Hollandse test met roterende Segerberger kast!
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!
Wat ik nog steeds niet weet is of we een Nederlandse kast makkelijk kunnen uitwisselen met een roterende kast. Waarschijnlijk niet. Of event een Duitse.
j.p.
j.p.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Nee,
Je blijft altijd zitten met de hoogte hoe je het wend of keert.
Er zullen altijd aanpassingen voor moeten zijn.
Maar ja wat is nu nog eenvoudiger ,een broedkamer en een voerbak op elkaar. En het is precies pas.
En hoeveel verschillende kasten hebben we hier!.
Wat we nog missen is een 6 kantetige. Hier met al die molens zou ook een 8 kantige niet misstaan:D:D
Enne..........Hans wat die roos betrefd, ik wou het maar houden op mijn eigen petje.(bruin met een kiwi New Zeeland) Vroeger zei men met de hoed in de hand komt men door het ganse land. Ik heb ontdekt, met de pet op je test red je het ook best.
Bertus
Je blijft altijd zitten met de hoogte hoe je het wend of keert.
Er zullen altijd aanpassingen voor moeten zijn.
Maar ja wat is nu nog eenvoudiger ,een broedkamer en een voerbak op elkaar. En het is precies pas.
En hoeveel verschillende kasten hebben we hier!.
Wat we nog missen is een 6 kantetige. Hier met al die molens zou ook een 8 kantige niet misstaan:D:D
Enne..........Hans wat die roos betrefd, ik wou het maar houden op mijn eigen petje.(bruin met een kiwi New Zeeland) Vroeger zei men met de hoed in de hand komt men door het ganse land. Ik heb ontdekt, met de pet op je test red je het ook best.
Bertus
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Wat betreft het overgaan op roterende bijenkasten: wat belangrijk is dat de breedte van de Hongaarse roterende broedkamer gelijk is met 'de onze'. Vervolgens kunnen we onze eigen broedkamers wel op deze roterende broedkamer zetten. Maar naar ik vrees zal dit in de verste gevallen niet de case zijn. Misschioen maken ze ze op maat voor ons???
j.p.
j.p.
- apiario
- Contacteer:
Met veel genoegen heb ik de terug reis weer aanvaard. Terug denkend aan de ontmoeting met Hans en zijn vrouw. Wat ik al vermoede was waar we hebben veel gelachen en ervaringen uit gewisseld. Dat werd nog gezelliger toen ook JP zich melde met 'Ben jij soms Bertus,en wie is nou Hans.
Waar we het over gehad hebben? Ik weet het niet meer'¦'¦'¦'¦'¦.
De 'kantelkast'
Waar we het over gehad hebben? Ik weet het niet meer'¦'¦'¦'¦'¦.
De 'kantelkast'
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hallo iedereen,
idd was het bezoek aan de deze bijenmarkt erg leuk en maar 11 km bij mij vandaan. Het is prachtig om door te dorpjes Noord, Mid en Zuid Laren te rijden.
Forumers ontmoeten blijft altijd leuk. Ditmaal geen biologisch moment maar ene forum moment. Zo'n fotootje hier op het forum doet toch heel wat....ik herkende Bertus aan zijn brilletje.[;)] Ik kreeg de kritiek (en overigens terecht) dat ik mijn foto moest updaten. Ja ondanks mijn 25 jaren word ik ook ouder natuurlijk.
Hans en Elly gingen nog even voor een romantisch tochtje [:I] naar de heide. Dwingelo. Idd kan dat romantisch zijn. Mijn bijen stonden daar in het verelden ook.
j.p.
idd was het bezoek aan de deze bijenmarkt erg leuk en maar 11 km bij mij vandaan. Het is prachtig om door te dorpjes Noord, Mid en Zuid Laren te rijden.
Forumers ontmoeten blijft altijd leuk. Ditmaal geen biologisch moment maar ene forum moment. Zo'n fotootje hier op het forum doet toch heel wat....ik herkende Bertus aan zijn brilletje.[;)] Ik kreeg de kritiek (en overigens terecht) dat ik mijn foto moest updaten. Ja ondanks mijn 25 jaren word ik ook ouder natuurlijk.
Hans en Elly gingen nog even voor een romantisch tochtje [:I] naar de heide. Dwingelo. Idd kan dat romantisch zijn. Mijn bijen stonden daar in het verelden ook.
j.p.
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
Het kon niet stuk. De hele dag hielden we het redelijk droog.
Het regende alleen als we in de auto zaten en dan ook meteen goed. Het romantische wandelingetje na afloop op de heide was extra spannend door de donkere wolken met daaruit veel gerommel. De wolken trokken voorbij.
Maar affijn, als een imker weet, dat hij de komende week niet zijn iemen toe komt &'¦&'¦
Voor de geïnteresseerden : De heide bloeit prachtig. De bijtjes vliegen wel met stuifmeel, maar niet te fanatiek door het kille weer. De paden zijn zo hier en daar één grote plassenboel, gunstig voor de heidedracht als de tropische temperaturen straks weer losbarsten. [8D]
’s Morgens eerst naar de &'˜Markt van melk en honing’ in Zuidlaren.
Een prachtige lokatie hiervoor. De melk in de naam stamt nog uit de tijd, dat de bijenmarkt samen met die van de geiten werd gehouden. Geeft niet, de pret is er niet minder om. Leuke activiteiten van de plaatselijke imkerclub en ongeveer 50 standhouders, waaronder enkele verkopers van imker benodigdheden.
En niet vergeten, vele bekende en vooral blije gezichten.
Temidden van dit feest kom ik Bertus tegen. Zonder roos, maar wel met bruine kiwipet. Ik had hem anders niet herkend. Ik had er wel stevig op gehoopt. Elly mijn echtgenote, maatje en rechterhand zag hem het eerst.
Onder de grote bomen op de Brink vergaten wij de markt ....
We stonden naast het stekkie van een bekende teler uit Drenthe. Hij bood daar enkele kleine volkjes te koop aan. Al snel ging hij zelf een rondje markt doen en vertrouwde zijn handel even toe aan deze plakkers in een andere wereld &'¦.. We hebben er eentje verkocht of zo &'¦&'¦. heb ik tenminste half meegekregen.
Bertus ! Als er schade is, wil ik meebetalen aan het gelag !
Toen JP erbij kwam werd de pret natuurlijk alleen maar groter.
Ik had hem niet herkend, maar er stilletjes wel op gerekend. En JP ik zou je nieuwe foto maar gefaseerd op dit forum aanbieden.
Zoals Bertus het stelt: We hebben het over van alles gehad.
De allereerste roterende kast is natuurlijk aan bod gekomen. De mogelijk tweede ook.
Heel bijzonder vond ik, dat het contact direct open en vriendschappelijk was.
Een groot goed onder mensen ....
Wat mij betreft : Tot ziens.
!HH! ook namens Elly [:I]
Het regende alleen als we in de auto zaten en dan ook meteen goed. Het romantische wandelingetje na afloop op de heide was extra spannend door de donkere wolken met daaruit veel gerommel. De wolken trokken voorbij.
Maar affijn, als een imker weet, dat hij de komende week niet zijn iemen toe komt &'¦&'¦
Voor de geïnteresseerden : De heide bloeit prachtig. De bijtjes vliegen wel met stuifmeel, maar niet te fanatiek door het kille weer. De paden zijn zo hier en daar één grote plassenboel, gunstig voor de heidedracht als de tropische temperaturen straks weer losbarsten. [8D]
’s Morgens eerst naar de &'˜Markt van melk en honing’ in Zuidlaren.
Een prachtige lokatie hiervoor. De melk in de naam stamt nog uit de tijd, dat de bijenmarkt samen met die van de geiten werd gehouden. Geeft niet, de pret is er niet minder om. Leuke activiteiten van de plaatselijke imkerclub en ongeveer 50 standhouders, waaronder enkele verkopers van imker benodigdheden.
En niet vergeten, vele bekende en vooral blije gezichten.
Temidden van dit feest kom ik Bertus tegen. Zonder roos, maar wel met bruine kiwipet. Ik had hem anders niet herkend. Ik had er wel stevig op gehoopt. Elly mijn echtgenote, maatje en rechterhand zag hem het eerst.
Onder de grote bomen op de Brink vergaten wij de markt ....
We stonden naast het stekkie van een bekende teler uit Drenthe. Hij bood daar enkele kleine volkjes te koop aan. Al snel ging hij zelf een rondje markt doen en vertrouwde zijn handel even toe aan deze plakkers in een andere wereld &'¦.. We hebben er eentje verkocht of zo &'¦&'¦. heb ik tenminste half meegekregen.
Toen JP erbij kwam werd de pret natuurlijk alleen maar groter.
Ik had hem niet herkend, maar er stilletjes wel op gerekend. En JP ik zou je nieuwe foto maar gefaseerd op dit forum aanbieden.
Zoals Bertus het stelt: We hebben het over van alles gehad.
De allereerste roterende kast is natuurlijk aan bod gekomen. De mogelijk tweede ook.
Heel bijzonder vond ik, dat het contact direct open en vriendschappelijk was.
Een groot goed onder mensen ....
Wat mij betreft : Tot ziens.
!HH! ook namens Elly [:I]
- apiario
- Contacteer:
De bekende Eexster buckfastkweker vertrouwde ons zijn handel toe, zoals Hans beschreef,We hebben er eentje verkocht of zo '¦'¦. heb ik tenminste half meegekregen.
6 prachtige kastjes buckies. Terwijl hij weg liep noemde hij de prijs die hij er per stuk voor wilde hebben. Maar nu doet het geval zich voor ,dat mijn gehoor wel wat te wenzen overlaat.
Al gauw melde zich een koper,enthousiast dat ik voor Roel een kastje kon verkopen,noemde ik de prijs 20 euries De koper knipperde verdwaasd met zijn ogen, krabde zich achter het oor,en verschoot lichtelijk van kleur. Je kon zien dat hij dacht, die is gek. En riep spontaan verkocht.Ik snel opzoek naar Roel. Ik heb een volkje voor jou verkocht riep ik, Je zag hem glunderen.
Das dan 70 euro zei hij tegen de koper'¦'¦'¦'¦'¦. Het werd mij even groen en geel voor de ogen, daar ging ik voor 50 euro het schip in.
Gelukkig toonde de man begrip.
Bertus
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
[quote] Gelukkig toonde de man begrip[/quote]
En zo was het gelag gelukkig weer gelach.
Want dat heeft meermalen geklonken daar onder die boom.
Een aanwezige collega imker en -forumnist uit Veendam (ik noem geen namen Jack !)
heeft in dezelfde hilarische sfeer de omroeper bewogen om reclame te maken voor 'onze' handel.
Het resultaat en de gevolgen heeft dus niet erg lang op zich laten wachten.
!HH! .... Het was allemaal gelukkig wel goed bedoeld .... [:o)]
- apiario
- Contacteer:
Vandaag ontdekte ik toch een hiaat in de roterende kast.
Doordat ik wat kleiner formaat ramen heb genomen, blijkt dat ik aan beide zijden enkele centimeters ruimte heb overgehouden dit is opgevuld met een strook hout waaraan het begin van de zogenaamde trommel is bevestigd Dit is ook bij het bovenste deel het geval.
Als nu de kast dicht gaat is hier aan beide zijden kans dat er bijen tussen komen.
Oplossing: Toch maar iets grotere ramen maken.Ik houd er rekening mee met de tweede kast.
Binnenkort ga ik de eerste proef maken met een raam gemaakt uit een PVC buis rond 40
Tot de volgende keer.
Bertus
Doordat ik wat kleiner formaat ramen heb genomen, blijkt dat ik aan beide zijden enkele centimeters ruimte heb overgehouden dit is opgevuld met een strook hout waaraan het begin van de zogenaamde trommel is bevestigd Dit is ook bij het bovenste deel het geval.
Als nu de kast dicht gaat is hier aan beide zijden kans dat er bijen tussen komen.
Oplossing: Toch maar iets grotere ramen maken.Ik houd er rekening mee met de tweede kast.
Binnenkort ga ik de eerste proef maken met een raam gemaakt uit een PVC buis rond 40
Tot de volgende keer.
Bertus
- apiario
- Contacteer:
Beste forumers,
Belofte maakt schuld. dus voor dat ik ga voederen het volgende:
Zo het broed is aardig uitgelopen. De koningin heeft inmiddels de volgende generatie op poten gezet.
De buitenste ramen zien er ook goed uit.
Daar het weer niet al te best is, en hier langs de Lekdijk niets meer te halen is, ben ik maar besloten om langzaam te gaan inwinteren. Als ik het goed begrepen heb op de site van Anivet word het draaien nu stil gezet. Mocht het anders vermeld staan dan hoor ik het wel.Wat talen betreft, daar ben ik niet goed in. Van Talen(s) weet ik meer.
Ik doe er een paar kiekjes bij zo dat een ieder daar zijn mening over kan bedenken.
Bertus

Belofte maakt schuld. dus voor dat ik ga voederen het volgende:
Zo het broed is aardig uitgelopen. De koningin heeft inmiddels de volgende generatie op poten gezet.
De buitenste ramen zien er ook goed uit.
Daar het weer niet al te best is, en hier langs de Lekdijk niets meer te halen is, ben ik maar besloten om langzaam te gaan inwinteren. Als ik het goed begrepen heb op de site van Anivet word het draaien nu stil gezet. Mocht het anders vermeld staan dan hoor ik het wel.Wat talen betreft, daar ben ik niet goed in. Van Talen(s) weet ik meer.
Ik doe er een paar kiekjes bij zo dat een ieder daar zijn mening over kan bedenken.
Bertus