Wegens omstandigheden moet ik deze winter mijn volledige bijenstand verplaatsen naar een andere plek. Een nieuwe plaats en een nieuwe start: de oude vertrouwde bijenhal situeerde zich in het centrum van mijn gemeente, tussen de koelte (en donkerte!) van enkele bomen en hagen. De nieuwe plek ligt in een heus natuurreservaat, veel wilgen en lindebomen, geen buren, veel rust. Zon zal er genoeg zijn want de stand zal aan de rand van een mooie weide liggen, op een boogscheut van een grote waterplas.
De kolonies werden dit jaar met zorg ingewinterd: om de twee dagen suiker gegeven, de varroabestrijding toegepast e.d. Op zich veranderd er niet zoveel, maar ieder van ons weet dat het op en neer rijden (lees: fietsen) naar de buitenstand (als je je bijen niet in eigen tuin hebt staan) om suiker te gaan geven veel tijd vraagt.
Daarom speel ik met het idee om later te schatten hoeveel voorraden de bijen nog hebben in de nazomer en dan gewoon een blok voederdeeg op de dekplank te leggen om bv. tot een totale 12 kg wintervoer te komen: gewoon een vierkant uit de plastic verpakking snijden, het deeg op de opening van de dekplank leggen en de bijen doen de rest.
Dus: inwinteren met voederdeeg, wie heeft er ervaring mee?
mvg. Bart Maes[:)]
inwinteren met voederdeeg
Moderator: Hans van der Post.
-
Re: inwinteren met voederdeeg
Ervaring ermee heb ik niet.
Wel weet ik dat de bijen die apifonda consumeren en niet opslaan.
Het is een soort fondant en dat valt moeilijk aan elkaar door te geven. Het is 'fast food' voor eigen gebruik.
Misschien moet je een can invertsuiker kopen, dat op je bagagedrager meenemen naar de plaats van bestemming en daar in liter-quantums opvoeren aan je bijen.
Wel weet ik dat de bijen die apifonda consumeren en niet opslaan.
Het is een soort fondant en dat valt moeilijk aan elkaar door te geven. Het is 'fast food' voor eigen gebruik.
Misschien moet je een can invertsuiker kopen, dat op je bagagedrager meenemen naar de plaats van bestemming en daar in liter-quantums opvoeren aan je bijen.
Jawel, nu doe ik het reeds zo. De suiker smelten en in bidons van 20 liter naar de kolonies doen om dan de bakjes te vullen.
Het idee om met deeg te werken leek me minder arbeidsintensief, maar een goeie inwintering van de bijen verkrijgen is nog altijd mijn eerste prioriteit.
Bart
Het idee om met deeg te werken leek me minder arbeidsintensief, maar een goeie inwintering van de bijen verkrijgen is nog altijd mijn eerste prioriteit.
Bart
bart,
is een bak van 6 liter geen mogelijkheid?
groeten Æbe
Æ.
is een bak van 6 liter geen mogelijkheid?
groeten Æbe
Æ.
Natuurlijk zou het gebruik van grotere bakken een mogelijkheid kunnen zijn. Nu heb ik bakken van twee liter inhoud, vandaar de vele thuis/bijenstand verplaatsingen. Het smeltwerk van suiker blijft hetzelfde, mogelijks voorzie ik een extra bidon zelfs om meer in één keer te kunnen smelten.
Bart
Bart