Deze winter wil ik zelf een aantal kastjes timmeren waar ik mijn aflegger-moeren of andere moeren in kwijt kan. Wie weet mogen ze van mij wel de volgende winter door .?.?.?
Aan 3-ramers kleven naast een aantal voordelen ook een aantal nadelen, met wat mij betreft als belangrijkste nadeel dat de moer niet flink kan doorleggen.
Dan dus maar overstappen op iets ruimers, maar waarom nou meteen een 6-ramer? Ik mis een beetje een broednest op 3-ramen met aan weerszijden een raam met stuifmeel en honing.
Kan iemand mij de stap uitleggen waarom we wel 6-ramers hebben maar geen 5-ramers ?
Thomas
3-ramer, 6-ramer of gewoon een 5-ramer ?
Moderator: Hans van der Post.
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: 3-ramer, 6-ramer of gewoon een 5-ramer ?
Voor een startend volkje met een nog onbevruchte moer is een 3 ramer geschikter. Natuurlijk kun je ook een grotere broedaflegger maken in een 6 ramer met een jonge moer, maar je hebt dan gelijk zo veel bijen nodig. Als een jonge moer het goed gaat doen in de 3 ramer, kan ze snel genoeg over naar een 6ramer. Een klein volkje direct in een 6ramer stoppen vind ik niet zo'n goed idee. Kans op beroving is dan groter. Volkjes in een kast op maat aan de volks groote kunnen de warmte huishouding beter op peil houden.heidecap schreef: Dan dus maar overstappen op iets ruimers, maar waarom nou meteen een 6-ramer? Ik mis een beetje een broednest op 3-ramen met aan weerszijden een raam met stuifmeel en honing.
B.v. Een matig volk kun je beter in een (geisoleerde)6ramer overwinteren, dan in een 10 ramer met 4 sluitblokken. Denk aan vochtvorming in de kast.
6ramers zijn echt in het gebruik gekomen na de grote sterfte van de bijenvolken in Engeland, door de ameube ziekte. Er zijn toen veel 6raams kastjesvolkjes (genoemd Engels kastje) naar Engeland verkocht om daar het bestand weer op te starten. mogelijk mede de oorzaak van het onstaan van de Simplex maatvoering bij ons. Onze ramen wijken slechts een paar mm af van de engelse maten.Kan iemand mij de stap uitleggen waarom we wel 6-ramers hebben maar geen 5-ramers ?
Thomas
Waarom geen 5 ramers? In Australie gebruiken ze veel 4 en 5 raams NUCS. Dit zijn kastjes die o.a veel door koninginnentelers gebruikt worden, om bevruchte moeren te produceren voor de verkoop. Toevallig ben ik net druk (winterwerk) om mijn DV bandjes op DVD om te zetten. We zijn een aantal dagen met meerdere grote K telers opgetrokken. Deze, en vele andere telers(ook in de US) gebruiken dit formaat voor de jonge volk produktie. Er worden regelmatig bevruchte moeren uitgenomen, en weer voorzien van bijna uitlopende doppen uit de teelt. Deze kastjes zijn daar (Queensland the sunny state) continue in bedrijf, met een teelt rustperiode van Mei t/m Augustus.
Maar ik dwaal misschien te ver af.
Maar wat moet jij nu gaan timmeren. Dat ligt eraan, als je reserve koninginnen wil gaan telen, en gedurende hetseizoen als reserve aanhouden, dan zou ik een paar 3 ramers maken. Wil je Kunstzwermen maken, en later weer verenigen, of overzetten als nieuw volk in een 10 ramer, maak dan voldoende 6ramers. Beide kastjes zijn voor mij waardevol.
Sucses met het timmeren.
Hennie...........