bijen willen een 'doppie' maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bedet
Contacteer:

Re: bijen willen een 'doppie' maken

Bericht door bedet »

Hans van der Post schreef:
1.- in de ochtend vroeg de leggende moer weggehaald dan de dag bij tellen.
2.- einde dag rond 18.00 uur de leggende moer weggehaald dan is de volgende dag, dag 1
3.- bij warm weer wil de ontwikkeling van de moer 6 uur sneller gaan.
Jou opmerking: Ik heb weer wat geleerd; soms is 13 dagen echt te laat
is niet juist!
Hans
Hoi Hans,
Weer wat geleerd..... Ik heb inderdaad punt 1 aangehouden, en het is de afgelopen week zeer mooi weer geweest, dus heb ik eigenlijk de doppen gebroken op de 11e dag. De dames die ik het volk in liet lopen, waren mooi en klaar om geboren te worden. Hopelijk hebben ze vannacht gevochten en heb ik nu 1 mooie dame over die aan de leg kan.
Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl
hylke
Contacteer:

Bericht door hylke »

Kun je een stille moerwisseling tegen houden?
Ik heb namelijk op 30 juni een nieuwe koningin in mijn kast geplaatst. Omdat het om een nieuw ras (carnica) koningin gaat heb ik het volk eerst moerloos gemaakt, de vliegbijen af laten vliegen en toen op de 30ste de nieuwe koningin geplaatst. Op 26 juli ontdekte ik doppen en heb ik ze weggebroken. Vandaag 2 augustus zag ik dat ze weer twee nieuwe doppen hadden gemaakt. Een aan de zijkant en een middenop de raat. (Deze doppen heb ik over gehangen in een andere kast, waar ik de koningin bij weg gehaald heb, omdat ik alle volken uiteindelijk Carnica wil hebben). Ik heb voor de zekerheid het eerste volk meer ruimte gegeven, maar ik ben ook een beetje bang dat het volk de nieuwe koningin eigenlijk niet accepteert en wil vervangen. Kan ik dat tegen gaan?

Hylke
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hylke, doppen blijven breken! Het aanzetten van doppen zal overgaan als de meerderheid van bijen van de nieuwe moer in het volk lopen. Hoewel 30 juni?? zou wel over moeten zijn.

Bij "kunstmatige" koninginnenteelt kunnen problemen ontstaan. De imker -lees kon.teler - "kiest" larfjes uit die nieuwe moeren moeten worden. Bijen kunnen dit beter! Het kan dus voorkomen dat een nieuwe "dure" moer door bijen niet wordt geaccepteerd.
Na zes weken zijn er geen bijen meer van de voorgaande moer dus dan zou het over moeten zijn. Is dit niet het geval dan wordt inderdaad de nieuwe moer niet geaccepteerd door de bijen. ( de dochters)
Hans
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Gisteren even in twee kasten gekeken. In één kast vond ik een raam met 1 grote dop midden op de raat. Nog niet gesloten. Voor de rest was alles in de kast oke. 10 ramen BIAS en ook veel net gelegde eitjes. Waarom dan die dop? vraag ik me af. En waarom maar 1. (het is een koningin van dit jaar. 27 Mei was ze aan de leg)

Ik heb hem er maar uitgehaald.

Jaap
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Jaap, over een week heb je weer een dop. Wat ga je dan doen? Weer breken? Dan weer een week later, weer een dop. En dan ?? weer breken, enz. enz. Het wordt winter; bijen maken weer een dop! Dop loopt uit. In het voorjaar bij de eerste inspectie de darren komen je begroeten. In plaats dat je mooi vlak werksters broed ziet zie je de hoge deksels van het darren broed. Wat ga je doen???
Hans
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Dat is een goede vraag. Ik geef ze nog één kans. Volgende week staat deze kast op de hei en zetten ze weer doppen aan dan zal ik eens op zoek gaan naar de koningin. Vind ik deze dan zal ik haar moeten verwijderen om vervolgens na een week de redcellen te verwijderen en het volk, al dan niet na de heidedracht, te verenigen met een ander volkje met een goede koningin. Ik heb er nog wel ergens een staan.

Vind ik de koningin niet dan laat ik de kast maar afvliegen op de andere kasten op de heide en zet haar thuis neer om dan nogmaals op zoek te gaan. (Ze is nog niet gemerkt)

Wat ik niet begrijp is dat er verder niet mis met het volk is. Mooie ramen met broed en ruimte genoeg. In mijn ogen een goede koningin[^] maar ik begrijp dat het volk er anders overdenkt.[:(!]

Jaap
hylke
Contacteer:

Bericht door hylke »

Hans bedankt voor je reactie. Ik ga er dus mee verder. Een paar keer doppen breken wanneer het nodig i. Maar ik heb besloten er niet te lang mee door te gaan. Wanneer ze eind augustus nog steeds behoefte hebben aan een moerwisseling, dan laat ik ze gaan (voor de darrenslacht). Misschien was mijn ambitie om in 1 keer te wisselen van ras iets te hoog gegrepen. Ik heb deze koningin van een beginnende koninginneteler gekregen. Het volk is dan in ieder geval meer Carnica geworden en volgend jaar zullen ze gemakkelijker een nieuwe koningin accepteren.

Hylke
Plaats reactie