Bijenbeheersprogramma

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bijenbeheersprogramma

Bericht door Wim Joosten »

Ik las dat Buckfast-Beekeeper een bijenbeheersprogramma als eindwerkstuk van zijn opleiding informatica wil maken.
Ik ben daar zo nieuwsgierig naar en wil daarom vragen of Theo daar wat meer over zou willen vertellen.

Met vriendelijke groet,
Wim
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Wim,

Wat behelst dit programma? Het moet een programma worden dat een beetje voldoet aan de noden van een imker. Heb de hoeveelheid werk wel een beetje onderschat zodat het nog wel even op zich zal laten wachten. Ook al behaal ik dit jaar mijn diploma met een programma dat niet helemaal af is. Ik ga het toch afwerken. Ik wil het namelijk zelf gebruiken.

Het wordt volledig geschreven in Java 1.5. De jre hiervoor is gratis [:)] te vinden op de website van sun. Waarschijnlijk zal ik deze ook in de distributie steken.
Voor de gegevens opslag wordt SQL-server van Microsoft gebruikt. Ook hiervan is een gratis versie op de site van microsoft te vinden (MSDE). Dit is dus een volledige database zonder de ontwikkel tools voor tabellen en dergelijke. Een Access versie zit momenteel niet in de pipeline omdat het nu eenmaal 1 van de eisen was dat een "echte" database moest worden gebruikt. Een SQL-server database zal trouwens sneller zijn dan een Access variant. Ook de backup mogelijkheden zijn groter.

Wat zal er kunnen?
Bijhouden van kasten (uiteraard), in verschillende types (Apidea, Simplex, ...). Op het aantal types staat geen limiet. Elk type kan naar wens genummerd worden beginnend van 1 tot ... of gewoon doornummeren zonder rekening te houden met het type. Aantal? Geen limiet.

Koninginnen. Vanaf de geboorte kan een koningin bestaan. Het volgende kan worden bijgehouden:
ras (Buckfast en Carnica standaard toegevoegd bij installatie),
gepaard,
vleugel geknipt,
teler,
afkomst,
raszuiverheid,
geboortedatum,
merk kleur (5 standaard kleuren worden bij installatie ingevoegd),
merknummer

Verder kan ten alle tijden worden nagegaan welke koningin op welke kast zit. Van elke kast kan worden bijgehouden waar ze zich op dat ogenblik bevind en dat er al of niet een volk aanwezig is.

Aankopen. Al de aankopen die een imker doet kunnen worden ingegeven. Inclusief de plaats van aankoop. Op het einde van een zelf te kiezen periode kan dan een statistiek worden weergegeven met al de gedane kosten. Normaal wordt er ook een printfunctie hiervoor voorzien.

Verkopen. Idem als aankopen.

Honing oogst. Per oogst kan per kast het aantal kg worden ingegeven. Van een honingoogst kan tevens de vochtigheid worden ingegeven. Ook hier wordt een statistiek functie toegevoegd.

Teeltprogramma: Bij het overlarven op eigen stand kan een imker ingeven welke raszuiverheid hij beoogd. Het programma kijkt dan welke moeren in aanmerking komen om als teeltmoer te gebruiken. De imker kiest de moer die hij gebruikt. Voor alle koninginnen die hieruit geboren worden wordt automatisch de raszuiverheid ingevuld alsook de afstamming. De imker kan het aantal aangeboden doppen, aantal gesloten doppen en aantal uitgelopen doppen. Ook hier statistiek.

Misschien wel enkele zaken vergeten, maar dit zijn toch de grote lijnen.

Bij de installatie worden voor de Belgen alle Belgische postcodes toegevoegd. Het programma kan ook worden gebruikt voor de Nederlandse postcodes. Spijtig genoeg vind ik geen (gratis) lijst met nederlandse postcodes. Anders kunnen die ook worden toegevoegd.

mvg

buckfast_beekeeper
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

heel mooi.

L
Wim Joosten
Erelid
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Wim Joosten »

Ja, heel mooi en overzichtelijk.
Bedankt voor je uitleg.
Ik hoop dat we het eindresultaat ook nog mogen aanschouwen.

Met vriendelijke groet,
Wim
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

Heel moooi, Maar wist je dat "vleugel knippen" verboden is door de Europese Wetgeving terzake?

Mvg, Bieboerke
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Vleugelknippen verboden!?

Serieus!?

Is er echt europese wetgeving over behandeling van ongewervelden of is dat bio-dynamische "produkt standaard wetgeving" (zoals bijv. overwinteren op eigen honing)?

L
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Bieboerke schreef:
Heel moooi, Maar wist je dat "vleugel knippen" verboden is door de Europese Wetgeving terzake?

Mvg, Bieboerke
Indien dit waar is, vraag ik mij af waarmee ze zich inlaten. Dat bij honden en paarden de staart niet meer mag worden geamputeerd (tenzij medische redenen) wist ik. Dat van haantjes geen kapoenen meer mogen gemaakt idem (hoewel ze dit in Frankrijk nog steeds veel doen). Het knippen van een vleugel is toch van een iets andere orde denk ik.
Ja, heel mooi en overzichtelijk.
Bedankt voor je uitleg.
Ik hoop dat we het eindresultaat ook nog mogen aanschouwen.

Met vriendelijke groet,
Wim
Het eindresultaat zal je binnen afzienbare tijd idd kunnen bewonderen. Zoek trouwens nog enkele kandidaten om het programma mee te testen in een Beta versie. Kwestie van de bugs er sneller uit te krijgen. Eventueel ook enkele vertalers die de nederlandse teksten vertalen naar Duits, Frans en Engels. Een kennis van Java is hier zeker niet voor nodig. De vertalingen copy pasten op de juiste plaatsen is nu ook niet direkt het grootste werk.

Ben momenteel bezig aan de gebruikers interfaces. Daar kruipt wel een hoop werk in. Daarna nog de statistiek en print functies. En een help. Nog wel even werk dus.

Waarschijnlijk (maar nog niet heel zeker) wordt het daarna gepubliceerd als open-source.

mvg

buckfast_beekeeper
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

LWPisa schreef:
Vleugelknippen verboden!?

Serieus!?

Is er echt europese wetgeving over behandeling van ongewervelden of is dat bio-dynamische "produkt standaard wetgeving" (zoals bijv. overwinteren op eigen honing)?
Jep, staat in de Europese grondweg - sorry grondwet - waartegen jullie "heureusement" NEE hebben gezegd.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hugo, zeg ons waar en in welke paragraaf van Europese Wetgeving dit kunnen lezen![}:)]
Hans [:)]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~``verder te lezen in de rubriek Bedrijfsmethode:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4966
H.
patrick
Contacteer:

Bericht door patrick »

Hans, en anderen
Bij de Europese verordening nr: 2772/95 in de bijlage: bij/I/C/v14 staat onder artikel 7, Beheerspraktijken en identificatie op 7.2 letterlijk "Verminkingen, zoals het knippen van de vleugels van koninginnen, zijn verboden".
Plaats reactie