Beste collega-imkers
Gisteren hebben we vol goede moed het zwakke volkje weer bezocht.
Op de vliegplank was weinig tot geen actie. We vreesden het ergste.
Tot we de kast openden. Het zag er redelijk uit, wat meer bijen dan de vorige keer. Er was wat broed uitgelopen. Verder troffen we nog meer gesloten broed, open broed in diverse stadia, en gek gelegde eitjes en goed gelegde eitjes. De koningin hebben we wederom in deze kast niet gevonden. Balen....
We waren eigenlijk best tevreden met hoe het volk er nu uit ziet. Zoals het nu oogt, overleeft dit volkje wel.
We hebben verder ons andere volk geinspecteerd. Dat zag er een stuk beter uit. Zo goed zelfs, dat we dit volk (7 ramer) over wilden hangen in een 10-ramer. Deze 10-ramer stond toch al op de stand. In de broedbak van de 10-ramer zaten 4 wasvel-ramen en 1 uitgebouwd raam. Tot mijn grote verbazing trof ik een stuk of 10 bijen op dit uitgebouwde raam en bij nadere inspectie zat daar een koningin tussen!!!! Hebben wij weer........[:o)]
Nu was het zo, dat de hele week wel de vliegplank van deze kast (daar had van 9 tot 21 mei het kwakkelvolk ingezeten) open had gestaan. Hebben we een wandelende koningin? Of hebben we er 2?
Speciaal voor Piet heb ik deze dame eens goed op de foto gezet.

We hebben de dame in kwestie in het kluisje op de ramen in de kast van het kwakkelvolk gelegd. Ze werd meteen al gevoerd door wat werksters. 's Middags tegen een uur of 4 werd ze nog beter verzorgd en na het avondeten hebben we deze Bea het volk in laten lopen. Mochten er 2 koninginnen zijn, dan hebben ze vannacht gevochten en hebben we als het goed is nu maar 1 dame over. Hopelijk is dat er een die goed kan leggen.
Ik overweeg om, bij blijvend verkeerd legsel, volgende week een gezond broedraam van het andere volk over te hangen. Mits er genoeg bijen zijn om dat broed te verzorgen.
Een en ander is natuurlijk uitgebreid na te lezen op mijn site. (zie dagboek, volk 4)
Bedet
http://www.bijenkast.nl