ronde bijenkasten tegen varroamijten
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten
Hennie,
Waarom zou je technische stunts uit gaan halen als de uitvinding van deze Hongaarse meneer goed lijkt te werken.
Een cirkel met de zelfde diameter als een de lengte en breedte van een vierkant, een groter nuttig oppervlak dan een vierkant. Bij een vierkant blijft deze ruimte onbenut maar is wel nodig als vrije ruimte voor het draaien.
Om een rechthoekige kast te laten draaien heb je aan de buitenzijde een constructie met een as nodig waarom deze rechthoek draait.
Mijns inziens heeft deze Hongaarse meneer er goed over nagedacht.
m vr gr
Johan
Waarom zou je technische stunts uit gaan halen als de uitvinding van deze Hongaarse meneer goed lijkt te werken.
Een cirkel met de zelfde diameter als een de lengte en breedte van een vierkant, een groter nuttig oppervlak dan een vierkant. Bij een vierkant blijft deze ruimte onbenut maar is wel nodig als vrije ruimte voor het draaien.
Om een rechthoekige kast te laten draaien heb je aan de buitenzijde een constructie met een as nodig waarom deze rechthoek draait.
Mijns inziens heeft deze Hongaarse meneer er goed over nagedacht.
m vr gr
Johan
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Lijkt mij ook. Bij een vierkante kast stuit je op bijna onoplosbare problemen. De bijen moeten wel een vaste aanvliegpunt hebben. Iets wat bij jouw kast onmogelijk lijkt of je blijft met zeer grote onbenutte ruimtes zitten. Hoe je het ook wendt of keert.
j.p.
j.p.
-
- Contacteer:
Allereerst wil ik kwijt dat ik zelf geen niet wil gaan prutsen met een draaiende kast. Ik vind dat we ondertussen voldoende verschillende kasten en afwijkende raamformaten hebben in Nederland.
Omdat JP schreef dat het een onmogelijkheid was reageerde ik. Het lijkt me niet erg ingewikkeld om een spaarkast in een metalen frame te klemmen en dit geheel rond te laten draaien, dit slechts om er een experiment mee uit te voeren. Uiteraard komt er wat meer bij kijken, je zult de ramen vast moeten zetten bv door er een latje overheen te schroeven en er zal een gat dicht bij het draaipunt moeten komen om de vliegopening te vervangen.
Maar nogmaals, alleen als experiment. Wanneer je achteraf niet tevreden bent met de hongaarse kast dan heb je er toch eerst flink in moeten investeren.
groet,
Hennie
Omdat JP schreef dat het een onmogelijkheid was reageerde ik. Het lijkt me niet erg ingewikkeld om een spaarkast in een metalen frame te klemmen en dit geheel rond te laten draaien, dit slechts om er een experiment mee uit te voeren. Uiteraard komt er wat meer bij kijken, je zult de ramen vast moeten zetten bv door er een latje overheen te schroeven en er zal een gat dicht bij het draaipunt moeten komen om de vliegopening te vervangen.
Maar nogmaals, alleen als experiment. Wanneer je achteraf niet tevreden bent met de hongaarse kast dan heb je er toch eerst flink in moeten investeren.
groet,
Hennie
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ok maar je kunt niet voorkomen dat het vlieggat draaien zal. Bovendien lijkt me op deze manier de contructie erg zwaar worden. Ik zie eigenlijk veel obstakels. En wat is duur. Ga eens uit van een Segeberger, nou dan ben je een vermogen kwijt. Ik denk als je varroabestrijding uit je bedrijfsmethode kunt laten hiervoor mag gecompenseerd worden. Ik denk dat het succes van deze kast afhankelijk is als men er Nederlandse honingkamers op kan plaatsen.
bovendien moet er ene aangepaste mal kunstraat komen.
Alhoewel ik denk dat de bijen ook een stukje voorbouw in de ronde raten wel goed uitbouwen. Bovendien worden de onderste 'ronde' raten toch niet geslingerd. Ik vraag me alleen echter wel af hoe het zit met het inwinteren. Hebben de bijen genoeg aan tien ronde ramen. waarschijnlijk wel. Maar raken grote volken niet van het voer als ze de ronde ramen moeten verlaten??
j.p.
j.p.
bovendien moet er ene aangepaste mal kunstraat komen.
Alhoewel ik denk dat de bijen ook een stukje voorbouw in de ronde raten wel goed uitbouwen. Bovendien worden de onderste 'ronde' raten toch niet geslingerd. Ik vraag me alleen echter wel af hoe het zit met het inwinteren. Hebben de bijen genoeg aan tien ronde ramen. waarschijnlijk wel. Maar raken grote volken niet van het voer als ze de ronde ramen moeten verlaten??
j.p.
j.p.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als je vierkante ramen neemt van 40x40 heb je 1600 cm2 ruimte voor de bijen. De effectieve ruimte is echter minder, want de hoeken blijven vaak onbenut, omdat het broednest van nature rond of ovaal is.
Bij ronde ramen met een middellijn van 40 cm heb je een oppervlak van ca. 1257 cm2, de effectieve ruimte lijkt mij dan nauwelijks minder voor de bijen dan bij vierkante ramen.
Bij ronde ramen met een middellijn van 40 cm heb je een oppervlak van ca. 1257 cm2, de effectieve ruimte lijkt mij dan nauwelijks minder voor de bijen dan bij vierkante ramen.
Ik vraag mij af hoe de bijen raat bouwen in een draaiende kast. normaal wordt een cel van binnen naar buiten met een lichte hoek naar boven gebouwd, zo blijft honing bijv. beter in de cellen zonder te lekken. Als een kast draait kan ik mij voorstellen dat de bijen de cellen steeds zullen aanpassen aan de stand van de kast. Raten met de celstand naar alle kanten als resultaat. Ik weet niet of daar nadeel aan verbonden is voor de bijen, of voor de honingopslag, vraag me alleen af hoe de bijen er op reageren.
Groet,
Henk
Groet,
Henk
-
De honing zit in een kamer (een zolder) ZONDER beweging.
Uit wanhoop brengen bijen de honing daar vlot naar toe vanuit die bewegende carrousselramen.
Uit wanhoop brengen bijen de honing daar vlot naar toe vanuit die bewegende carrousselramen.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
En wat te denken van communicatieproblemen als de speurbijen haar dans moeten uitvoeren op raten die voortdurend van richting veranderen, om maar een enkel punt te noemen. Ik geloof op eerste impuls niet aan een gezond functionerend bijenvolk in een draaimolen.
hennie oes

hennie oes

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
bouwen zal niet mogelijk zijn in een draaiende kast omdat de bijen immers soms met wel honderden aan elkaar hangen terwijl zij bouwen. Maar 1 van de voordelen van een draaiende kast is dat je hem stil kan zetten.
-
- Contacteer:
Maarten,
Ik heb ergens gelezen dat de raten maar een paar keer per etmaal ronddraaien. Als ze zo snel draaien als de urenwijzer van de klok dan kunnen die bijen wel blijven hangen.
groet,
Hennie
Ik heb ergens gelezen dat de raten maar een paar keer per etmaal ronddraaien. Als ze zo snel draaien als de urenwijzer van de klok dan kunnen die bijen wel blijven hangen.
groet,
Hennie