Helaas, kalkbroed ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door heidecap »

Precies een week na mijn constatering van kalkbroed heb ik nog een keer een inspectie van de bewuste 6 ramer doorgevoerd.
Er lagen geen mummies meer op de vliegplank :

Afbeelding

De foto van vorige week (met kalkbroed) i.v.m. vergeklijkingsdoeleinden nog een keer :

Afbeelding

En dan hier een foto van exact hetzelfde raam, maar dan vandaag genomen :
Afbeelding

Inderdaad, het kalkbroed is volledig verdwenen. En dan te bedenken dat ik nog niet eens raat heb verwisseld of de kast heb verplaatst.
Sterker nog : de kast had bij mekaar 2 volle ramen broed. De rest was stuifmeel of grotendeels verzegeld voer. Alle ramen werden door de bijen bezet.

Wat moeten deze bijen toch fantastisch genetisch materiaal bezitten om in 1 week tijd van kalkbroed zo te kunnen herstellen en dan ook nog eens veel voer te kunnen verwerken en vooral bijna alles al te kunnen verzegelen !
En zachtaardig dat ze zijn!
Volgens mij heb ik hier een unieke moer te pakken !!

Thomas
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

He criticaster!

Natuurlijk zijn je bijen op de goede weg: je hebt ze een enorme (kunstmatige) impuls gegeven door te voeren. Hun draagkracht is hierdoor verhoogd. (De boog staat minder gespannen)De bijen hoeven zelf niet voor voer te zorgen en spitzen hun toe op andere prioriteiten. Dat wil niet zeggen dat je voorgoed van de problemen af bent.

j.p.
Plaats reactie