De thuisgebleven volken in een landelijk dorp met veel siertuinen vliegen nu volop op sneeuwklok, krokus en andere. Het oranje stuifmeel dat binnengebracht wordt zit aan de achterpoten gepakt in een grillige vlok- of schubvorm en is mat (korrelig) van uitzicht.
Bij de 'Ardenners' viel me gisteren onmiddellijk de grote vracht aan blinkend gele en diep-oranje bollen op, terwijl er in de hele omgeving amper wat katjes van hazelaar en zwarte els te zien zijn, de wilg staat op springen maar is er nog niet, iets anders bloeit er momenteel niet en tuinen met sneeuwklok of krokus zijn er niet.
Op de thuisbasis vliegt 1 bij op 20 met stuifmeel binnen, de rest zijn waterdragers, in de Ardennen komt 1 bij op 3 met van die zware bollen binnen, het lijkt me de tijd er niet voor.
De snelheid waarmee ze binnen vliegen maakt het niet gemakkelijk om er duidelijke foto's van te nemen. Uit een 10-tal foto's kon ik er 2 fatsoenlijke selecteren.

Ik dacht later dat het misschien om propolis kon gaan ( in 2 kleuren ? ) maar wat kan dan de reden zijn van deze massale dracht ?
Ik had hier graag wat meer van vernomen.
Groeten, marc