Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Kroese »

apiario schreef: op het diepste punt van de trommel, dus helemaal onderaan zit 1 cm. hoge +- 25 cm lange sleuf als er nu iets valt dode bijen,wasmul,stukjes krant van het verenigen of wat voor troep ook
Bertus
Bertus, ben je niet bang dat die sleuf van de winter verstopt raakt, doordat ophoping van dode bijen en daarop mul? Zolang de bijen vliegen, wordt het wel weggeruimd.
Hennie.....
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Oeps....inderdaad,das een goede tip, bedankt daarvoor. Ik hou de ontwikkeling nauwlettend in de gaten en zal proberen bij de tweede kast daar een oplossing voor te vinden
Hoe ik het nu oplos met de huidige kast, ja ik weet het nog niet de dag is nog lang om over na te denken.

"De raderen draaien"[:)]

Bertus
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Jelte Pieter Dijkstra schreef 27-01-2005 (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4416):
Natuurlijk is het probleem bij een dergelijke kast dat er weer een ander soort raam bij komt. Maar toch lijkt een vierkant draaiend raam mij een onmogelijkheid.

Hennie Peters schreef als reactie:
Waarom is dat een onmogelijkheid? Je kunt toch de kast mee laten draaien, zolang de vliegopening maar op de as zit en daardoor steeds op dezelfde plek blijft.

Jelte Pieter Dijkstra schreef daarop weer (28-01-2005):
Bij een vierkante kast stuit je op bijna onoplosbare problemen. De bijen moeten wel een vaste aanvliegpunt hebben. je kunt niet voorkomen dat het vlieggat draaien zal.

Apiario-Florin-Brasil schreef 11-07-2005:
Dat de ramen rond zijn moet worden gezien als een praktische bijkomstigheid. Het is wat makkelijker werken dan met de reguliere rechthoekige ramen. Bij deze ramen werkt het systeem in principe ook. Gewoon de kast op zijn kop zetten en avonds weer terugzetten. Echter dit is lastig werken tijdens de drachtperiode wanneer de honingkamers op de kast staan. Hoe dan te handelen?

Elders op het forum (http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5132) is een onderwerp over warmbouw te lezen.

Valt kantelen en warmbouw nu niet te combineren met zoveel mogelijk hergebruik van bestaande kasten en raampjes?

Afbeelding

Albert
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Albert,

Enkele imkers hier in de buurt hebben een roterende kast gemaakt in warmbouw. De volledige kast draait, inclusief de honingkamer. Het aanvlieggat is pal in het midden van de kast. Zodat het zich voor de bijen niet verplaatst. De kast wordt bovenaan afgesloten door 2 deksels, zodat de honing kan worden verwijdert zonder het broednest te storen. Een controle van het broed kan dus ook zonder de honingkamer weg te nemen.

Enkele nadelen vind ik wel aan de kast. Door de warmbouw met achterliggende honingkamer is de kast vrij lang en minder geschikt om te reizen. De kast en de raampjes moeten perfect passen. Is dit niet zo zullen er telkens bijen geplet worden bij het draaien. Om deze reden zijn er ook afstandshouders op de toplatten geplaatst. Een bijkomend honinghoogsel kan niet worden geplaatst.

Dat de honingramen meedraaien blijkt geen beletsel voor het verwerken van de nectar. Wat de andere kwaliteiten betreft, zullen we net zoals bij de in deze topic beschreven kast, verder moeten afwachten.

Wat jou bouwtekening betreft: De toekomst zal moeten uitwijzen hoe na een winter stilstand het draaiend deel zich gedraagd ten opzichte van het vaste. Hoe hard gaan de bijen hier kitten?

mvg

Theo
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Albert,

Ik heb niet veel ervaring met warmbouw. Het is welk eens per ongeluk gegaan.
Met een segerberger kan het gemakkelijk gebeuren
Maar als ik jou tekening goed bekijk is er niet veel wat anders is dan zo als ik het doe.
Inderdaad kan je makkelijk bij de honing en broedkamer Maar het formaat is niet zo handig
Blijft het dan niet lood om oud ijzer?

Zo als het zich nu ontwikkeld krijg ik het idee dat ik niet zoveel controle hoef te doen Immers ze zwermen niet Althans niet zolang hij draait Waarom moet je het dan nog gaan verstoren?
Is de honing kamer vol dan wissel je hem gewoon.

Het kitten is tot nu toe te verwaarlozen (maar de winter is nog niet om) Inmiddels heb ik iets aan de vliegopening veranderd Ik heb er een uitneembaar houtje( spaarkast) in de vlieg opening gemaakt om goed te controleren of er zich ook vuil op hoopt. Zodat ik tijdig kan ingrijpen

Bertus
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

De vierkante roterende kast van Albert. (nieuw onderwerp ?)

Eén van de kenmerken van de roterende broedruimte zou zijn,
dat de bijen er geen honing in op willen slaan !
Ik ben benieuwd hoe het de imkers vergaat, die de broed en honingruimte vergrendelen
en tegelijk roteren.

Eén van de kenmerken van warmbouw is,
dat de bijen voorin beginnen met het broednest en daar achter de honing opslaan,
in de achterkamer zeg maar.
Je kunt een moerrooster plaatsen, maar dat is (volgens mij) eigenlijk niet nodig.
Je oogst van achter af. Bij het broednest blijft voor de bijen.

Een voordeel van dit systeem, dat de kast altijd goed op maat is.
Immers je kunt de kastruimte naar behoefte van de omstandigheden naar achteren uitbreiden en inkrimpen
door het vulblok achter het achterste raam te verschuiven.
Het broednest kan daarin naar believen van de bijen groter en kleiner worden.
Dit lijkt me een interessant voordeel.

Bij de vaste (samen roterende)constructie broedkamer-honingkamer
kan weer hetzelfde principe gebruikt worden
en is de grootte van het broednest weer zeer flexibel.
.

Bij de kast van Albert is de scheiding statisch en staat broedruimte vast.
Weg voordeel. Ik ben benieuwd hoe zich dat uit.
De bijen zullen de vorm van de kast wel snel herkennen. Kreatief bedacht.
Nu de wespetaille nog. (slang ? ... :D)

Tenslotte :
Ik ben dol op experimenten. Ik zou graag het vervolg vernemen.
En ik wil ook wel meedenken en evt. meeprutsen.

Naar mijn mening zou dit beter in een nieuw onderwerp passen,
anders wordt de collegiale meedenk-kollum
van de rond-roterende segeberger van Bertus moeilijk te volgen.
En dat zou jammer zijn.
Ook die van de vierkante optie zal moeilijker te volgen zijn.
Albert Stoter
Contacteer:

buckfast_beekeeper schreef:
Enkele imkers hier in de buurt hebben een roterende kast gemaakt in warmbouw. De volledige kast draait, inclusief de honingkamer.

Dat de honingramen meedraaien blijkt geen beletsel voor het verwerken van de nectar.
Dat is handige informatie buckfast_beekeeper. Bedankt. Ik had juist uit stellige uitspraken begrepen dat de nectar bij kanteling zeker uit de raten zou lopen. Als dat niet zo is vervalt natuurlijk de noodzaak van een niet kantelende honingkamer en wordt de contructie weer simpeler.

Albert
Albert Stoter
Contacteer:

apiario schreef:
Maar als ik jou tekening goed bekijk is er niet veel wat anders is dan zo als ik het doe.
Apiario,

Ik ben bang dat ik je niet goed begrijp, want het maken van de ronde ramen in de vierkante kast lijkt me veel bewerkelijker dan het laten draaien van de gehele kast (met bijkomend behoud van de standaard raampjes).
De keuze voor warmbouw komt puur door het achter de broedkamer willen plaatsen van de honingkamer wat weer wordt veroorzaakt doordat dan de gewichtverdeling over de as me dan gunstiger lijkt.
Albert Stoter
Contacteer:

hans hoogendoorn schreef:
De vierkante roterende kast van Albert. (nieuw onderwerp ?)
Achteraf had ik inderdaad beter een nieuw onderwerp "de vierkante roterende kast" kunnen opstarten. Ik ben met je eens dat de verschillende informatie nu door elkaar heen gaat lopen. Zou de beheerder dit willen aanpassen?
Eén van de kenmerken van warmbouw is,
dat de bijen voorin beginnen met het broednest en daar achter de honing opslaan, in de achterkamer zeg maar.
Een voordeel van dit systeem, dat de kast altijd goed op maat is.
Immers je kunt de kastruimte naar behoefte van de omstandigheden naar achteren uitbreiden en inkrimpen
door het vulblok achter het achterste raam te verschuiven.
Bij de vaste (samen roterende)constructie broedkamer-honingkamer
kan weer hetzelfde principe gebruikt worden
en is de grootte van het broednest weer zeer flexibel.
.

Bij de kast van Albert is de scheiding statisch en staat broedruimte vast.
Weg voordeel.
Eens. En dit was alleen ingegeven door de (blijkbaar onjuiste?) wetenschap dat de honingkamer niet mocht kantelen omdat dan de nectar eruit zou lopen. Als dat niet zo is dan kan de constructie zondermeer simpeler, en bovendien kunnen dan de door jou genoemde voordelen (van variabele grootte) worden behaald.
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

hans hoogendoorn schreef:

Je kunt een moerrooster plaatsen, maar dat is (volgens mij) eigenlijk niet nodig.
Je oogst van achter af. Bij het broednest blijft voor de bijen.
Hallo Hans,

Ik ben voor het gebruik van een moerrooster. Heb je tenminste de garantie dat je alleen honing oogst van niet bebroede raten. Ik weet dat er nog altijd imkers zijn die het wel doen. Ik ben er echter tegen en doe het dan ook niet.

Nog een voordeel van de volledig roterende kast is het volgende. Ze is perfect te gebruiken door rolstoelpatienten. De patient moet geen hoogsel verslepen! Hij kan bij nazicht de kast lichtjes kantelen zodat het ramen uithalen eenvoudiger wordt. De eerste indrukken van een rolstoelpatient/imker in de buurt waren in alle geval positief.

mvg

Theo
Plaats reactie