Er zit een wespennest in een boom bij ons terras in de tuin. We hebben er geen last van op dit moment. Bovendien vind ik het erg leuk om naar te kijken. Is het nodig om dit toch te laten verwijderen? Zo ja, is er ook een diervriendelijke manier? Is het bijv. mogelijk om het in zijn geheel te verplaatsen? Vlak achter onze tuin is groenvoorziening van de gemeente waar weinig mensen komen.
Met een groetje van Riejan
wespennest
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: wespennest
Een wespennest in een holle boom is niet te verplaatsen. Vraag me af welke wesp het is die in een holle boom zijn nest maakt. De enige die ik weet die dit doet is de Vespa carbo = de hoornaar. Als deze schitterende wesp het is dan heb je iets bijzonder in de tuin. Met rust laten is het enige wat je kunt doen. Een wespennest '“ook de hoornaar- leeft tot eind september begin oktober.

een werkster
Hans

een werkster
Hans
Even voor de duidelijkheid: Het nest hangt aan een tak en te beoordelen naar jou foto is het geen hoornaar.
gr. Riejan
gr. Riejan
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
De middelste wesp maakt wel nesten in struiken en bomen. Het is een weinig lastige wesp, die ook in het najaar, zover ik weet, niet lastig wordt rond zoete drankjes. Mijn advies: gewoon laten zitten en er van genieten - verwijderen kan altijd nog en ondertussen houden ze de omgeving vrij van (ongewenste) andere insecten.
Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het nest of een wesp uit het nest? Dan weten we met zekerheid, waar het om gaat en ook ben ik wel benieuwd, hoe het eruit ziet.
Erik
Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het nest of een wesp uit het nest? Dan weten we met zekerheid, waar het om gaat en ook ben ik wel benieuwd, hoe het eruit ziet.
Erik
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Een prachtig wespennest!!.
Ik had het genoegen erbij te zij hoe een wesp begint met haar nest:

stevig verankerd aan een tak de bovenste paraplue; de prachtige papieren bol tegen regen wind koude en vijandige acties komt er vervolgens omheen; vervolgens de tweede plue met een grotere diameter; inmiddels kunnen de werksters van de eerste plue ma helpen.
Een honingbijen nest is een wonder van techniek; een wesp bouwt zelf de muren van haar huis.[^]
Huib Koel merkt op, dat het hier waarschijnlijk een veldwesp betreft, die dan geen omhulsel zal bouwen; hij zal gelijk hebben; ik maakte de foto in Z.Frankrijk. Blijft staan, dat de verankering van het nest stevig is en het zelfs als het nest een goede omvang krijgt het niet zal begeven. In september kan ik controleren hoe groot het nest geworden is.
hennie oes

Ik had het genoegen erbij te zij hoe een wesp begint met haar nest:

stevig verankerd aan een tak de bovenste paraplue; de prachtige papieren bol tegen regen wind koude en vijandige acties komt er vervolgens omheen; vervolgens de tweede plue met een grotere diameter; inmiddels kunnen de werksters van de eerste plue ma helpen.
Een honingbijen nest is een wonder van techniek; een wesp bouwt zelf de muren van haar huis.[^]
Huib Koel merkt op, dat het hier waarschijnlijk een veldwesp betreft, die dan geen omhulsel zal bouwen; hij zal gelijk hebben; ik maakte de foto in Z.Frankrijk. Blijft staan, dat de verankering van het nest stevig is en het zelfs als het nest een goede omvang krijgt het niet zal begeven. In september kan ik controleren hoe groot het nest geworden is.
hennie oes

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Misschien een aardige tip voor Riejan: als het nest over een paar maanden leeg en verlaten is, dan kun je het bouwwerk mooi conserveren met behulp van haarlak uit een spuitbus. De takken waar het nest omheen gebouwd is voorzichtig doorknippen en het nest een ereplaats geven op de schoorsteenmantel. Als je de aanblik van het nest zat bent, doneer het nest dan aan een biologiedocent(e) of een basisschoolonderwijzer(es).
Groet, Bart de Coo
Groet, Bart de Coo