Knotwilgkast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Knotwilgkast

Bericht door apiario »

Beste Allemaal

Mijn vrouw is een tijdje in Brazilië geweest,dus weer even een ander ras bijen meegemaakt.
Ook de camera was mee,maar een paar voerhoutjes mee terug genomen

Inmiddels weer thuis, dus gauw een prentje geschoten van het resultaat" een boom kast " Ik heb een knotwilg door de midden gezaagd,uitgehold met de kettingzaag. en weer aan elkaar geprutst,daarna de bovenkant dicht gemaakt met isolatiemateriaal en schuim,een zwerm er in gestopt en het werkt fantasties. de halve stam zit al vol.
Afbeelding

Met de decoupeer heb ik een opening gemaakt waar in het houtje past.(Brasiliaans voerhoutje)daarop is iedere pot met juiste deksel te plaatsen, zo kan ik voeren.
Onder de graszoden in de stenen bak zit een opening waardoor van onderen in de stam een
glasplaat bestreken met vaseline kan worden geplaatst. met daar op gestrooid timokorrels.
De doordringende timolucht trekt onmiddellijk naar boven. als de mijten vallen kleven ze vast op de vaseline.
Zo kan ik het tot nu toe goed in de hand houden.
ben er blij mee.
Afbeelding
Groet Bertus
apiario
Contacteer:

Re: Knotwilgkast

Bericht door apiario »

Maar hoe het nou met zwermen moet, geen idee!!!!
Zijn er meer boomkastbijenhouders die daar ervaring mee hebben?

Bertus
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Ha Bertus,

zwermen moet je gewoon af laten komen, er zit niets anders op [8D]
Mooi toch? Als je tenminste de ruimte hebt om te laten zwermen. Een volk in een boom kun je niet op doppen nakijken.
Mijn boomvolk laat ik zijn gang gaan. Als er een zwerm afkomt heb ik er mooi weer een volk(je) bij.
Twee jaar geleden had mijn boomvolk de winter niet overleefd. Omdat er een afneembaar dak op zit kon ik er toen een nieuw volk in afslaan. Dat zal met purschuim moeilijker gaan, maar misschien is dat ook niet nodig. Ik weet van een boom met een volk dat al jaren zonder bemoeienis van de imker doorleeft.
Mijn boomvolk doet het nu ook nog steeds goed, ook al is de boomstam eigenlijk wat aan de kleine kant. Door een raampje in de boom kan ik een beetje volgen wat er binnen gebeurd. Ik wacht op de eerste zwerm.
In vroegere tijden maakte men een deurtje achterin een boom waarin men een bijenvolk had ontdekt. Dat deurtje kon afgenomen worden om honing te halen. Is de achterkant bij jouw boomstam ook afneembaar?

groet,
Henk
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Erg leuk, zo'n boomvolk. Wat mij onmiddellijk weer opvalt in de bovenstaande bijdragen, dat is het varroa-aspect. Bertus bestrijdt ze door er 'timokorrels' of zoiets onder te strooien, maar Henk schrijft daarentegen over een boom met een volk erin dat al jaren doorleeft. Zulk soort gevallen zijn talrijk: ik heb ze vaak gehoord en gelezen. Kennelijk zijn bijen die je volstrekt met rust laat prima in staat om het hoofd te bieden aan de varroamijt. Alhoewel ik me wel afvraag hoe dat zit met raatvernieuwing in de vrije natuur. Zouden bijen die je volkomen met rust laat op een of andere manier aan raatvernieuwing doen? In elk geval erg mooi Bertus. Ik stel voor dat iedere imker er één of een paar primitieve 'natuurvolkjes' op na houdt!

Bart
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nou, ik heb toch ook een klein luikje gemaakt zo dat ik
er een klein beetje in kan kijken.En ik laat ze maar gewoon zwermen, we barsten hier van de wilgen.

En wat de varoa betreft,bij voorbaat heb ik het zomaar gemaakt,
maar ik heb nog niets aan bestijding gedaan.

Wat nu wel opvalt is in vergelijking met andere zwermen een anderhalve meter er vandaan deze bijen eerder en langer vliegen,
maar ook constanter.

Bertus
Bart Maes
Contacteer:

Bericht door Bart Maes »

Apiario, prachtige foto! Je voerhoutje, dat is nu die 'missing link' waar ik naar op zoek was! Is het hol vanbinnen zodat de bijen onderaan de bokaal de suikerstroop kunnen opnemen? Waarschijnlijk wel zeker. En hoever steekt het in de boomstronk?
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Bart,

Het is simpel te maken. Klik op zoeken aan. Tik voerhoutje.
Brasil en bijen, bladzijde 5 staat een tekening.

Je kan hem naar wens aanpassen.Op het ogenblik met het zwermgebeuren
in den lande is het gemakkelijk om even een bijvoederingetje te doen.
Ook tijdens koude periodes zonder dracht.

In Brasil zag ik dat ze bijna standaard op de vliegplank stonden.
Moest er gevoerd worden dan liep men met een grote kan met suikerwater er bij langs, draaieden het deksel van het potje en goten het vol. En .....ploemp....in het houtje
Afbeelding
van boven af
Afbeelding
van onder gezien
Het werkt altijd. Bijen doen niet moeilijk,mensen wel
Bertus
Plaats reactie