Stekende buckfast bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
hkeijzer
Contacteer:

Stekende buckfast bijen

Bericht door hkeijzer »

Hoe zou het komen dat mijn F1 Buckfast volkjes: zwermen, steken en over de raat rennen?
Ik heb gekozen voor Buckfast omdat ze in mijn, niet te kleine, tuin staan en de buren er geen hinder van mogen hebben.
Buckfast imkers van Marken en Schier werken zonder kap en bescherming wij worden gestoken en achtervolgd tot aan de deur.
Ik heb standbevruchte koninginnen maar in Noord-Holland waar dat heeft plaatsgevonden barst het van de gewone darren.
Dus heb ik toch F16 gekocht?

Harry
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Stekende buckfast bijen

Bericht door buckfast_beekeeper »

Ik imker reeds van bij de aanvang met Buckfast bijen. Op een bepaald moment zelfs met enkele F3's. Deze waren perfect handelbaar. Nu heb ik echter 2 volken als speldenkussens. Van 1 heb ik (half)zusters en deze zijn perfect handelbaar. Wat er fout loopt kan niet altijd worden gezegd.

Wat het zwermen betreft: Er is nog nooit gezegd dat Buckfast niet zwermt. Ze zijn zwerm traag.

Dat de imkers op Schier en Marken zonder bescherming aan hun bijen werken is hun zaak. Ik doe het niet. Ik ben geen macho die eens laat zien hoe stoer hij wel is. Men mag niet vergeten dat het onstaan van een allergie steeds kan. Heb eens een artikel gelezen waarin stond dat een allergie meestal optreedt nadat de persoon overvloedig werd gestoken. Dat wil ik ten alle tijden vermijden. Ik weet dat vele oudere imkers hier niet mee akkoord gaan. Ik verbied ze niet om zich niet te beschermen.

Probeer eens een andere "leverancier". Hoe zijn trouwens de bijen van de imker waarvan je deze F1 hebt?

mvg

buckfast_beekeeper
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Probeer eens een andere "leverancier". Hoe zijn trouwens de bijen van de imker waarvan je deze F1 hebt?
mvg
buckfast_beekeeper
Even theoretisch want bijen gaan gelukkig hun eigen gang.

F1 koninginnen zijn in de regel zachtaardig, raamvast, zwermtraag en hebben een goede haaldrift.
Bij F2 koninginnen wordt dit allemaal wat minder en de F3's worden zelfs onhandelbaar.

Als nieuweling ben ik met Buckfast gestart. Volken komen van mijn mentor en deze doet ook aan koninginnenteelt.
Omlarven, een starter, de bevruchtingskasjes, je kent het wel een mooie hobby.

De koninginnen worden standbevrucht.
En daar zijn niet altijd alleen de darren van de Buckfast!
En gaat het in mijn beleving vaak mis in de hobby sfeer.

Je gelooft het niet maar ik ben ontzettend blij met deze volken.
Ik ben in het diepe gegooid: zwermen, nazwermen, afleggers.
Ik heb veel geleerd maar nu worden alle koninginnen vervangen.

De imker heeft meer dan 16 volken en heeft deze op diverse plekken staan.
En heeft er geen hinder van.

Harry
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Dat bijen hun eigen gang gaan is een evidentie.

Mijn Buckfast moertjes worden hier ook stand bevrucht. Heb wel het geluk om in een omgeving te wonen waar het merendeel van de imkers in de directe buurt over F1 buckfast moeren beschikt. Heb zelf een reinteelt (F0) van Franz & Klaus Fehrenbach uit Ravensburg. Zij hebben een bevruchtingsstation in Oberstdorf, waar zij alleen bijen mogen plaatsen. Het bevruchtingsstation is bijna volledig omgeven door bergen. Er wordt voor gezorgd dat daar de darrendruk zo hoog is dat er normaal geen vreemde darren naar deze plaats migreren. Deze reinteelt kost me 55€, maar geeft me makkelijk de 20 moertjes per jaar die ik nodig heb. Minder dan 3€ per moertje is niet veel. Toch? Begrijp dan ook niet dat er niet meer imkers met een 20-tal kasten zelf voor een reinteelt koningin zorgen.

Zelfs al zijn de gekweekte moeren allen van een zelfde moer afkomstig, het zijn en blijven zussen/half zussen. Tenslotte weet je niet dat het sperma dat voor de ene moer haar bevruchting heeft gezorgd ook het sperma is van dezelfde dar die het moertje op het kastje daarnaast heeft bevrucht.

Dat je in het diepe bent gegooid en daar nog steeds gelukkig mee bent, verheugd me zeer. Al deze "problemen" op korte tijd meemaken kan je wel eens volledig anders laten denken over het mooie van het bijen houden.

Veel geluk met het wissellen van de moertjes. Hopelijk worden ze minder stekelig. Heb je nog even de tijd en kan je wachten. Verwissel dan de moertjes pas in september. De kans de ze worden afgestoken verkleind dan dagelijks.

mvg

buckfast_beekeeper
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Zeg, bb,

ik neem aan dat je de F0 laat komen meteen als zij bevrucht is.
Op dat moment zijn alleen de eigenschappen van de ouders bekend.
Hoe groot is dan de kans de deze moer niet jouw droommoer is ? Heb je enig idee? Een goede moer kan toch ook voor "mindere" nakomelingen zorgen.
Zelf zou ik eerder een aantal onbevruchte moeren aanschaffen, afkomstig van een moer die zich bewezen heeft. Of overlarfen van een moer die zich al bewezen heeft. Er mag dan best een "mindere" tussenzitten. Over gtoedkoop gesproken ...

Groeten, Thomas
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Hallo Heidecap,

Dat deze F0 goede eigenschappen heeft, daar ben ik nu reeds zeker van. Momenteel heeft ze 1 volledig hoogsel Simplex verzegelt (BK formaat) en 1 hoogsel (ook BK formaat) voor 75% gevuld en voor 50% verzegelt. Dit kan volgens mij toch al tellen.

Dat ze haar eigenschappen doorgeeft is vandaag nog een vraagteken. Ze is echter 1 jaar oud als je de moer ontvangt. Ze heeft dus al wel een aantal eigenschappen bewezen. Dit jaar zie ik dan ook als een testjaar. Geven de dit jaar gekweekte moeren goede resultaten, kan ik volgend jaar met een gerust hart van deze moer overlarven. In september krijg ik een nieuwe toegestuurd, die ik dan volgend jaar met een aantal jonge moertjes weer kan testen. Ik ben in de afloop echter vrij gerust. De vereniging waar ik lid van ben koopt al een 10-tal jaar bij dezelfde imker. Ze hebben ook al van andere plaatsen reinteelt moeren gekocht. Deze van Franz en Klaus gaven gemiddeld toch steeds de beste resultaten. Waar ik niet wil mee gezegd hebben dat deze van Heike Aumeier of Neuhausen slechte moeren zijn.

Heb trouwens vorig jaar een dag met Klaus de verschillende standen gaan bezoeken. Dit was een zeer leerrijke ervaring. Deze man heeft zoveel te vertellen over bijen dat hij minstens 2 weken er over kan doorgaan. We mogen niet vergeten dat hij het imkeren met de paplepel heeft binnen gekregen en dat broeder Adam telkens hij in Algau kwam bij hun kwam slapen. Er bestaat trouwens geen enkele film van broeder Adam waarop Franz Fehrenbach niet te zien is.

Waarom ik zelf een reinteelt koningin aankoop is vrij simpel. Ik werk niet volgens een schema zoals de meeste mensen. Ik werk in de zomer van 7h00 tot 19h00. Ik kom dan om 19h20 thuis (ook op zaterdag). Wil ik dan nog bij iemand gaan overlarven wordt het wel zeer laat. Nu kan ik dit nog perfect. Overlarven doe ik trouwens meestal op zo'n avond. De dopjes kan ik er 's avonds zonder problemen uithalen en weer overlarven. De eerste moeren lopen dan allen uit op zondag, de volgende 6 dagen later. Dit gebeurd dan wel in een week dat ik niet werk. Dat is dan ook het makkelijkste. Kom ik nu voor het feit te staan dat de persoon die de reinteelt moeren van de vereniging op zijn stand heeft, die bepaalde avond niet kan overlarven valt heel het schema in duigen. Het is momenteel zelfs zo dat wij F1 moeren van "nieuwe" reinteelt moeren uitwisselen. Zo spreiden we het risico om allemaal mindere moeren te hebben.

Zelf zou je je eerder een aantal onbevruchte moeren aanschaffen. Hoeveel betaal je hiervoor? Je bent dan ook nog niet zeker dat ze gepaard geraken. Als we nemen dat een onbevruchtte moer 5€ kost. En dat het slagingspercentage van paring ongeveer 60% bedraagt, wil dit ook zeggen dat 1 koningin u ongeveer 8€30 kost. 10 geslaagde paringen kosten dan 83€. Bij mij kosten 10, 20, 30 of meer geslaagde paringen 55€. Heb alle jaren een 20-tal gepaarde moeren nodig, dus vind ik de aanschaf verantwoord.

mvg

buckfast_beekeeper
hkeijzer
Contacteer:

Bericht door hkeijzer »

Zelf zou ik eerder een aantal onbevruchte moeren aanschaffen, afkomstig van een moer die zich bewezen heeft. Of overlarfen van een moer die zich al bewezen heeft. Er mag dan best een "mindere" tussenzitten. Over gtoedkoop gesproken ...

Groeten, Thomas
Beste Thomas,
Dat is waar maar waar laat jij ze dan bevruchten?
De darren uit de omgeving, zeker als dat geen Buckfast darren zijn, kunnen toch al deze mooie eigenschappen omzeep helpen.

Of is standbevrucht een omgeving met darren die zich bewezen hebben in het verleden.

Harry
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

bb, je geeft een helder verhaal, bedankt voor de toelichting.

Hallo, Harry, zoals je wellicht weet is Buckfast eigenlijk geen ras maar een mengelmoes. Als je van een "raszuivere" Buckfastmoer jonge moeren krijgt en ze op je eigen stand laat bevruchten krijg je F1-moeren. F1 volken hebben doorgaans zelfs betere eigenschappen dan raszuivere volken.
Maar ja, een bevruchting van een jonge Buckfast-moer door een BuCa van Piet prefereer ik inderdaad ook boven een F16 van jou ...

Groeten, Thomas
H.S. Kok
Contacteer:

Bericht door H.S. Kok »

Dat de imkers op Schier en Marken zonder bescherming aan hun bijen werken is hun zaak. Ik doe het niet. Ik ben geen macho die eens laat zien hoe stoer hij wel is.

Uit persoonlijke ervaring met een week lang elke dag werken in de volken van Schiermonnikoog heb ik ondervonden dat je in die volken zonder bescherming kunt werken. Dat heeft niets te maken met de macho uithangen, maar op een gegeven moment heb je gewoon door dat je de kap kunt aflaten. Ik heb zelf Buckfast en op een tweede stal Carnica's ter vergelijking, de meeste kan ik zonder kap behandelen. En zonder kap zie je alles toch net wat beter.
Plaats reactie