die daarnaast met stuifmeel is er van de natuurlijke bolvorm van het broednest niets over. Nogmaals het ultieme experiment van Broeder Adam. Hij zag in dat de spaarkast niet optimaal was en verving in 1 jaar de helft van zijn spaarkasten door Dadant. Deze volken haalden in dat jaar een meer dan 50% hogere opbrengst binnen aan honing dan dezelfde volken op spaarkast formaat. Volgens mij is er geen beter bewijs dat het voordeel van de Dadant aantoont.
De opmerking van Wim Joosten snijdt dus ook geen hout.
Dat er meer bijen geplet zouden worden door het grotere en onhandiger raamformaat is niet waar. Dadant ramen hebben afstand houders op elk raam. Dus bij het uithalen van een raam blijft de bijenafstand gehandhaafd en plet je dus nul bijen. Bij een spaarkast is dit niet het geval en kan je dus wel bijen pletten omdat je hier zelf het raam goed in het midden moet houden. Dit geldt uiteraard alleen voor het eerste raam wat je moet uithalen.

Groet,
René
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Heren,

wat kost zo'n kast*, en waar, en is er een bouwplan met maten in omloop?

mvg,
Lennard

* buiten het bijenhuis waar hij +- 100 euro all in kost
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Lennard,
is wel in het Frans: http://rlechene.free.fr/ruches.htm#Construction

Met vriendelijke groet,
Wim
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Lennard,
http://rlechene.free.fr/galerie.htm#Plans brengt je direct naar de tekeningen.
Groet,
Henk
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Merci!

hoeveel ramen zitten er eigenlijk in een dadant kast "algemeen in Nederland" ? het franse plan is voor 10 en ergens heb ik een herinnering aan 12 ramen.

mvg,
Lennard
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Je kunt tien of twaalfraams dadantkasten maken: http://jacques.viau.free.fr/page16.html. Daar vindt je verschillende maten.

Om op Alberts onderwerp terug te komen: een spaarkast is voor mij ook al zwaar genoeg. Groter moet ik niet aan denken. Als een honigkamer bovenop twee broedkamers staat en je tilt hem er vanaf kun je voor een verrassing komen te staan bij een goed gevulde HK. En dan bedoel ik niet de vele honing, maar het gewicht dat je rustig naar beneden moet brengen. Dus grotere kasten lijkt mij ook niets. Ik heb ooit iemand geholpen met, volgens mij, dadantkasten met een dubbele wand. Loodzwaar om te dragen.
groet,
Henk
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Hallo,

Voor alle duidelijkheid, imkeren met Dadant betekend één broedkamer met daarop een K-rooster.
Kies altijd voor een 12-raams Dadant, want die zijn veel beter (efficiënter) dan 10-raams kasten.
Ik lees veel over "zwaar" en Dadant-kasten. Volgens mij niet helemaal terecht. Als je een spaarkast moet inspekteren en je hebt een groot volk op 2 of 3 bk`s staan moet je die wel optillen om je eerste bk te inspekteren. En dat elke inspektie weer. Bij Dadant heb je één bk en hoef je alleen de hk (`s) op zij te zetten. Deze zijn niet zwaarder dan volle bk`s van spaarkasten. Het voordeel is dat je volle ramen honing eruit kan halen en verwisselen voor lege voordat je de hk`s af wilt nemen (als je de hk`s te zwaar vindt). Dus over een heel seizoen gezien verplaats je met spaarkasten veel meer gewicht dan met Dadant kasten en spaar je dus je rug als je met Dadanten imkert!
Het verplaatsen van volken is altijd lastig (zwaar) als je drachtgebieden af reist. Dit geldt voor zowel spaarkasten als voor Dadantkasten.

Groet,
René
jacob mus
Contacteer:

Bericht door jacob mus »

Even een vraag van geheel andere orde.
Passen dadant BK- en HK-ramen in een stadaard honingslinger of zit je ook aan een nieuwe slinger vast als je overstapt op dadantkasten?

Jacob Mus
Plaats reactie