Komend weekeinde ga ik in een paar volken een onbevruchte moer invoeren.
Nu lijkt het mij zo handig om haar al voor het invoeren te merken met zo een opalite-plaatje.
Vraag: Kan dat wel of lust mijnheer madam dan niet meer bij de bruidsvlucht, of erger nog, heeft zij zichzelf door verstoorde aerodynamiek met donderend geraas in de grond voor de kast geboord alvorens zij grote hoogte heeft bereikt?
Wie geeft mij raad?
Jacob Mus
Koningin merken
Re: Koningin merken
JM,jacob mus schreef:
Komend weekeinde ga ik in een paar volken een onbevruchte moer invoeren.
Nu lijkt het mij zo handig om haar al voor het invoeren te merken met zo een opalite-plaatje.
Vraag: Kan dat wel of lust mijnheer madam dan niet meer bij de bruidsvlucht, of erger nog, heeft zij zichzelf door verstoorde aerodynamiek met donderend geraas in de grond voor de kast geboord alvorens zij grote hoogte heeft bereikt?
Wie geeft mij raad?
Jacob Mus
Het opalite-plaatje zal heel wat minder problemen geven dan het invoeren van een ONBEVRUCHTE moer op een produktievolk. Goede raad (en dus gratis) : doe dit NOOIT. Zorg dat de moeren eerst bevrucht (bevruchtingskastje, 3-ramer zonder open broed, ..)worden vooraleer je ze op een groot volk in voert.
succes,
Hugo (1/2 bij)
Nobodies prefetc
-
- Contacteer:
Hallo Jacob,
Op zich hoeft het geen probleem te zijn om dit nu te doen. Als het dan maar goed en zuiver gebeurd. Dat wil dus zeggen dat je zeker de vleugelbasis niet mag mee vastplakken.
Ik doe het niet bij het invoeren voor de paring. Dit om verschillende redenen.
1) Het eerder aangehaalde risico.
2) Het verloren werk (en materiaal) indien de paring niet lukt.
3) Ik knip de vleugel van de koningin na de paring. Kost me dan een extra handeling.
4) Heb me laten vertellen door een ervaren koninginnen teler dat de koningin op die wijze ook beter zou opvallen voor vogels. Bij een test die hij uitvoerde bleken er minder geslaagde paringen bij de gemerkte dan bij de niet gemerkte koninginnen. Dit had niets te maken met slecht aangebrachte opalit plaatjes. Hij merkt ze met verf (voor bijen natuurlijk).
mvg
buckfast_beekeeper
Op zich hoeft het geen probleem te zijn om dit nu te doen. Als het dan maar goed en zuiver gebeurd. Dat wil dus zeggen dat je zeker de vleugelbasis niet mag mee vastplakken.
Ik doe het niet bij het invoeren voor de paring. Dit om verschillende redenen.
1) Het eerder aangehaalde risico.
2) Het verloren werk (en materiaal) indien de paring niet lukt.
3) Ik knip de vleugel van de koningin na de paring. Kost me dan een extra handeling.
4) Heb me laten vertellen door een ervaren koninginnen teler dat de koningin op die wijze ook beter zou opvallen voor vogels. Bij een test die hij uitvoerde bleken er minder geslaagde paringen bij de gemerkte dan bij de niet gemerkte koninginnen. Dit had niets te maken met slecht aangebrachte opalit plaatjes. Hij merkt ze met verf (voor bijen natuurlijk).
mvg
buckfast_beekeeper
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ga ik nog even door met dat opalite-plaatje. Dat plaatje zelf zal geen problemen geven maar lijm die je gaat gebruiken. Een moer moet zich maar even te bewegen en een klein beetje lijn zit op de verkeerde plaats. De aanhechting van de vleugels aan het borststuk dat zit verdraaid dicht bij elkaar. Zoals Hugo al de gratis Goede raad gaf -met hoofdletter! - zou je kunnen wachten met merken totdat de moer in de drieramer aan de leg is.
Hans
Hans
Bedankt voor de tip. Zo wordt mij en de dames toch op het nippertje weer een hoop geklungel bespaard.
Ik maak 6 3-ramers en stop Hare Majesteit daarin!!
Dan vind ik haar later ook makkelijk om te merken
Ik maak 6 3-ramers en stop Hare Majesteit daarin!!
Dan vind ik haar later ook makkelijk om te merken