Wanneer de voerbakken erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

rene scheringa
Contacteer:

Wanneer de voerbakken erop?

Bericht door rene scheringa »

Beste mensen,

Wanneer beginnen jullie met wintervoeren?

Groet
Rene Scheringa
Lelystad
bedet
Contacteer:

Re: Wanneer de voerbakken erop?

Bericht door bedet »

Wanneer beginnen jullie met wintervoeren?
Dat hangt sterk af van het weer en hoeveel honing de bijen nog in de kast hebben.
In 2002 ben ik half september begonnen met voeren. In 2003 was het 4 september en vorig jaar heb ik niet gevoerd, omdat de bijen nog zo veel honing hadden. Ik had in juli en augustus 54 kilo van mijn 2 volkjes betrokken en wilde echt niet meer hebben. Dus heb ik ipv inwinteren de honing in de kast gelaten.
Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Rene,
Inwinteren moet voor 1 oktober klaar zijn, zou ik zeggen. Je kunt dan half september beginnen met voeren.
-
Toch zou ik ieder volk, vanaf heden, wekelijks tracteren op een kilootje opgeloste suiker. Er is nu weinig dracht meer en door die imkertractatie blijft de koningin aan de leg (winterbijen produceren) !
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

René, het tijdstip om met inwinteren te beginnen hangt geheel af van de dracht(en) die je nog verwachten kan. Zit je in een landelijke omgeving, dan is de dracht over het algemeen na de lindebloei afgelopen. (zoals Frans schrijft). Maar staan je bijen in een stedelijk gebied, aan de kust of reis je naar de heide, dan is het nu nog veel te vroeg om in te winteren.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Vorig jaar heb ik twee volken niet naar de heide gehad en ben ze in de tweede helft van augustus gaan invoeren.
Beide kasten hebben 14 KG voer gehad. Dit voorjaar is er één dood gegaan door de honger. (In maart is het nog enkele dagen zeer koud geweest. Voor deze koude periode leefden ze nog wel)
De andere kast heb ik toen gelijk gecontroleerd en deze was op een klein randje na ook helemaal leeg. Ik heb ze toen direct gevoerd en ze zijn er doorheen gekomen.
Ik vermoed dat ze door het redelijk vroege moment van invoeren en de warme nazomer al een deel van het voer verbruikt hebben in de maanden augustus, september en oktober waardoor de werkelijke wintervoorraad veel minder was dan 14 KG.

Mijn heide volken had ik volledig leeg geslingerd (Dus ook de kantramen van de BK's) en vanaf half september ingevoerd met 14 KG en dezen hadden nog een vlinke rand voer over in het voorjaar.

Dus als je vanaf augustus gaat invoeren is het raadzaam om voor eind september nog even te controleren of er genoeg voer is opgeslagen.

Jaap
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

14 Kg Suiker gevoerd moet ruim voldoende zijn! Er zal iets aan de hand zijn geweest waardoor een bijenvolk in het voorjaar ondanks 14kg verhongerd.
Er zijn bijenvolken die als deze langzaam worden inwintert een grootdeel daarvan omzetten in bijen. Ander volken doen het zoals het "hoort" en slaan het aangeboden suikerwater netjes op. Het beste is; na 14 dagen kijken wat er met het suikerwater gebeurd en na afloop (14 kg) weer kijken hoe de stand is.
Hans
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Bijenvolken gebruiken per jaar 80 kilo honing (inclusief winterkost).
Als je honing oogst als imker.., moet je niet te vroeg (al in augustus) met inwinteren beginnen.
De biekes zuigen heel veel op .. en hun winterkost minimaliseert daardoor.
els voorBIJ
Contacteer:

Bericht door els voorBIJ »

Ik begin half augustus langzaam te voeren. Ieder volk krijgt 15 kg. Half september is het klaar (ik reis niet naar de heide). Als je erg laat voert, kan de opslag moeilijk worden door hoge luchtvochtigheid.
Nooit problemen gehad met voedseltekort.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hans wat jij zegt dat ze het voer hebben omgezet in bijen klopt denk ik wel.
toen ik de dode bijen uit de kast gooide in een 10 liter emmer zat deze voor meer dan 3/4 vol. Het was[V] een van mijn grootste volken.
Hij was aanzienlijk groter dan de volken die naar de heide waren geweest.

Dit jaar ga ik weer en paar volken (Kunstzwermen) niet naar de heide brengen. Ik ga ze denk ik weer in augustus invoeren maar zal er dit jaar op letten dat me het niet weer gebeurd dat ze in het voorjaar het loodje leggen.

Jaap
bedet
Contacteer:

Bericht door bedet »

Frans vanTongeren schreef: Er is nu weinig dracht meer en door die imkertractatie blijft de koningin aan de leg (winterbijen produceren) !
Hoi Frans,
Als ik daar even op mag reageren. Ik ben het absoluut niet met jouw stelling eens om nu al te voeren. Mijn bijen staan midden in de polder, ergens in Brabant en mijn dracht is nog maar net begonnen. Voor het derde jaar, dat ik nu imker,( ben nog maar een leek vergeleken met jou :-)) slepen mijn bijen pas honing vanaf begin juli tot eind augustus. Waar ze het vandaan halen, geen idee. Ik hoop eerdaags voor het eerst te kunnen slingeren dit jaar en dan volgende maand nog een ronde en dan hoef ik waarschijnlijk, net als vorig jaar niet in te winteren omdat de dames zelf nog zoveel gehaald hebben.
Groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl
Plaats reactie