Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Wie kan mij vertellen wat voor soort vlieg dit is en of hij zeldzaam is of niet.
Zelf had ik hem nog nooit gezien, hij is groter dan een normale vlieg.
Hoornaarzweefvlieg. De wetenschappelijke naam is Volucella zonaria. Het is een onschuldige vliegensoort en hij behoort tot de grootste vliegen in ons land.
Dit kreeg ik van iemand toegestuurd die ook een beetje van vliegen op de hoogte is, hij schreef dat ze ook sporadisch in Nederland voorkomen.
Juist gisteren een bijzondere observatie gedaan bij deze soort: we zagen er enkele in onze tuin. Twee van hen vlogen voortdurend "in formatie". Zo'n 20 cm van elkaar af en niet even, maar zeker de tien minuten dat wij ze konden volgen.
Ze vlogen samen rond bloemen, vlogen hoog, vlogen laag, zwenkten uit en al die tijd op precies dezelfde afstand van elkaar. Het viel mij in dat ze een vorm van communicatie moesten hebben tijdens het vliegen, anders kun je die beweging niet zo perfect uitvoeren.