hoge ramen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: hoge ramen?

Bericht door Kroese »

wilde schreef:
Dag allemaal, ik opperde slechts ideeën. Zelf gebruik ik uitsluitend de gewone spaarkastmaat. Het probleem van honingopslag in de broedkamer zou ik toch ook moeten hebben, want ik heb uitsluitend hoofdvolken met een broedruimte van 2 broedkamers, maar ik heb het probleem niet.
Dag Albert, Indien bij mij de hoofdvolken tot een top doorgroeien, krijgen ze 1 of zelfs 2 HK's als broedruimte erbij. Ik til liever een HK dan een BK af.
Dat de bijen de honing niet willen opslaan boven een rooster heeft m.i. alleen te maken met de grootte van de volken.

Natuurlijk, maar waar ik het over heb is dat ze tijdens de fruitdracht op een combiraam de honing beneden opslaan. Daar heb ik op mijn DUHOKA ramen geen last van. Ik leg bij het begin van de fruit zelden een rooster. Ze gaan dan makkelijker de honingkamers in.
Ik kan me niet goed voorstellen dat een dubbel HK-raam voldoende ruimte biedt aan het broednest. Ik ga uit van het Dadantformaat qua raatoppervlak. Dan heb je minimaal 20 spaarkastramen nodig om gelijk te zijn.
Eens, zoals ik al zei vul ik dat in de zomer "op maat" aan met HK's.

Ik blijf echter de DUHOKA bak ideaal vinden. Het is een prachtig raam voor het volk om te overwinteren. Compact, maar toch een ononderbroken broednest/winterzit. Bij inwinteren in 2 broedbakken zit je met die tussenlatten, de overstap. Als het volk kleiner de winter uitkomt, dan is de onderbak vaak verschimmeld/vervuild. Natuurlijk komt dit bij grote volken niet voor, maar er zijn er altijd bij die minder sterk de winter uitkomen, dan ze er in gegaan zijn.
Ik zet ze op 8 DOHOKA ramen krap de winter in. Er zit dan altijd een flinke brede voerkraag boven het volk op het zelfde raam. Ze kunnen het niet in een onderbak opslaan, wat regelmatig gebeurd als ze nog veel broed hebben in het najaar. Ik heb in het voorjaar geen vieze onderramen met veel voer erin, die niet meer te gebruiken zijn.

Een ieder heeft zo zijn eigen ervaringen, en moet vooral zo blijven imkeren, zoals 't hem/haar goeddunkt. Ik zeg dan ook niet dat het zo moet.

Langzaam maar zeker komt het nieuwe bijenjaar eraan.

Groeten,
Hennie........:D
Plaats reactie