reactie's Definitieve versie AVB

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

reactie's Definitieve versie AVB

Bericht door Hans van der Post. »

Ik heb er nog geen wie wel?
Hans
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: reactie's Definitieve versie AVB

Bericht door maartenkleijne »

De nieuwe AVB regelingen juich ik zeer toe, want waarom moet de overheid verantwoordelijk zijn voor de risico's van bijenhobbyisten. De overheid is ook niet verantwoordelijk voor de bestrijding van witte vlieg bij fuchsiahobbyisten.

Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe situatie is dat (een groter deel van) de verantwoordelijkheid komt te liggen bij de individuele imker.

Voor AVB zijn twee soorten bijenvolken te onderscheiden:

-bijenvolken die in verenigingsverband worden gehouden op verenigingsstands. Hiervoor zullen vast verenigingsregels komen ten aanzien van voorkoming en bestrijding van AVB. Dit temeer daar vergoeding van de schade ook afhangt van het volgen van de '˜huis'regels.

-bijenvolken bij hobbyisten thuis of op een privé stand, waarvan de imker naar eigen goeddunken met AVB zal omgaan. Deze categorie is de grootste.

De terugtredende overheid zal zorgen dat met name voor de laatste categorie het percentage niet opgemerkte, niet gediagnosticeerde en niet aangemelde AVB gevallen zal stijgen.
Tot nu toe is het zo dat de imker behoort te denken: '˜in geval van een rare ziekte komen ze controleren of het AVB is en moet alles worden vernietigd'.
In de toekomst zal (net als nu) de gemiddelde imker AVB niet herkennen, maar veel makkelijker dan nu constateren dat een volk (of volken) het loodje legt en overgaan tot de orde van de dag. Als ie geluk heeft, en het was AVB, gaat ie de betreffende kasten niet gelijk weer in gebruik nemen, maar hij zal ze vast niet op eigen kracht naar de vuilverbranding brengen, als ie al zou weten waar die eigenlijk is.

Ook nu blijft een deel van de AVB uibraken verborgen omdat imkers bij een stervend volk niet altijd alarm slaan, hetzij uit onwetendheid of omdat ze de rompslomp niet willen.
Welk percentage dat is weten we niet. Ik ken wel voorbeelden uit het verleden.
Het percentage verborgen AVB uitbraken zal duidelijk gaan stijgen in de nieuwe situatie.
Het is echter de vraag of dat veel uitmaakt.
Ook tot nu toe zijn veel volken met AVB sporen besmet zonder dat het tot een uitbraak komt. Het percentage besmette volken zal waarschijnlijk gaan toenemen, maar of dat tot een stijging van het aantal AVB uitbraken zal leiden is nog onbekend. Misschien gaat AVB toenemen, maar wellicht gaat juist de AVB resistentie van de bijen toenemen.
Het laatste is heel goed mogelijk, want ook nu blijft een serieus deel van de bijen (zo al niet het merendeel) in een AVB gebied gewoon gezond.
H.J.Booij
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: reactie's Definitieve versie AVB

Bericht door H.J.Booij »

Als je al aangeeft hoe mensen je moet zien geef je jezelf weinig onderhandelruimte meer. Je moet wel in jezelf geloven.
Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe situatie is dat (een groter deel van) de verantwoordelijkheid komt te liggen bij de individuele imker.
De eerste signalerende taak lag al bij de imker dus daar veranderd volgens mij niets aan. Wel is het zo dat de imker de zaak zelf mag omruimen wat wel tot problemen kan leiden.

Als vereniging denk ik dat het verstandig is om gezondheidscoordinatoren hiervoor beschikbaar te stellen. A) ze hebben kennis van zaken (opleiding) B) als bijenhouderij moeten we laten zien/bewijzen dat we het op een goede manier doen. Is er een paar maand terug geen demonstratie geweest van een duitsontsmettingssyteem. Laten we deze aanschaffen en inzetten. Een ontsmetting gebeur dan grondiger dan middels een lauw soda sopje. (daarbij in het achterhoofd houden dat de kasten verbrand moeten worden bij 1200 gr!!)

Het typerende vindt ik dat we commercieel bezig zijn maar als hobbyisten aangemerkt worden. In de kamercorrespondentie wordt ook aangegeven dat we geen economisch nut hebben(?!). Heel veel imkers die ik ken doen aan bestuiving van fruit, koolzaad en kwekerijen. Hoezo geen economisch nut?

Ik hoop niet dat ik AVB krijg in de toekomende situatie. Ik mag constateren, krijg bezoek, mag nog een week of twee wachten en dan krijg ik pas de bevestiging dat ik moet ruimen. En dan mag ik mijn eigen bijen omzeep helpen. Leuk kant van je hobby.

Daarnaast vindt ik de sanerende maatregel van op nieuw raat zetten summier en ben niet echt overtuigd dat dit de oplossing is.
Er wordt nogal eens gesteld dat alleen avb in een zwak volk tot uitbraak kan komen. Op basis van de gegevens van de gevallen uit reeuwijk heb ik een andere conclusie. Een héééél sterk volk had sporen bij geval één. Nog geen maand later een uitbraak. Dus....
Plaats reactie