Moer loopt te laat uit
Moer loopt te laat uit
Vorige week een groot volk nagekeken met het plan de doppen te breken. Dertien dagen hiervoor had ik de koningin gedood.
Op de avond van dag 13 volk geopend. Er waren een tiental gesloten doppen. Ik wilde er een stuk of 3-4 in laten lopen en de rest verwijderen. Echter, iedere dop die ik opende bevatte een moer die nog lang niet aan uitlopen toe was. Spierwit
In mijn verbazing maar door gebroken tot de laatste onrijpe dop ter ziele was en toen had ik dus een hopeloos moerloos volk. Had natuurlijk ook 1 dop kunnen laten staan maar ik was te verbaasd en nieuwsgierig.
Heb er uiteindelijk maar een moergoed volk onder gezet met een krant er tussen en het lijkt erop dat het weer goed is gekomen.
Het verbaast mij wel. Is dit een normale variant of is het ook vreemd?
Op de avond van dag 13 volk geopend. Er waren een tiental gesloten doppen. Ik wilde er een stuk of 3-4 in laten lopen en de rest verwijderen. Echter, iedere dop die ik opende bevatte een moer die nog lang niet aan uitlopen toe was. Spierwit
In mijn verbazing maar door gebroken tot de laatste onrijpe dop ter ziele was en toen had ik dus een hopeloos moerloos volk. Had natuurlijk ook 1 dop kunnen laten staan maar ik was te verbaasd en nieuwsgierig.
Heb er uiteindelijk maar een moergoed volk onder gezet met een krant er tussen en het lijkt erop dat het weer goed is gekomen.
Het verbaast mij wel. Is dit een normale variant of is het ook vreemd?
Re: Moer loopt te laat uit
Dit is inderdaad heel normaal , Jacob, aangezien de moeren pas op de 16e dag uitlopen. Je bent dus 3 dagen te vroeg ...
3 dagen ei
6 dagen larve
7 dagen pop
3 dagen ei
6 dagen larve
7 dagen pop
Allemaal mooi en aardig maar waar komt dan de praktijk vandaan dat je uiterlijk op dag 13 moet breken en wat dames moet laten inlopen. Het blijkt dus dat dat niet altijd zal lukken. Een dag daarna deed ik hetzelfde verhaal in een andere kast. Ook op dag 13 en daar was inderdaad een keur aan rijpe koniginnen om in te laten lopen.
Het ene volk maakt kennelijk redcellen op eitjes waar een ander het op larven doet. Zo maken zij het de beginner wel lastig!!
Het ene volk maakt kennelijk redcellen op eitjes waar een ander het op larven doet. Zo maken zij het de beginner wel lastig!!
13 dagen op z'n vroegst en dus 16 dagen op z'n laatst.
Ze hebben blijkbaar op het jongste broed doppen getrokken.
Ze hebben blijkbaar op het jongste broed doppen getrokken.
En dan zou ik de gok niet wagen om op de 16e dag doppen te breken [;)]
-
Je oor te luisteren leggen (dat kan een dokter wel) en pas beginnen met doppen breken als je een tuter hebt gehoord !
Ha Frans,
Dat heb ik de volgende dag inderdaad gedaan en een wonderschoon gehoor werd mijn deel. Het is zelfs zo erg dat ik een stethoscoop in mijn imkerskist heb. Hoeft ik niet op mijn knieen achter de kast te zitten!
Maar dan toch nog een vraagje. Wie zegt mij dat de tuter niet 's morgens vroeg actief wordt en er een paar uur later een kwaker is en nog even later een zwerm?
Is het in principe veilig om gewoon op de tuter te wachten als je steeds in de namiddag kijkt of loop ik dan toch grote risico's dat ik een matineuse tuter met aanhang verspeel?
Dat heb ik de volgende dag inderdaad gedaan en een wonderschoon gehoor werd mijn deel. Het is zelfs zo erg dat ik een stethoscoop in mijn imkerskist heb. Hoeft ik niet op mijn knieen achter de kast te zitten!
Maar dan toch nog een vraagje. Wie zegt mij dat de tuter niet 's morgens vroeg actief wordt en er een paar uur later een kwaker is en nog even later een zwerm?
Is het in principe veilig om gewoon op de tuter te wachten als je steeds in de namiddag kijkt of loop ik dan toch grote risico's dat ik een matineuse tuter met aanhang verspeel?
-
Hoi Jacob,
Als de koningin haar trompetje laat schallen, weet de imker dat er een koningin vrij in de kast rondloopt.
De kwakers worden bang in hun doppen en gaan tekeer om de koningin aan het zwermen te zetten, zodat zij(kwakers) meer kans hebben, te kunnen overleven.
Nu kan de imker, na 17.00 uur, doppen gaan breken en er een paar kwakers bij in laten lopen; zeker niet meer dan een of twee.
De nacht zal een Kristallnacht worden fur die Bienen !
Als de koningin haar trompetje laat schallen, weet de imker dat er een koningin vrij in de kast rondloopt.
De kwakers worden bang in hun doppen en gaan tekeer om de koningin aan het zwermen te zetten, zodat zij(kwakers) meer kans hebben, te kunnen overleven.
Nu kan de imker, na 17.00 uur, doppen gaan breken en er een paar kwakers bij in laten lopen; zeker niet meer dan een of twee.
De nacht zal een Kristallnacht worden fur die Bienen !
Ik denk dat Jacob niets mis doet met na 13 dagen een voldragen moer te willen laten inlopen, immers na het doden van de moer worden ééndags-, tweedags-, of zelfs driedagsLARVEN in de melk gelegd, dus het ei-stadium is dan al voorbij.
Als op een driedagslarve een moerdop wordt aangezet kan er in principe al op de 10e dag na het doden van de moer een nieuwe moer uitlopen. Jacob kon dus de 13e dag al te laat zijn of zie ik het verkeerd ?
Volgens mij kan je best iedere avond vanaf de 10e dag je oor al te luisteren leggen als je geen verrassingen wil.
Marc
Als op een driedagslarve een moerdop wordt aangezet kan er in principe al op de 10e dag na het doden van de moer een nieuwe moer uitlopen. Jacob kon dus de 13e dag al te laat zijn of zie ik het verkeerd ?
Volgens mij kan je best iedere avond vanaf de 10e dag je oor al te luisteren leggen als je geen verrassingen wil.
Marc
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Boeiend onderwerp. Mijn ervaring is ook dat dag dertien wel erg vroeg is. Cees van Holland zou zelfs op dag twaalf al doppen breken, heb ik ooit eens gelezen. Hans van der Post meldt elders op dit forum overigens, dat een tuter één hele dag tutend over de raten banjert. Op zijn vroegst gaat zij er pas de volgende dag vandoor.
Coo
Coo