Zaterdag ga ik voor het eerst wat ervaring opdoen met koninginneteelt. Ik ga 30 larfjes met een teeltraam in een starter hangen. Later komen de aangeblazen doppen in een pleegvolk terecht.
Nu schijn het zo te zijn dat je een geimproviseerd moerrooster om het
teeltraam moet knutselen.
1) Kan iemand mij vertellen waarvoor dit moerrooster is ?
2) heeft iemand misschien een gemakkelijke "vinding" of foto van zo'n
moerrooster of een alternatieve manier ?
Alvast bedankt, Thomas
Overlarven en moerrooster
-
- Contacteer:
Re: Overlarven en moerrooster
Waar ga je dit raam in het pleegvolk hangen?
Hang je dit in de HK of in de BK? Hang je het in de HK heb je geen rooster nodig. De koningin (of is het een moerloos volk?) kan niet bij de dopjes. Wat wel kan zijn, is dat het volk de doppen gaat inbouwen. En dit kan snel gaan. Bij een vrij grote koninginteler (ong. 600 moertjes per jaar) zag ik 2 houten latjes naast de dopjes. Die zouden verhinderen dat de bijen ze gaan inbouwen.
In de BK kan in een moergoed volk de koningin bij de dopjes. De koningin kan de dopjes dus ook uitbijten. In dat geval heb je wel een afscherming nodig. Een stuk moerrooster aan 1 zijde en een gesloten plank aan de andere zijde kan dit verhelpen. De uitlopende moertjes kunnen dan nog wel bij elkaar. Je zal dan individuele kooitjes moeten voorzien. De overlarf reeks die Nicot verspreid vind ik persoonlijk handig. Ik gebruik wel niet meer alle onderdelen. Omdat ik de dopjes, eens gesloten, in een broedstoof plaats hoef ik geen individuele kooitjes. Elke gesloten cel wordt in een houten bakje gezet waarin een nicot dopje past en een spuitjes met honing.
Heb momenteel 22 gesloten dopjes in de broedstoof en nog eens 14 aangezogen dopjes die vrijdag gesloten worden.
Veel geluk en mocht het de eerste maal niet lukken. Volhouden. Iedereen kan dit.
mvg
buckfast_beekeeper
Hang je dit in de HK of in de BK? Hang je het in de HK heb je geen rooster nodig. De koningin (of is het een moerloos volk?) kan niet bij de dopjes. Wat wel kan zijn, is dat het volk de doppen gaat inbouwen. En dit kan snel gaan. Bij een vrij grote koninginteler (ong. 600 moertjes per jaar) zag ik 2 houten latjes naast de dopjes. Die zouden verhinderen dat de bijen ze gaan inbouwen.
In de BK kan in een moergoed volk de koningin bij de dopjes. De koningin kan de dopjes dus ook uitbijten. In dat geval heb je wel een afscherming nodig. Een stuk moerrooster aan 1 zijde en een gesloten plank aan de andere zijde kan dit verhelpen. De uitlopende moertjes kunnen dan nog wel bij elkaar. Je zal dan individuele kooitjes moeten voorzien. De overlarf reeks die Nicot verspreid vind ik persoonlijk handig. Ik gebruik wel niet meer alle onderdelen. Omdat ik de dopjes, eens gesloten, in een broedstoof plaats hoef ik geen individuele kooitjes. Elke gesloten cel wordt in een houten bakje gezet waarin een nicot dopje past en een spuitjes met honing.
Heb momenteel 22 gesloten dopjes in de broedstoof en nog eens 14 aangezogen dopjes die vrijdag gesloten worden.
Veel geluk en mocht het de eerste maal niet lukken. Volhouden. Iedereen kan dit.
mvg
buckfast_beekeeper
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Koninginnestarters[:)]
Een goede uitleg geeft Hennie Kroese met het art. "Geleende bijen"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3470
Ik ga morgen wat starten in een drieramer die ik volprop met bijen.
Daarin komt dan na 2 a 3 uur drie latjes met elk 7 nicot dopjes.
Na 24 uur in een broedraam met aan weerzijde een stuk pasgemaakt draadrooster aan een zijde vast met spijkertjes en de andere zijde met raampjes draad.

Als je het aan weerskanten met een moerrooster werkt zullen de bijen geen neiging vertonen om het raam met doppen vol te bouwen. Als dit gebeurd kunnen de moeren nooit meer uitlopen. Nadrukkelijk, ook tervoorkoming dat de moer de doppen aanpakt!!
Hans.
Een goede uitleg geeft Hennie Kroese met het art. "Geleende bijen"
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3470
Ik ga morgen wat starten in een drieramer die ik volprop met bijen.
Daarin komt dan na 2 a 3 uur drie latjes met elk 7 nicot dopjes.
Na 24 uur in een broedraam met aan weerzijde een stuk pasgemaakt draadrooster aan een zijde vast met spijkertjes en de andere zijde met raampjes draad.

Als je het aan weerskanten met een moerrooster werkt zullen de bijen geen neiging vertonen om het raam met doppen vol te bouwen. Als dit gebeurd kunnen de moeren nooit meer uitlopen. Nadrukkelijk, ook tervoorkoming dat de moer de doppen aanpakt!!
Hans.
Collega, bedankt voor de reaktie,buckfast_beekeeper schreef:
Waar ga je dit raam in het pleegvolk hangen?
Hang je dit in de HK of in de BK? Hang je het in de HK heb je geen rooster nodig. De koningin (of is het een moerloos volk?)
eigenlijk wil ik de 3 teelltlatten onderverdelen over 3 pleegvolken.
Elk volk krijgt 10 dopjes.
Alle volken staan op 2 broedkamers en 1 of 2 honingkamers.
Volk 1 en 2: moerloos (vanwege kunstzwerm)
Volk 3 : moergoed.
Het lijkt me dat het teeltraam niet in de honigkamer hoort, maar tussen ramen met stuifmeel of ramen met open broed in de broedkamer.
Uit de reaktie van Hans begrijp ik dat het moerrooster in een moerloos volk enkel dient om wildbouw tegen te gaan.
Hans, bedankt, ik was op zoek naar zo'n plaatje. Pas zaterdag kan ik aan de slag ...
Thomas
T.,[.....
eigenlijk wil ik de 3 teelltlatten onderverdelen over 3 pleegvolken.
Elk volk krijgt 10 dopjes.
Alle volken staan op 2 broedkamers en 1 of 2 honingkamers.
Volk 1 en 2: moerloos (vanwege kunstzwerm)
Volk 3 : moergoed.
Het lijkt me dat het teeltraam niet in de honigkamer hoort, maar tussen ramen met stuifmeel of ramen met open broed in de broedkamer.
In een starter hoef je geen (al dan niet geimproviseerde) moerroosters te gebruiken.
Kast 1 en 2 moeten HOPELOOS moerloos zijn (geen open broed en geen enkele redcel in de kast), anders kan je de aangeblazen dopjes net zo goed naast het pleegvolk hangen.
Kast 3 :
- dopjes in HK boven moerrooster tussen 2 ramen broed hangen
- ofwel teeltraam langs beide zijden afsluiten met moerrooster : dan kan je teeltraam in broednest hangen.
mvg,
Hugo (1/2 bij)
ps. In moergoede kast : teeltaam in HK tussen enkele ramen broed werkt prima.
Nobodies prefetc
-
- Contacteer:
Zoals door Hugo ook al aanhaald is het perfect mogelijk om het teeltraam in de BK te hangen. Doe dit reeds het vierde jaar op rij. Hang naast het teeltraam aan beide zijden een raam met zeer jong broed. De voedster bijen komen dit broed verzorgen. Ze worden aangetrokken door het broed. Ze zullen ook de larfjes perfect verzorgen. Deze werkwijze heeft als voordeel dat niet steeds de BK wordt geopend ter controle of om handelingen uit te voeren. Bij mij lopen ongeveer 95% van de zo gekweekte moeren uit in de broedstoof (omgebouwde koelkast op 34°C, zuinig, goedkoop en plaats zat.).heidecap schreef:
Het gebruik van de broedstoof zorgt er voor dat je op een veel kortere tijd meer moeren kan kweken. Als in een volk de moeren uitlopen wil het wel eens zijn dat ze geen dopjes meer willen aanblazen. Bij het gebruik van een broedstoof zijn de 2de serie dopjes reeds gesloten voor de eerste uitlopen.
De moerloze volken zou ik, indien voldoende groot, zelfs 2 teeltlatten aanbieden. Ze gaan deze normaal goed verzorgen wegens geen ander broed om te voederen. Als ze hopeloos moerloos zijn kan je deze volken perfect gebruiken als starter en hoeft het gedoe met een apparte starter niet.
mvg
buckfast_beekeeper