Teken en ziekte van Lyme
-
- Contacteer:
Teken en ziekte van Lyme
Een aantal van mijn bijenvolken staat op de heide, lekker beschut aan de rand van een groepje dennen. Afgelopen zondag was ik er daar weer en het was (eindelijk) mooi weer.
Maandag bemerkte ik dat ik zeven teken had opgelopen en dat moet gebeurd zijn, toen ik bij mijn bijen op de heide was. Als je weet dat in Nederland ongeveer 14% van de teken besmet is met de Borrelia bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, hoef ik niet te vermelden hoe groot de kans is dat ik zondag tegen een met die bacterie besmette teek ben aangelopen. Dus heide-imkers, opgepast en controleer jezelf op teken wanneer je naar je bijen op de heide bent geweest. Met mooi weer zoals we nu hebben, zijn teken extra actief.
Lammert van Beek
Maandag bemerkte ik dat ik zeven teken had opgelopen en dat moet gebeurd zijn, toen ik bij mijn bijen op de heide was. Als je weet dat in Nederland ongeveer 14% van de teken besmet is met de Borrelia bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, hoef ik niet te vermelden hoe groot de kans is dat ik zondag tegen een met die bacterie besmette teek ben aangelopen. Dus heide-imkers, opgepast en controleer jezelf op teken wanneer je naar je bijen op de heide bent geweest. Met mooi weer zoals we nu hebben, zijn teken extra actief.
Lammert van Beek
-
- Contacteer:
Re: Teken en ziekte van Lyme
Beste Lammert,
De ziekte van Lyme komt vooral voor in de zuidelijke streken, maar rukt in ras tempo op naar het noorden. Het is altijd raadzaam na een tocht in de natuur een zelfcontrole uit te voeren. Met name bij de verwijdering van de teken is het van belang dat het speeksel van de teek niet in het lichaam komt Een speciale tekentang kan hierbij helpen. De symptomen van de ziekte zijn met name aanhoudende vermoeidheid. Bij ambtenaren is dit echter moeilijk te constateren!!
De ziekte van Lyme komt vooral voor in de zuidelijke streken, maar rukt in ras tempo op naar het noorden. Het is altijd raadzaam na een tocht in de natuur een zelfcontrole uit te voeren. Met name bij de verwijdering van de teken is het van belang dat het speeksel van de teek niet in het lichaam komt Een speciale tekentang kan hierbij helpen. De symptomen van de ziekte zijn met name aanhoudende vermoeidheid. Bij ambtenaren is dit echter moeilijk te constateren!!
Ik sta al tien jaar met mijn bijen in de duinen van Bloemendaal. En heb al die tijd al last van teken. Ze gaan zelfs op de meest vervelende plekken zitten, waardoor ik mijn huisarts steeds weer het nodige werk bezorg!
Dit jaar heb ik mij op lyme laten testen omdat ik moe was. Volgens de bloeduitslag was er niets aan de hand. Toch is z'n test niet betrouwbaar. Een aantal patienten hebben namelijk in Duitsland en Hongarije hun bloed laten onderzoeken. Wat in Nederland aanvankelijk goed was, bleek uiteindelijk toch een besmetting van lyme te zijn.
Dus pas goed op!!!!
Groeten,
Pim Lemmers
Dit jaar heb ik mij op lyme laten testen omdat ik moe was. Volgens de bloeduitslag was er niets aan de hand. Toch is z'n test niet betrouwbaar. Een aantal patienten hebben namelijk in Duitsland en Hongarije hun bloed laten onderzoeken. Wat in Nederland aanvankelijk goed was, bleek uiteindelijk toch een besmetting van lyme te zijn.
Dus pas goed op!!!!
Groeten,
Pim Lemmers
-
- Contacteer:
Er werd me al eens gezegd dat het nemen van een zeer warme douche de teken die nog niet vasthangen zou wegspoelen.
Er zijn ook bepaalde producten in de handel die teken weg houden. Een Zwitsers product dat sinds kort ook in België in de handel is, zou daar geschikt voor zijn. In alle geval om dazen weg te houden helpt het in alle geval. Dat het effectief helpt voor teken kan ik niet zeggen. Heb nog nooit last gehad van teken.
Of is het net daardoor[?] Het Zwitserse product is "Anti Brumm Forte" van de firma Vifor AG, 86O4 Volketswil.
Weet Bedet hier niet meer over?
mvg
Theo
Er zijn ook bepaalde producten in de handel die teken weg houden. Een Zwitsers product dat sinds kort ook in België in de handel is, zou daar geschikt voor zijn. In alle geval om dazen weg te houden helpt het in alle geval. Dat het effectief helpt voor teken kan ik niet zeggen. Heb nog nooit last gehad van teken.

mvg
Theo
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
De kans op besmetting is nihil (nog nooit geconstateerd, zover ik weet) als je een teek binnen 24 uur verwijderd. Het is namelijk niet zo dat je door iedere besmette teek, ook zelf een besmetting oploopt.Als je weet dat in Nederland ongeveer 14% van de teken besmet is met de Borrelia bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, hoef ik niet te vermelden hoe groot de kans is dat ik zondag tegen een met die bacterie besmette teek ben aangelopen.
Wees voorzichtig en let goed op, maar wees ook realistisch - het is nog altijd veel gevaarlijker om na je bezoek aan de heide, in de auto te stappen.
Erik
- Harmen vd Ende
- Contacteer:
Hallo,
Op Terschelling zijn teken een plaag[:(!]
Ik heb er denk ik dit jaar al zo'n 15 gehad, we zijn er erg allert op en bij ons hoor je regelmatig dat mensen besmet zijn.
Dus als je in de heide/duin staat wees er allert op en koop een teken tang om ze te verwijderen.
Verder is er weinig aan te doen, ik ben wel geintereseerd in het middel van Theo weet iemand daar iets van?
harmen
Op Terschelling zijn teken een plaag[:(!]
Ik heb er denk ik dit jaar al zo'n 15 gehad, we zijn er erg allert op en bij ons hoor je regelmatig dat mensen besmet zijn.
Dus als je in de heide/duin staat wees er allert op en koop een teken tang om ze te verwijderen.
Verder is er weinig aan te doen, ik ben wel geintereseerd in het middel van Theo weet iemand daar iets van?
harmen
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ooit heb ik geleerd de hond knoflook te geven om te voorkomen dat teken haar bijten.
Zelf word ik elke week wel door teken bezocht die ik op arm of been voel lopen kriebelen. Maar ze bijten me nooit.
Ik werd eens op een ochtend wakker en zag een teek op het onderlaken lopen, waar ik net op gelegen had. Ik wijt mijn onbevattelijkheid voor teken ook aan knoflook.
(als je dagelijks knoflook eet gaat men dat de eerste week aan je ruiken, daarna niet meer; bijen idem, als je voor het eerst knoflook eet reageren de bijen op de geur, die na een week verdwenen is.)
Zelf word ik elke week wel door teken bezocht die ik op arm of been voel lopen kriebelen. Maar ze bijten me nooit.
Ik werd eens op een ochtend wakker en zag een teek op het onderlaken lopen, waar ik net op gelegen had. Ik wijt mijn onbevattelijkheid voor teken ook aan knoflook.
(als je dagelijks knoflook eet gaat men dat de eerste week aan je ruiken, daarna niet meer; bijen idem, als je voor het eerst knoflook eet reageren de bijen op de geur, die na een week verdwenen is.)
-
- Contacteer:
Even opgezocht. De firma die het in België verdeelt is Tramedico uit St. Niklaas http://www.tramedico.be/ Er is blijkbaar ook een Nederlandse zuster firma http://www.tramedico.nl/. Bij mij werkt hun website wel niet.ende schreef:
Hallo,
harmen
Ik hoop dat ik jullie hiermee een eind op weg heb geholpen.
mvg
Theo
-
- Contacteer:
De reacties op het imkerforum, gekoppeld aan wat ik er de afgelopen dagen over heb gelezen, maken mij duidelijk dat teken een probleem (kunnen) zijn als je met je bijen in een bosrijke omgeving staat, bijvoorbeeld op de heide.
Het aantal teken neemt toe en jaarlijks wordt in Nederland bij meer dan 10.000 mensen de ziekte van Lyme vastgesteld. Er is zelfs al een vereniging van Lyme patiënten in Nederland. Ik denk dat iedere imker in zijn/haar omgeving inmiddels wel iemand kent, die de ziekte van Lyme heeft opgelopen.
Het is zaak om je lichaam goed te controleren op teken (die zich letterlijk in de huid vast bijten), wanneer je hebt gewerkt met bijen die in een bosrijke omgeving staan, bijvoorbeeld op de heide.
Teken zijn overigens nauw verwant aan Varroamijten. Ze zijn ongeveer even groot, behoren beide tot de spinachtigen en zuigen bloed bij hun gastheer.
Lammert van Beek
Het aantal teken neemt toe en jaarlijks wordt in Nederland bij meer dan 10.000 mensen de ziekte van Lyme vastgesteld. Er is zelfs al een vereniging van Lyme patiënten in Nederland. Ik denk dat iedere imker in zijn/haar omgeving inmiddels wel iemand kent, die de ziekte van Lyme heeft opgelopen.
Het is zaak om je lichaam goed te controleren op teken (die zich letterlijk in de huid vast bijten), wanneer je hebt gewerkt met bijen die in een bosrijke omgeving staan, bijvoorbeeld op de heide.
Teken zijn overigens nauw verwant aan Varroamijten. Ze zijn ongeveer even groot, behoren beide tot de spinachtigen en zuigen bloed bij hun gastheer.
Lammert van Beek
Hoi Theo,buckfast_beekeeper schreef:
Er werd me al eens gezegd dat het nemen van een zeer warme douche de teken die nog niet vasthangen zou wegspoelen.
Er zijn ook bepaalde producten in de handel die teken weg houden. Een Zwitsers product dat sinds kort ook in België in de handel is, zou daar geschikt voor zijn. In alle geval om dazen weg te houden helpt het in alle geval. Dat het effectief helpt voor teken kan ik niet zeggen. Heb nog nooit last gehad van teken.Of is het net daardoor[?] Het Zwitserse product is "Anti Brumm Forte" van de firma Vifor AG, 86O4 Volketswil.
mvg
Theo
Heb ik net een heel verhaal getypt, kan ik mijn reactie niet plaatsen, omdat ik niet was ingelogd... balen. Maar goed, ik doe een nieuwe poging.
In Nederland is op de markt het middel Care Plus Natural Tick Deo (inderdaad ontwikkeld door een Zwitsers Lab). Een spuitflesje van 60ml voor 9,50 euro. Werkt 8 uur lang preventief.
Voorkomen is echter het beste.
Mocht je toch gebeten worden door een teek, verwijder dan de teek zo snel mogelijk. Het liefst met een teken tang, maar anders gewoon met je nagels. Pak de teek zo dicht mogelijk tegen de huid aan beet en trek hem al draaiende uit de huid. Mocht de kop blijven zitten, geen probleem, die zweert er vanzelf wel uit. Daarna de huid goed ontsmettten!Wat je zeker niet moet doen, is de teek proberen te verdoven (met alcohol) of bewusteloos maken (dik insmeren met boter); als schrikreactie zal zo'n teek zijn gif sneller in je spuiten en ben je verder van huis.
Waar je verder op moet letten is dat je de maanden na zo'n tekenbeet niet de volgende klachten krijgt:
een rode vlek op de huid ontstaat die steeds groter wordt (groter dan 5 cm);
een grieperig gevoel ontstaat met koorts en spierpijn;
dubbel gaat zien of een scheef aangezicht krijgen;
pijn, krachtverlies of tintelingen in de ledematen krijgen;
of er gewrichtsklachten ontstaan.
Mocht dit optreden, ga dan naar een arts! Als je er vroeg genoeg bij bent, kan Lyme voorkomen worden met een simpele anti-biotica kuur.
Wat verder nog kan, is je kleding inspuiten met een middel waarin Permetrine zit. Op de markt is een spray (heet Defendog) waarmee je je hond zou kunnen inspuiten ter voorkoming van tekenbeten. Dit zou je ook op je eigen kleren kunnen sprayen. Waar dit te koop is, geen idee. Wellicht bij de dierenwinkel of anders een dierenarts.
Dan als laatste bestaat er Teken encephalitis, een vorm van hersenontsteking die overgebracht kan worden door teken. Gelukkig komt dit in Nederland nog niet voor. In oa. Oost-Europa wel. Je kunt via de huisarts een eventuele vaccinatie hiertegen vragen.
Tot zover de medische rondslomp bij tekenbeten.
Groetjes,
Bedet
http://www.bijenkast.nl