jacobskruiskruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

zonregeditor
Contacteer:

jacobskruiskruid

Bericht door zonregeditor »

Hallo!
ik heb dit jaar voor het eerst een kast met een volk en deze staat naast een weiland met nu volop bloeiend jacobskruikruid.

Op http://www.kruiskruid.nl/ lees ik dat ook de honing door dit kruid giftig kan worden, terwijl op dit forum juist ergens geopperd wordt om jacobskruiskruid te planten als drachtplant.
Voor paarden een groeiend probleem maar hoe zit dat met de imkers.

weet iemand in hoeverre de honing inderdaad giftig kan worden?

alvast bedankt voor de reacties
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: jacobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. »

Heb je op het kruiskruid honingbijen zien zitten? denk het niet. Ooit heb ik er solitaire bijen op gezien.
Dus je hoeft er niet bang voor te zijn dat jou honing giftig is door het kruiskruid. Verder is het een machtige plant.
Ruim 1 ½ jaar geleden hebben we een uitgebreide discussie over deze plant gehad waarin een pleidooi was om deze plant massaal te vernietigen.
Hier de discussie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2959
Hans
zonregeditor
Contacteer:

dank voor je reactie hans!
Helaas zie ik er wel aardig wat honingbijen (en ook andere bijen) op vliegen, het is ook wel een enorm veld met erg veel bloesem,in de drachtplantenlijst staat hij ook als klasse 3 aangemerkt.

Maar dat engelse onderzoek is goed, gewoon niet meer dan een ons honing per dag en dan is er niks aan de hand.

groet
peter
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Op deze pagina is te zien dat het jacobskruiskruid vrijwel door heel Nederland groeit: http://www.vlindernet.nl/index.asp?soortcode=TYRIJACO
In mijn omgeving heb ik de plant en de bijbehorende vlinder nooit gezien.

Hans hoe zou het kunnen dat je er geen bijen op ziet en de plant toch waarde 3 krijgt. Zijn er andere planten die in dezelfde periode bloeien met een hogere aantrekkingkracht?

groet,
Hennie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

De StJakobsvlinder heeft speciale aan aanpassingen waardoor hij als enige diersoort bestand is tegen de glycosiden van het jakobskruiskruid.

Alle andere vlinders en hommels en ook honingbijen, vliegen graag op het kruiskruid.
Op mijn vorige adres gingen de bijen zodra de linde was uitgebloeid achter het kruiskruid aan. In Amerongen is een gigantisch veld kruiskruid op braakliggende akkers waar voorheen speciaal (of toevallig?) bijen bijstonden.
Ik bedoel: glycosiden in honing door kruiskruid lijkt mij een broodje aap verhaal van verontruste paardenbezitters.

Het is ook een paardenprobleem en geen koeienprobleem, waarom?
Veel paarden lopen hetzij op overbegraasde landjes waar op de kale grond makkelijk kruiskruid kan kiemen, dan wel op extensief begraasde weilanden waar door de loop der jaren van alles gaat groeien, ook kruiskruid. In een goed onderhouden koeienweiland heeft kruiskruid geen schijn van kans.

Detail: in mijn jeugd moesten wij actie voeren omdat door veel te intensief maaibeleid het kruiskruid en de bijbehorende vlinder dreigde uit te sterven. Nu rukt de kruiskruid als eerste massaal op doordat RWS etc. de natuur weeer toelaat maar het is een pioniersplant die op veel plaatsen al weer op zijn retour is, omdat de plekken worden overgenomen door een meer duurzame (berm)vegetatie.
Maar op slecht verzorgde paaardelandjes zal ie altijd blijven.

Tip voor paardeliefhebbers: verzorg je landje goed, en er kan geen kruiskruid groeien.
En koop geen goedkope kuil of hooi van vage herkomst (uit bermen of natuurgebieden) die geen boer zou willen hebben. En zorg dat de paarden buiten in de winter genoeg te eten hebben zodat ze niet van ellende aan verdorde dooie planten gaan lopen knagen.
De koniks in natuurgebieden eten ook geen dooie kruiskruid.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

jacobskruiskruid
Het staat wel weer in de belangstelling,het kruiskruid,hele volksstammen worden weer gek gemaakt vanwege het gevaar terwijl dit maar een heel klein risico(voorzichtig uitgedrukt) is vergeleken met de gevaren waaraan mensen zich moet willig aan bloot stellen,het leven is gewoon een groot risico,maar als er een dier aan dood kan gaan,moet de plant haast worden uitgeroeit,terwijl er dagelijks mensen omkomen in het verkeer,word de auto echt niet verboden en tabak en andere voedings en genotmiddelen die schadelijk en zelfs dodelijk zijn blijven in de handel.geld en macht,daar draait het om en daar past geen vlinder in.

Æ.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Æbe schreef:
jacobskruiskruid
geld en macht,daar draait het om en daar past geen vlinder in.

Æ.
De nagel op de kop. En laat het nou net de paardenliefhebbers zijn die veelal geld en macht hebben [:(]. Niets tegen de modale paardenliefhebbers overigens, wel als ze de macht en het geld gaan gebruiken om hun hobby veilig te stellen en ander'en in de kou te zetten.

mvg

buckfast_beekeeper
zonregeditor
Contacteer:

ja volop in de belangstelling! in het AD en de volkskrant deze week, wat een toeval.

Inmiddels heb ik ze hier toch maar afgemaait die jacobskruiskruiden, voor de vlinders staat her en der nog wel een sprietje.

In dat engelse artikel staan de 5 alkaloiden die kwaad doen: jacoline, jacozine, jacobine, seneciphylline and senecionine, en waardoor je maar 93 gram honing per dag mag eten (kinderen maar 60) van sommige honing , ik vind dat geen prettig idee, en het lijkt me zeker geen broodje aap verhaal.
gelukkig gaan de bijen er zelf niet aan dood, en de varroa's? zouden die het lekker vinden?
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

de mens lijd het meest om de dingen die men vreest,,die klanten mis ik nog,die 93 gram per dag verorberen,kennis vermeerdert smart, is kruiskruid een drachtplant,zoals de linde ofgaan ze van armoe naar J.kruiskruid?

Æ.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Sorry Peter, maar voor mij bevestig je de 'broodje aap' hypothese.

Dit ligt op hetzelfde niveau als de wetenschappelijke waarheid: 'natriumchloride (keukenzout) is een levensgevaarlijke gifstof; als je op een dag 93 gram achter elkaar opeet, ben je de volgende dag morsdood'.

Maar als je de kruiskruid toch weg wilt hebben moet je snel zorgen dat er op je landje wat andere dingen groeien (afhankelijk van de grondsoort), want de concurrentiekracht van de kruiskruid is ze gering.
Plaats reactie