Moeren ruilen in het voorjaar

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Moeren ruilen in het voorjaar

Bericht door Kroese »

Iemand vroeg mij: Ik heb een aantal 6ramers met jonge BF moeren en die wil ik mijn hoofdvolken introduceren. Wat is een goede methode?

Broeder Adam ruilde zijn moeren ook om in het voorjaar, met een kooitje. De jonge moeren gingen in de hoofdvolken, en de oude gingen terug naar de teeltvolkjes. Die oude moeren hielden de kleine teeltvolkjes aan de praat tot aan het teelt seizoen. Sommige van de goede oude moeren werden ook wel verkocht.

Als je hoofdvolken klein zijn (naar verhouding) en je wilt ze tevens versterken met het broed uit de 6 ramer, hang dan alle broedramen met de opzittende bijen van de 6 ramer in de midden van het broednest van het hoofdvolk, nadat je eerst de oude moer even in een kooitje hebt gedaan. Ik zou de oude moer toch weer in de 6 ramer invoeren met de resterende vliegbijen van de 6 ramer, maar wel met 1 raam met iets broed van haarzelf(geur). De jonge BF in een kooitje met weinig deeg tussen haar eigen ramen hangen. Beide moeren met zodanig weinig deeg(5 mm breed), dat ze er met een paar uur weer uit bevrijd worden. De rust is dan ondertussen weergekeerd, als ze weer tussen haar eigen bijen gaat lopen. De bijen gaan niet vechten in het voorjaar.
Met behulp van het kooitje loop je iets minder risico, ondanks dat het vaak goed gaat, als ze er zo op haar eigen raat tussen gehangen wordt.
Die oude moeren kun je dan in reserve aanhouden. Ze leggen nog wat broed(als ze niet te weinig bijen van de 6 ramer hebben). De vliegbijen die op de broedramen van de 6ramer zaten vliegen later voor een deel weer terug naar de 6ramer. Die kleine volkjes kun je straks in Mei/Juni weer gebruiken na dat je de oude (met dank voor de bewezen diensten)er uit geknepen hebt, om er weer jonge moeren in te voeren op het goede moment. Reserve volkjes achter hand is je verzekering.

Met vriendelijke groeten,
Hennie Kroese
Apeldoorn
http://home.hetnet.nl/~kroese/ (homepage)
http://home.hetnet.nl/~buckfast/ (pedigrees)
Dennis
Contacteer:

Re: Moeren ruilen in het voorjaar

Bericht door Dennis »

Goedendag Hennie,

Kan dat ook met bastaardvolken ? Kan je een buckfastvolk (zesramer)in deze tijd zonder meer gebruiken om een productievolk (bastaard) te versterken en de moer om te wisselen met de methode die jij omschrijft zonder dat je de buckfastmoer verspeeld.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Dennis schreef: Kan dat ook met bastaardvolken ? Kan je een buckfastvolk (zesramer)in deze tijd zonder meer gebruiken om een productievolk (bastaard) te versterken en de moer om te wisselen met de methode die jij omschrijft zonder dat je de buckfastmoer verspeeld.
Hallo Dennis. Je kan in het voorjaar veel uithalen, de bijen zijn aardig verdraagzaam, maar daar zit toch wel wat meer risico in. Je moet dan zeker ook regelmatig gaan nakijken op wisselcellen. Je kunt ook de boel omdraaien, en de 6Ramer versterken met gesloten broed, en jonge (zwarte) bijen. De vliegbijen een beetje proberen te vermijden. Als de BF moer veel eigen bijen om zich heen heeft, dan kan het heel goed gaan. Het nadeel is dat je in deze tijd meestal geen moeren in voorraad hebt als het een keer misgaat.
Suc6,
Hennie......
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Je kan in het voorjaar veel uithalen, de bijen zijn aardig verdraagzaam
Het volgende ha dik van de week: drie prachtige jonge bijen lagen op de grond. naar mijn stellige indruk geen varroaslachtoffers, omdat ze ten eerste geen verkreukelde vrluegels hadden en twee gene korte achterlijven. Ik heb ze weer op de vliegplank gezet. En binne de korste keren renden ze naar binnen. Als een wachter hun aanhield dan deden ze hun (nasale??) stertsel klier open kregen alsnog permissie om naar binnen te gaan.

J.P.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Kroese schreef: Je kan in het voorjaar veel uithalen
Goedenavond Hennie, hoe schat jij de kansen in van het volgende geval :

Bij de vereniging van 2 moeren (heb ik beiden via jou kunnen bemachtigen) had ik 1 moer over.
Deze moer wilde ik niet meer omdat zij relatief vrij stekerige nakomelingen had. (in tegenstelling tot de rest).
Toevalliggerwijs kwam mijn mentor-imker voorbij en vond het zonde om de "stoute moer" op te ruimen.
Hij heeft deze moer van mij gekregen en samen met een tweehonderdtal van zijn eigen bijen (bastaard) opgesloten in een kluisje (verzegeld met honing) in een 3-ramer.
Denk jij dat madam kans van overleven heeft ?

Groeten, Thomas
Kroese
Contacteer:

Bericht door Kroese »

heidecap schreef: Toevalliggerwijs kwam mijn mentor-imker voorbij en vond het zonde om de "stoute moer" op te ruimen.
Hij heeft deze moer van mij gekregen en samen met een tweehonderdtal van zijn eigen bijen (bastaard) opgesloten in een kluisje (verzegeld met honing) in een 3-ramer.
Denk jij dat madam kans van overleven heeft ?
Groeten, Thomas
Hallo Thomas,
Als hij de bijen van zijn eigen stand heeft gehaald, dan gaan de vliegbijen eraf. Als er dan nog jonge bijen genoeg over zijn om de boel warm te kunnen houden, en hij heeft het vlieggat klein gezet(beroving) dan laten ze de moer eerst eitjes leggen. Het kan goed gaan, maar het kan ook zijn dat ze na verloop van tijd 1 wisselcel gaan trekken. Die moet natuurlijk weg.
Maar 200 zijn wel weinig bijen om de moer over te houden. Als we weer wat vorst gaan krijgen, kunnen ze het misschien niet meer warm houden, en gaan ze dood. Het moeten toch wel 2 ramen bezet met bijen zijn.
Groeten Hennie.....
Plaats reactie