Wie kent of wie gebruikt het middel TACTIC om kasten c.a. te ontsmetten?
Wie weet waar dit middel te koop is?
Dank alvast voor uw reactie,
Henk Wemmenhove
hw(APENSTAART)onetelnet.nl
Ontsmettingsmiddel TACTIC.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Ontsmettingsmiddel TACTIC.
Beste Henk,
Tactic is een oud middel wat volgens mij niet meer in de handel is.
Het werd vroeger vooral gebruikt in de schapenhouderij, ter ontsmetting van de schapen. Daarnaast werd het in de dierenasielen gebruikt wanneer er honden of katten werden opgenomen met schurft.
De werkbare stof is lindaan en dat is al enige tijd niet meer toegestaan (zoals zo vaak gebeurd met goedwerkende middelen)
Het was overigens een smerig goedje wat je alleen met veel beschermende middelen mocht gebruiken.
Tactic is een oud middel wat volgens mij niet meer in de handel is.
Het werd vroeger vooral gebruikt in de schapenhouderij, ter ontsmetting van de schapen. Daarnaast werd het in de dierenasielen gebruikt wanneer er honden of katten werden opgenomen met schurft.
De werkbare stof is lindaan en dat is al enige tijd niet meer toegestaan (zoals zo vaak gebeurd met goedwerkende middelen)
Het was overigens een smerig goedje wat je alleen met veel beschermende middelen mocht gebruiken.
-
- Contacteer:
Volgens de gegevens die ik terugvind op het www zou de werkende stof Amitraz zijn. Net als in Apivar trouwens. En is het niet zo dat de mijten resistent zijn aan Apivar? Zie ook volgende link op blz 14. http://www.ppo.dlo.nl/ppo/pub_bes/downl ... varroa.pdfhbeugeling schreef:
Zou eens goed nadenken voor ik deze stof zou gebruiken. We hebben al een hoop geteste producten waarom nog in de pure illegaliteit gaan zoeken?
Mierenzuur, Oxaalzuur (verdampen, druppelen of sproeien) thymol, Apiguard..., roterende kasten is dit nog niet voldoende?
mvg
buckfast_beekeeper
ps: vind trouwens dat deze topic hier niet op zijn plaats is maar bij Ziekten, parasieten en bestrijding thuis hoort. Waar het waarschijnlijk ook wat meer reactie zal krijgen.[:(]
Hoi Henk,H. Wemmenhove schreef:
Wie kent of wie gebruikt het middel TACTIC om kasten c.a. te ontsmetten?Henk Wemmenhove hw(APENSTAART)onetelnet.nl
Ik heb het vorig jaar en het jaar daavoor gebruikt voor varroa bestrijding.
Zie http://www.bijenkast.nl/informatie/varroa/tactic.html
Onze leraar had het via via verkregen. Voor zover ik weet, is het in Nederland niet toegestaan om het te gebruiken. Ik heb er echter hele goede resultaten mee, al ben ik voornemens om dit jaar met Melkzuur te behandelen.
Groetjes
Bedet
http://www.bijenkast.nl