Wie van u kan mij adviseren over het opzetten van een gemeentelijke bijenstal. Ik heb mijzelf hier al enkele keren in verdiept, en het zou het makkelijkst zijn om daartoe een (voorlopig) zelfstandige vereniging op te richten.
In Kerkdriel zelf is nog geen imkersvereniging. Wel zijn enkele imkers lid van de VBBN Bommelerwaard, maar dat zijn er ook maar een paar.
Ik weet dat het niet goed is om een zelfstandige vereniging op te zetten, en dat dit leidt tot verdere versnippering. Maar als iets eenmaal staat kan er altijd nog een landelijke vereniging worden verzocht.
Nu is het zo dat de ene imker is aangsloten bij de ANI, een ander bij de NCB en weer een ander bij de VBBN. Waneer er een algemene vereniging wordt opgezet, kunnen al deze imkers bij elkaar komen.
Dit moet toch net zo goed mogelijk zijn als een volkstuinvereniging?
MVG.
Paul.
Opzetten gemeentelijke bijenstal
-
- Imker sinds: 2001
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Opzetten gemeentelijke bijenstal
Ik geloof dat een pril begin van een grote overkoepelende nederlandse vereniging in de maak is, als ik goed ben ingelicht....Waneer er een algemene vereniging wordt opgezet, kunnen al deze imkers bij elkaar komen.
Zelf een (sub-)vereniging beginnen is niet zo moeilijk, statuten bij de notaris laten vastleggen, en de (sub-)vereniging aanmelden bij de plaatselijke kamer van koophandel is wel vereist. Misschien kan een overkoepelende vereniging (VBBN ?) je hierbij helpen?
Groet,
Henk
-
- Contacteer:
Goeie raad Henk,
Ik zal eens het een en ander overleggen en uitzoeken.
Misschien horen we hier nog meer van.
Groet Paul.
Ik zal eens het een en ander overleggen en uitzoeken.
Misschien horen we hier nog meer van.
Groet Paul.
Dag Paul,
In Haarlem hebben we een gemeentelijke bijenstal, waar we tal van activiteiten houden.
Je kunt tevens denken aan een plek met de bijen op een schooltuin, milieu-natuureducatiecentra, een volktuin of op een kinderboerderij. Eigenlijk heeft nooit iemand gevraagd waar ik lid van ben.
Dus Paul met een goed plan, een vlotte babbel en een boel enthousiasme bereik je ook zonder lidmaatschap een heleboel. De aspirant/imker bepaalt vervolgens zelf wel waar hij of zij lid van wordt.
Voor meer info kun je altijd mailen!
Groeten,
Pim Lemmers
In Haarlem hebben we een gemeentelijke bijenstal, waar we tal van activiteiten houden.
Je kunt tevens denken aan een plek met de bijen op een schooltuin, milieu-natuureducatiecentra, een volktuin of op een kinderboerderij. Eigenlijk heeft nooit iemand gevraagd waar ik lid van ben.
Dus Paul met een goed plan, een vlotte babbel en een boel enthousiasme bereik je ook zonder lidmaatschap een heleboel. De aspirant/imker bepaalt vervolgens zelf wel waar hij of zij lid van wordt.
Voor meer info kun je altijd mailen!
Groeten,
Pim Lemmers
-
- Contacteer:
Beste Paul,Poulus Coset schreef:
Wie van u kan mij adviseren over het opzetten van een gemeentelijke bijenstal. Ik heb mijzelf hier al enkele keren in verdiept, en het zou het makkelijkst zijn om daartoe een (voorlopig) zelfstandige vereniging op te richten.
In Kerkdriel zelf is nog geen imkersvereniging. Wel zijn enkele imkers lid van de VBBN Bommelerwaard, maar dat zijn er ook maar een paar.
Uit jouw vraag concludeer ik dat het voor jou en/of jouw collega imkers niet goed mogelijk is om thuis bijen te houden.
Wat betreft jouw vraag met betrekking tot het adviseren over het opzetten van een gemeentelijke bijenstal, denk ik het op die manier waarschijnlijk niet zonder meer zal kunnen. Er zullen niet veel gemeenten zijn, die zullen meewerken aan een 'gemeentelijke'
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
In 1969 heeft de imkervereniging "Eendracht" in Beilen een aanvraag bij de gemeente gedaan voor een bijenstal. De gemeente Beilen stond hier welwillend tegenover. Er waren echter vele vragen, o.a. waar is een geschikte locatie, zodat omwonenden en passanten geen last van de bijen zouden hebben. Ik meen te weten, dat toentertijd de VBBN hierin ook een adviserende rol in heeft gespeeld. Voor een symbolisch bedrag kon de vereniging uiteindelijk een stuk grond huren. Ook stelde de gemeente toen verschillende bouwmaterialen, die ze over had, ter beschikking. De stal is opgebouwd uit een oude fietsenstalling, die iemand op de kop wist te tikken. De rest van de gelden is d.m.v. verlotingen en vrijwillige bijdragen van de leden bijeengebracht.
Van belang is dus dat je een goed onderbouwd plan indient. Ook de veiligheid van de directe omgeving (d.m.v. heggen, schuttingen) is van belang. Maar ook het belang van de bij in de natuur; het kunnen uitoefenen van een hobby, die je thuis niet kunt doen (zoals een moestuin).
Als je de aanvraag namens een grote club mensen kunt doen dan zal het natuurlijk wel uitmaken voor de toekenning van de aanvraag.
Ik denk dat je dan wel een vereniging moet hebben. De gemeente zal natuurlijk iemand aansprakelijk willen stellen indien nodig.
Inmiddels heeft de Beiler imkervereniging op een andere locatie al een tweede stal neergezet.
Met vriendelijke groet,
Wim
Van belang is dus dat je een goed onderbouwd plan indient. Ook de veiligheid van de directe omgeving (d.m.v. heggen, schuttingen) is van belang. Maar ook het belang van de bij in de natuur; het kunnen uitoefenen van een hobby, die je thuis niet kunt doen (zoals een moestuin).
Als je de aanvraag namens een grote club mensen kunt doen dan zal het natuurlijk wel uitmaken voor de toekenning van de aanvraag.
Ik denk dat je dan wel een vereniging moet hebben. De gemeente zal natuurlijk iemand aansprakelijk willen stellen indien nodig.
Inmiddels heeft de Beiler imkervereniging op een andere locatie al een tweede stal neergezet.
Met vriendelijke groet,
Wim
-
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties.
Even voor de duidelijkheid, ik heb genoeg ruimte voor (soms te veel) mijn bijen. We wonen aan de dijk, aan de kant van de Maas. Achter ons liggen de uiterwaarden, hier kunnen de dames op een enkele verdwaalde koe niemand kwaad doen. Alleen het hoge water van de laatste jaren kan wat roet in het eten strooien.
Aan de andere kant van de dijk raakt alles echter steeds meer bebouwd. En er zijn mensen die wel willen imkeren, maar er simpelweg niet de plaats voor hebben. En dan lijkt het mij makkelijker als er een plaats is waar die mensen dan toch nog hun hobby kunnen uitoefenen.
Ik heb voorlopig voldoende informatie, en zal het een en ander eens overleggen, en achterheen gaan. Misschien zijn er wel tuinders die aan het plan willen meewerken. (Schieten ze er zelf misschien ook wat mee op.)
Nogmaals hartelijk dank.
MVG. Paul.
Even voor de duidelijkheid, ik heb genoeg ruimte voor (soms te veel) mijn bijen. We wonen aan de dijk, aan de kant van de Maas. Achter ons liggen de uiterwaarden, hier kunnen de dames op een enkele verdwaalde koe niemand kwaad doen. Alleen het hoge water van de laatste jaren kan wat roet in het eten strooien.
Aan de andere kant van de dijk raakt alles echter steeds meer bebouwd. En er zijn mensen die wel willen imkeren, maar er simpelweg niet de plaats voor hebben. En dan lijkt het mij makkelijker als er een plaats is waar die mensen dan toch nog hun hobby kunnen uitoefenen.
Ik heb voorlopig voldoende informatie, en zal het een en ander eens overleggen, en achterheen gaan. Misschien zijn er wel tuinders die aan het plan willen meewerken. (Schieten ze er zelf misschien ook wat mee op.)
Nogmaals hartelijk dank.
MVG. Paul.