Woud honing /dennen honing ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Woud honing /dennen honing ?

Bericht door Oude Essink »

Dag Elze,
Als je de discussie tussen mij en Els gevolgd hebt, moet je wel tot de conclusie gekomen zijn, dat woudhoning honingdauwhoning is, door luizen e.a. uit blad en bast van bosvegetatie gezogen, van eiwitten ontdaan en vervolgens afgescheiden door bijen gewonnen en opgeslagen.
Leveranciers zijn vooral dennenbomen en loofbomen.
woudhoning (miel de forêt) is derhalve de algemene naam en omvat zowel naaldboom- als loofboomluizenhoning; miel de sapin (-pin) is specifiek van naaldbomen afkomstig.
Honing van woudvegetatie als vuilboom, braam, bosbes is een woud- bloemenhoning.

hennie oes

Afbeelding
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Dank je wel Hennie.
Het is mij nu volkomen duidelijk.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Jan Gooijer
Contacteer:

Bericht door Jan Gooijer »

Beste Elze Lammerts en andere belangstellenden.
Echte dennenhoning is afkomstig van de spar abies alba.Dit is een zilverspar en heeft dus platte naalden. Deze zilversparren komen niet zoveel voor omdat ze niet goed tegen ons klimaat kunnen. Opvallend is het kraaienestachtige bovenste gedeelte van de kroon van oude bomen.Ze komen voor in de Vogezen, de Jura en in Oostenrijk o.a.Als we dennenhoning wilden halen gingen we op zoek naar die wat platte sparren en keken op de onderbegroeiing of de bladeren bespikkeld waren met honingdauw.
De echte dennenhoning krijg je van deze bomen want daarop leeft de luis buchnerea pectinata. Deze honing is heel lekker. We proberen nogal eens een potje te kopen als we in Frankrijk komen, maar het is meestal niet de zuivere dennenhoning.Vaak wordt waldhoning verkocht met een beetje dennenhoning er in.
Mijn vraag naar de bruine honing die ik dit najaar in Frankrijk oogste is inmiddels opgelost. Het is bramenhoning, waar later boekweit bij in gekomen is. Het is een heerlijk mengsel geworden.
Hartelijke groeten Jan Gooijer.
Plaats reactie