Methode van Willem de Jong

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Henk Klok

Methode van Willem de Jong

Bericht door Henk Klok »

Willem de Jong mailde mij enige tijd geleden zijn werkwijze.
.....een methode die ik nu, na het succes van vorig jaar dit jaar, opnieuw toepas. Er is niets nieuws onder de zon alleen het werkt een stuk gemakkelijker en zeer goed toepasbaar ook voor beginners.....
Ik vroeg hem deze op het forum te plaatsen, zodat het besproken kon worden.
Ik heb geprobeerd mijn tekst in het forum te plaatsen, maar krijg het niet voor elkaar.
Bij deze zijn methode:

Mijn imkergeschiedenis begint in 1962 in Den Haag. Ik kwam in gesprek met een imker die bezig was een zwerm te scheppen en was direct geïnteresseerd in het bijengebeuren. Hij was toentertijd secretaris van afdeling Den Haag en maakte mij lid van de V.B.B.N. afdeling Den Haag. Van hem mocht ik een jaartje meelopen in het behandelen van zijn volken om in 1963 met een eigen volk te beginnen.
In de loop der jaren heb ik veel methodes geprobeerd, het ene beter dan de ander, met behulp van Schotman 3e druk.
Na Simplex en Spaarkasten ben ik overgestapt op 12 raams Dadant en Langstroth omdat de Buckfast om meer ruimte vroeg en ik drie broedkamers te gek vond.
Op dit moment gebruik ik een methode, nu voor het tweede jaar, en deze methode bevalt mij best. Een beetje van dit en een beetje van dat en een beetje van mijzelf.
Ik ga er vanuit dat je een bijenvolk zo weinig mogelijk moet storen en ze zoveel mogelijk zelf de keuzes moet laten maken als er om keuzes gevraagd wordt. Zij lezen de bijenboeken niet en weten perfect wat het beste voor hen is.
Laten we beginnen eind juli. Dat is de tijd dat ik de zomerhoning oogst. Afhankelijk van het weer kan dat ook een weekje later zijn. De reden is dat ik direct hierna met varoabestrijding begin welke vijf weken duurt en ik in elk geval half september met alles klaar wil wezen. Ik vermijd dus elk contact tussen honing en bestrijdingsmiddelen. Wel zorg ik er voor dat er zo snel als mogelijk een lege uitgebouwde honingkamer onder de broedkamer komt te staan. Dit wordt ook de winteropstelling. In het najaar kunnen ze lekker uitzakken en in het voorjaar is hij leeg. Tevens haal ik nu het thymolraampje uit broedkamer en vervang dit door twee strippen Check-Mite+ van Bayer in de broedkamer te hangen gedurende de komende vijf weken. Dit om de eventueel nog aanwezige varoamijten naar de varoahemel te laten verhuizen.
Naast het hoofdvolk staat een zesramer met een of twee honingkamers erop. Ook deze worden geoogst en ook hier zo snel mogelijk een uitgebouwde honingkamer teruggeven, zonder rooster ditmaal. Ze mogen in geen geval ook hier geen ruimtegebrek krijgen.( Deze zesramers zijn uitstekende kunstraatuitbouwmachines.)
De maand augustus is belangrijk vandaar dat ik in deze maand het weer goed in de gaten houd. Is er een dag geen vliegweer voor de bijen, dan krijgen ze een potje suikeroplossing. De koningin moet aan de gang blijven. De bijen die in augustus en september niet geboren worden komen we in maart-april ook niet tegen. Een aantal jaren geleden waren er in de gehele augustusmaand precies drie vliegdagen en hierna kwam in het voorjaar de z.g.n. 'verdwijnziekte'
marc
Contacteer:

Re: Methode van Willem de Jong

Bericht door marc »

Willem,
als ik het goed begrijp heb je dan tegen half mei een jonge leggende moer in een groot productievolk waar je verder (buiten merken en knippen) niet meer naar om kijkt.
Lijkt me toch een garantie voor een nieuwe aanzet van doppen in juni, of niet ?

Dit item wordt verder besproken onder 'beginners- en gevorderden vragen' - http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4992

Marc
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Een jonge moer heeft wel wat anders aan haar hoofd dan zwermen.
Ik heb ook altijd jonge moeren op mijn productie volken en er is er nog nooit een gaan zwermen.
Mijn oude moeren daarin tegen willen nog wel eens aan de wandel gaan als ik even niet oplet en ze krijgen te weinig ruimte.
Twee jaar terug is het voor gekomen dat ik een kunstzwerm op een zes ramer had gezet en deze hield het na 15 dagen al voor gezien. Kast helemaal vol.

Jaap
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Leuke extensieve methode!

Teelt u altijd uw eigen moeren...en kunnen de dochters van de dochters (en zo verder) goed een Dadant kast vullen?

Gebruikt u nog steeds Check-Mite+?

L
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

In het verleden toen ik meerdere volken verzorgde teelde ik mijn eigen koninginnen met de Jenter methode.Ik had in 1989 mijn eerste Buckfastmoer B-136 uit Duitsland die heeft vier jaar meegedaan. Nu werk ik met twee productie volken. Een op Dadant en een op Langstroth. Het zijn Buckfasten. Als de eigenschappen vervelend worden vervang ik ze door een F1 in te voeren. Inderdaad heb bij de aanvang van de zomerdracht jonge moeren met een leuk broednest.
Willem de jong
Willem de Jong
Contacteer:

Gedurende het voorjaar en zomer gebruik ik een thymol raampje met 12 gram kristallen. Eind juli/begin augustus na afname van de zomer oogst gaat het thymolraampje eruit en hang ik Check-Mite+ in gedurende vijf weken.
Willem de Jong
Willem de Jong
Contacteer:

Mocht het voorkomen dat er toch doppen worden aangezet, volgens mij een teken dat de bijen de winter niet willen doorkomen met de huidige moer,dan vervang ik ze door een F1 in te voeren.
Willem de Jong
Poulus Coset
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Poulus Coset »

Een jonge moer heeft wel wat anders aan haar hoofd dan zwermen.
Ik heb ook altijd jonge moeren op mijn productie volken en er is er nog nooit een gaan zwermen.
Mijn oude moeren daarin tegen willen nog wel eens aan de wandel gaan als ik even niet oplet en ze krijgen te weinig ruimte.
Twee jaar terug is het voor gekomen dat ik een kunstzwerm op een zes ramer had gezet en deze hield het na 15 dagen al voor gezien. Kast helemaal vol.

Jaap
Een jonge moer in een sterk volk met te weinig ruimte gaat ook zwermen, maar dan wel wat later omdat haar ei-productie nog niet op volle toeren draait.

Zo lang je zorgt dat er voldoende ruimte is zoekt een jonge moer het inderdaad minder om te gaan zwermen. Tenminste, is mijn ervaring.

Paul.
H.S. Kok
Contacteer:

Bericht door H.S. Kok »

Is dit een 'bijen-stelling', die andere ervaren imkers ook bijtreden ?
Ik denk niet dat het de jonge moer is die bepaalt of er nog een zwermstemming komt, maar dat dit gedicteerd wordt door het volk, dat de jonge moer aanvaardt of niet, genoeg ruimte heeft of niet, honger lijdt of niet enz...
Als een volk voldoende ruimte heeft en geen honger lijdt zal bij een jonge koningin geen zwermplannen ontstaan omdat dit proces gereguleerd wordt door het koninginneferomoon. De geproduceerde hoeveelheid per uur is voor een 6 maanden oude koningin 1,005 mg en voor een twee jaar oude koningin nog maar 0,64 mg/uur. Een koningin verliest elke dag met het vorderen van haar leeftijd vermogen om koninginnestoffen te produceren. Met 12 maanden is ze zo oud geworden dat ze niet meer genoeg kan produceren om het zwermen te beletten zodra het volk te groot wordt.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Nog even verder gaan op een jonge koningin gaat niet meer zwermen dit jaar!
Dit was mijn ervaring totdat..... Van mijn 5 volken heb ik vegers gemaakt. De hoofdvolken hebben netjes redcellen aangezet ik heb ze op de 13e dag gebroken en enkele koningen laten inlopen. Thevens nog wat afleggers gemaakt van de grootste volken met een nieuwe koningin.

Na twee weken was het hele zooitje weer aan de leg op 1 volk na. Deze heb ik zaterdag (ruim 3 weken na het breken) gecontroleerd en ze had haar achterstand even ingehaald. 8 ramen met eitjes, openbroed en hier en daar al gesloten broed, en 6 moerdoppen met larven drijvend in de gelei.
Vervolgens de andere kasten ook gecontroleerd en in nog twee kasten 'speeldoppen' met daarin een eitje gedeponeerd.

De kasten hebben allemaal 2xBK en 1xHK. De onderbakken bevatten nog nagenoeg geen broed. Alleen wat losse honing en stuifmeel. Ruimte is er nog dus wel. De koninginnen leggen goed.

Ik heb de doppen verwijderd maar ik ben bang dat ze er volgende week weer inzitten.[:(!] Dan ben ik twee weken met vakantie.[^]

Heeft iemand hier een verklaring en een oplossing voor?[?]

Jaap
Plaats reactie