Alternatieve vlieger.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Alternatieve vlieger.

Bericht door maartenkleijne »

Mijn neef in Italië meldt de volgende mogelijkheid:

Probleem: het volk wordt te groot en dreigt in zwermstemming te komen.
Bijkomstigheid: geen tijd en zin in vegers of vliegers maken en daarna weer doppen breken, of nazwermen vangen.

Oplossing: men zette het volk over de breedte van een halve kast naar links of rechts en zet daarnaast een lege kast zodat twee kasten dezelfde plek delen.
Men hangt de helft van het volk in de lege kast: de helft van het broed, de helft van de huisbijen, aangevuld met lege ramen; de helft van de vliegbijen vliegt naar ieder van de kasten. Nu heeft men twee kasten met ieder een half volk.
In 1 van de 2 zit de moer, na een week is duidelijk aan het gedrag van de bijen te zien welk kast moerloos dan wel moergoed is: stuifmeel of geen stuifmeel, harmonisch gedrag dan wel onrust.
Dan zet men de kast met de moer weer terug op de oude plek.
De kast zonder moer '“waar intussen ongetwijfeld doppen zijn aangezet- zet men een paar meter verderop. Alle vliegbijen van deze kast met doppen gaan dan weer terug naar de oude plek met de kast van de moer.

De kast met de oude moer heeft dan een overdaad aan vliegbijen en gaat heel veel honing halen. Tegelijk zijn er te weinig kastbijen om te gaan zwermen en heeft de moer het gevoel dat er al gezwermd is.

De kast met doppen heeft veel te weinig vliegbijen om aan zwermen te kunnen '˜denken'. Een eventuele overdaad aan doppen wordt spontaan weg gebeten en een week later wordt het weer een moergoed volk met net voldoende huisbijen om lekker in ontwikkeling te gaan.

Het grote voordeel van deze methode is dat het heel weinig werk is en toch goed resultaat oplevert. Voor mijn grootimker neef een uitkomst, maar mij -als luie imker zijnde- spreekt het ook aan.
Het enige nadeel is dat er op je stand altijd plaats voor twee kasten moet zijn op de plaats van 1 volk.
Ik had er vroeger ook al eens over gelezen. Heeft iemand er ervaring mee?
Gerard van Gastel
Contacteer:

Re: Alternatieve vlieger.

Bericht door Gerard van Gastel »

Dag Maarten,

Ik volg momenteel de bijencursus in Breda, en afgelopen week hebben we dit toevallig besproken. Het maken van een veger, of een broedaflegger of de door u besproken methoden, die de leraar dan ook de "methode van de luie imker" noemt. Ervaring heb ik er niet mee, maar het is misschien het proberen waard?
Groeten.
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Maarten,

Dit zou ik een horizontale snelgrove methode kunnen noemen.
Bij de snelgrove methode zet je al het broed boven op het bord, de moer onderin met 1 raampje broed en de rest niet uitgebouwde ramen.
De bijen boven hebben doppen aangezet en na 10 dagen zet je het onderste luikje van het snelgrove bord open en het zij/achterluikje van de boven kant. De vliegbijen vliegen pardoes de onderbak in [8D] en de bovenbak is te leeg om nog te zwermen, en klaar is kees.

Groeten Harmen
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Aan de "luie imker,

Met dit gelezen te hebben lijkt het gebruik van een tussenbodem ook een snelle oplossing zonder al te veel werk. Volgende werkwijze, Je plaatst de raam met de koningin in een nieuwe bak, samen met al het open broed, de rest van de kast herschik je en vult aan met kunstraat, dan plaats je een tussenbodem met verluchting boven op je kast en daar de bak met koningin en broedramen boven op. Na drie dagen de koningin opzoeken en in de onderbak plaatsen. Boven de tussenbodem worden doppen getrokken terwijl het volk in de onderbak praktisch geen jonge bijen zijn, geen zwermneiging. Uit de bovenbak kan je naar hartelust , of doppen breken of gebruiken in 3-ramers, je laat eventueel een mooie dop staan en uitlopen. Is deze na een 30-tal dagen aan de leg, verwijder je in de onderste bak de oude koning en haal je de tussenbodem weg, je plaatst de honingzolder terug op zijn oorspronkelijke plaats en je hebt eennieuwe moer lopen zonder dat de kast aan zwermen heeft gedacht en zonder verlies van volk. Dit is wel bijna hetzelfde als de snelgroove methode, alleen moet je de kast niet alleen staan. Met vriendelijke groeten, Patrick
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Inmiddels blijkt de methode niet zo 'lui' te zijn als gehoopt. Mijn broer -de vader van mijn Italiaanse neef- heeft het als eerste uitgeprobeerd: volk gespiltst, moerloos volk opnieuw af laten vliegen, resteert een volkje met vrijwel geen vliegbijen maar wel redcellen.
Afijn: op de dertiende dag was er tuten en kwaken te horen, mijn broer denkt 'niks doppen breken, daarvoor hebben we luie imker methode'. Dus de volgende morgen om 10 uur komt er een niet te grote zwerm af die gelijk 6 meter hoog in de appelboom zit.
Mijn broer is nogal handig dus hij heeft de zwerm opgehaald en bezit nu een volkje meer dan hij eigenlijk wilde.
Het leek een geweldig idee voor een luie imker als ik, maar mijn broer heeft mij gewaarschuwd dat gewoon doppen breken toch 'luier' is. Het ene volk dat ik al klaar had staan om op deze manier te splitsen komt nu in een andere planning.
maartenkleijne
Moderator
Contacteer:

Afijn: het volk met de oude moer en veel vliegbijen, maar heel weinig kastbijen werd dus geacht niet meer te willen zwermen.
Dus een dikke week later hing er een vette zwerm in de appelboom en heeft mijn broer nu vier volken.
EINDE van de 'luie imkermethode'.
Plaats reactie