Peter de wijze waarop je het hebt aan gepakt is denk ik de irritatie. Ergens wil je bewijzen dat honing van de het kruiskruid giftig is. Als je bedenkt dat honingbijen er maar zeer matig op vliegen - zie de legenda - en dat ze dus niet hun kast ervan vol krijgen, 99,99% is ander honing. Dan zal de honing die jou bijen halen op het veldje kruiskruid nihil zijn. Verder is de irritatie: afmaaien! Dit doe je niet als imker die ook wordt gezien als "hoeder" van alles wat groeit en bloeit.
Ik heb in mijn kleine voortuin vier planten kruiskruid staan er staat een anijsplant. (schermbloemig) De totale hoeveelheid bloemen is van de planten gelijk. Het kruiskruid bloeide een week eerder ik heb er geen bijen op gezien. De eerste schermpjes van de anijs waren open er zaten gelijk bijen op. Ook in het veld kijk ik naar het kruiskruid en zie een enkele solitaire bij er op foerageren maar heb nog geen honingbijen erop bezig gezien.
Hans
Legenda drachtplanten volgens:http://www.vbbn.nl/dracht/drachtplanten.htm
'¢ hom '¢1. hommels
'¢ wb '¢2. veelal solitaire wilde bijen
'¢ hb '¢3. honingbijen
'¢ vl '¢4. dagvlinders
'¢ n '¢5. nectar
'¢ p '¢6. stuifmeel (p=pollen)
'¢
N '¢7. substantiële nectarleverancier
'¢
P '¢8. substantiële pollenleverancier
'¢ 0.= Substantiële pollenleverancier. De planten worden door honingbijen bezocht voor nectar en/of stuifmeel, maar er zijn te weinig waarnemingen voor een indicatie. Een groot deel valt vermoedelijk onder code 1, maar de andere codes worden niet uitgesloten. Dit geldt vooral in de buurt van de bijenstand. Sommige soorten zijn alleen in botanische tuinen gezien, staan reeds bekend als drachtplant en worden door een redelijk aantal bijen bevlogen, maar passen niet in een van de 5 codes. Bijvoorbeeld sommige esdoornsoorten die voor code 3 of 5 in aanmerking zouden moeten komen.
'¢ 1.= Frequent en opvallend druk bezoek van Honingbijen niet waargenomen; bij grotere aantallen van deze plant en/of dichter bij de bijenstand, mogelijk goed voor substantiële dracht.
'¢ 2.= Honingbijen zijn vaak afwezig, incidenteel druk bevlogen; wordt in de omgeving van de bijenstand waarschijnlijk regelmatiger en intensiever bevlogen.
'¢ 3.= Honingbijen regelmatig in grote of kleine aantallen en soms talrijk aanwezig.
'¢ 4.= Intensief bezoek van honingbijen is minstens eenmaal waargenomen. Dat kan betrekking hebben op verschillende planten op verschillende plekken in het land, of een plant die jaar op jaar goed wordt bevlogen. Het is niet zeker of dat dit algemeen of incidenteel is. De afstand tot de bijenkast speelt vermoedelijk een belangrijke rol.
'¢ 5.= Goed tot zeer goed bevlogen vaak zwermachtig (vaak duidelijk gegons van veel honingbijen) vooral als de bijenvolken dicht bij de stand zijn gestationeerd.