ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henk Klok

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok »

- Jan Trip; jullie wel bekend o.a. bijenkastkruiwagen
heeft een kast klaar staan om van het voorjaar er bijen in te doen om de proef te starten: "het draaiend bijenvolk".
We zullen denk ik rustig moeten afwachten wat Jan Trip's ervaring / bevinding zal zijn.
Misschien zou hij foto's kunnen plaatsen van zijn kast (anders dan mijn schertstekening).

Groet,
Henk
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Waarom kan PPO bijen niet enkele kasten aankopen en testen. Vervolgens zouden zij ook een beschrijving kunne ontwikkelen hoe het beste met deze kasten om te gaan voor Nederlandse begrippen.
Of hebben zij geen bijenstanden meer??

j.p.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Henk, JP, Jan e.a.,

met grote verbazing zit ik de discussie te volgen. Blijkbaar zien jullie echt iets in een ronde roterende circuskast die het zwermen beperkt en tevens het aantal mijten decimeert.
Ik kan jullie vertellen dat ikzelf beslist niet zit te wachten op dit gekunstel. Dit heeft toch niets meer met bijenhouden te maken.
Mijn mijten heb ik met oxaalzuur en de darrenraatmethode prima in de hand.
En wat dat zwermen middels het aanmaken van moerdoppen betreft. Dat is toch wat we allemaal zo prachtig vinden aan dat imkeren ??
Althans ik wel !
Ik vind het juist erg leuk om met een doordachte doelgerichte diagnose de zermlust in te schatten en eventuele doppen te vinden.
Het hele imkeren draait toch om ruimte geven en voortplantingsdrift.
En een kastje op z'n tijd voor een inspectie openmaken is toch een spannend moment, daar gaat het toch allemaal om !?
Of is het leuker om regelatig op een knopje te drukken, batterijtjes te verwisselen en het aandrijfmoortje opnieuw te olien ??
Nogmaals ik begrijp niets van de ophef en de illustratie van Hennie Oude Essink (geweldig, Hennie) sluit dan ook prachtig aan bij mijn belevingswereld van dit non item.
J.P. ik vind het van PPO dan ook heel verstandig dat ze vooralsnog geen geld besteden aan de draaimolen maar eerst het verslag goed willen bestuderen.
Nee, ik denk dat we beter kunnen wachten op andere methoden.

Groeten, Thomas
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Thomas,
ik ben alleen nieuwsgierig naar de kast, maar vooral naar hoe de bijen in zo'n kast de raat uitbouwen. Verder deel ik jouw mening. Het gaat mij bij het bijenhouden ook om de bijen en hun leefwijze. Neemt niet weg dat ik graag meer wil weten over de draaikast. Maar het lijkt mij een bij-onvriendelijk ding. Heb je m'n tekening niet gezien?

Groet,
Henk
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Henk Klok schreef: Neemt niet weg dat ik graag meer wil weten over de draaikast.
nee, Henk, excuses, jouw tekening had ik nog niet gezien. Dat zegt dus wel genoeg over hoe serieus en intensief ik alle bijdrages uit DEZE discussie volg.
Misschien staat er morgen inderdaad wel een Hongaar of Chinees op met zo'n wasmachine als bijenuitvinding.

Gelukkig blijft zelfs dan mijn geest rustig en voel ik niet zoals jij de drift dit meer dan gemiddeld te moeten uitpluizen. Maar met alle respect : ieder zo zijn interesses ...
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, ik ben het helemaal met je eens wat die caroussel betreft. Bij het andere item, de speudo-schorpioentjes, kan ik je enthousiasme bepaald niet delen. Daar zie ik allerlei bezwaren, die ook al door anderen zijn genoemd.
Zo zie je dat meningen van (dikwijls eigenwijze [8D]) imkers sterk kunnen verschillen. Dat maakt de wereld wat kleurrijker denk ik.
Albert
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ho, ho, ho, Albert,

hoe kom je er bij dat ik voorstander ben van de Pseudoschorpioen.
Ik heb vanaf het begin mijn bedenkingen gehad en doe beslist niet mee aan de proef !

Het laat echter niet onverlet dat ik het onderwerp "interessant genoeg" vond om het hier op het forum te openen.
Als je een discussieonderwerp begint ben je per definitie nog geen voorstander !

Zoals ik al een paar zinnen hoger schreef :
We kunnen volgens mij maar beter wachten op andere methoden ...

Groeten
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Thomas, ik dacht dat jij behoorde tot de cohorde progressieve imkers op het forum. Afen, ik heb het mis.
Ik kan jullie vertellen dat ikzelf beslist niet zit te wachten op dit gekunstel. Dit heeft toch niets meer met bijenhouden te maken.
Mijn mijten heb ik met oxaalzuur en de darrenraatmethode prima in de hand.
En wat dat zwermen middels het aanmaken van moerdoppen betreft. Dat is toch wat we allemaal zo prachtig vinden aan dat imkeren ??
Ik denk dat je vanzelf op deze opmerking terugkomt. Ik ken vele imkers en al deze imkers hebben problemen in de vakantieperiode. Me inclusive. (Dan heb ik het niet over imkers met twee volkjes) Stress stress. Hoe om te gaan met het voorkomen van zwermen? Ruimte geven is eigenlijk nooit echt afdoende. Ideaal zijn dan deze kasten.
Je maakt een missser door te veronderstellen dat zwermen nu helemaal niet meer het geval is. Je kunt de kast uit zetten en alle zwermen ineens af laten komen. Ik vergelijk deze kast dan ook met de pil. Algemeen geaccepteerd in onze huidige maatschappij. Niet meer weg te denken. En makkelijk voor een weekendje weg.

j.p.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Thomas, ik dacht dat jij behoorde tot de cohorde progressieve imkers op het forum.
Zo voel ik het zelf ook, J.P., maar dan mag ik mijn egzonde verstand toch wel blijven gebruiken ?

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Je maakt een missser door te veronderstellen dat zwermen nu helemaal niet meer het geval is.
Wie zegt dat zwermen nu helemaal niet het geval meer is. Sterker nog, ik zou een zwermpje niet erg vinden.

Mijn allermooiste ervaring met bijen is verreweg die met een zwerm. Toen ik vorig jaar dacht alle doppen uit een volk weggebroken te hebben kwam ik op een dag bij mijn kast en hingen er maar liefst 2 zwermen in de kastanjeboom voor de kast.
Toen begon de adrenaline pas echt goed te stromen en de rest kun je zelf invullen.
Nee, een zwerm zou ik zelfs nooit helemaal uit willen sluiten.

Nogmaals, ik ben happy met hoe het momenteel gaat en zit niet te wachten op dingen waar ik het niet in zie zitten.

Groeten, Thomas
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Nu kun je bij elke kast een zwerm of zelfs meerdere af laten komen, alleen het grote verschil is precies zoals jij al aangeeft met jouw voorbeeld dat je niet mere voor verrassingen komt te staan. Dat is toch harstikke fijn. Ik denk zelfs dat je met deze kast binnen een range van twee drie dagen al je zwermen af ziet komen.
Het is past veel meer in deze tijd. De huidige Europeaan heeft geen tijd meer om de hele zomer op uitkijk te staan naar zwermen.

j.p.

P.S. eindelijk kan ik ervaren hoe de moderne vrouw haar voelt[;)]!
Plaats reactie