Sucrocide

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Sucrocide

Bericht door Piet Jager »

Lammert,

Dat onderzoek valt niet binnen mijn gezichtsveld. Ik ken de criteria rond de doelstellingen binnen dat onderzoek niet en evenmin het verloop van de uitvoering van dat onderzoek. Ik ga het dus niet verdedigen!

Maar om aan jouw vraag/opmerking/kritiek enigszins tegemoet te komen het volgende:

Het mijtdodingspercentage is gebaseerd op het dodingsbereik van dat bestrijdingsmiddel op de aanwezige mijten op dat moment in het volk en daar vallen de mijten in het broed niet onder, omdat deze buiten het dodingsbereik liggen. Dit geldt evenzeer voor Coumaphos! Daarom is eenmalige behandeling, volgens mij, voldoende voor de vaststelling van de effectiviteit van dat middel.

Verhoudingsgewijs zou het mijtdodingspercentage m.i. niet veranderen als je de proef zou uitvoeren in een broedloze periode van een bijenvolk.

Voorbeeld:
In een volk met broed zitten 1000 mijten op de bijen en 500 mijten in het broed. Als er na een eenmalige behandeling ca 100 dode mijten vallen is dat 10%.

In dat volk zonder broed zitten 1500 mijten op de bijen
Als daar na een eenmalige behandeling ca 150 dode mijten vallen is dat ook 10%.

Natuurlijk werk je niet met 1 volk, maar met meerdere en na correctie van bepaalde kop-/staartmarges houd je rekening met gemiddelden om bij benadering een minimale effectiviteit van ten minste ....% vast te kunnen stellen, want daar gaat het om! Wat er na 24 uur nog zou vallen, valt buiten het onderzoek m.b.t. het dodingspercentage. Zou je dat op de een of andere manier er wel bij kunnen betrekken, dan zou het percentage alleen maar hoger zijn.

!Piet
Plaats reactie