Mijn ontwerp geisoleerde 6Ramers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Mijn ontwerp geisoleerde 6Ramers

Bericht door Kroese »

Opzetters overwinteren in 6Ramers met Hoge broedramen (DubbelHoningKamer) is iets wat ik de laatste jaren vaker doe.
Belangrijk daarbij is de isolatie van het kastje. Mijn multiplex kastjes pakte ik in met tempexplaten ertussen. Ik trok ze met spanbanden tegen elkaar.
Deze winter heb ik 10 nieuwe kastjes in elkaar geplakt van isolatieplaat met aluminium 50 micron bedekking. In de kastjes heb ik een voorziening gemaakt om er een scheidingsplaat van 1 mm aluminium in te steken. Ik heb zo twee 3Raams kastjes. De bodem heeft aan beide zijden 2 vlieggaten. Ik kan de 3 ramers dus aan 2 kanten laten aanvliegen. Wil ik 1 van de 2 moeren gebruiken, dan trek ik de scheidingsplaat eruit om ze samen te voegen.

De tekeningen heb ik gemaakt met Sketch-up, een geweldig teken prg hiervoor. (met dank aan Henk voor de tip)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hennie.......
Johan Borgeld
Contacteer:

Re: Mijn ontwerp geisoleerde 6Ramers

Bericht door Johan Borgeld »

Ik winter elk jaar een aantal (dit jaar 10) 6 ramers in. Mijn zesramer zij genmaakt 9 mm multiplex, gebruik geen isolatie oid. Ze staan ook niet in de stal, dus in weer en wind. Ik doe dit reeds 10 jaar en bevalt mij prima.

Groet Johan Borgeld
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Mijn ontwerp geisoleerde 6Ramers

Bericht door Hans van der Post. »

Ok, dan moet je het maar niet proberen om met geisoleerde zesramers in te winteren. Maar probeer dit toch maar eens je bent gelijk genezen! Ga eens bij Hennie kijken. Ja bij mij ben je ook welkom.
Hans
Plaats reactie