Bijenzwerm op 6 september.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Bijenzwerm op 6 september.
Afgelopen dinsdag (6 september dus) werd ik gebeld met het verzoek een bijezwerm te komen scheppen. In de veronderstelling voor de zoveelste keer bij een wespennest te worden ontboden ging ik toch een kijkje nemen.
Mijn voorgevoel bleek niet correct; het ging inderdaad om een heuse bijenzwerm. Mijn vraag nu: Hoe uitzonderlijk is het, begin september nog een zwerm te kunnen bemachtigen?
-
- Contacteer:
Re: Bijenzwerm op 6 september.
Gelijk op uitgebouwde, jonge raat zetten en regelmatig voeren of nog beter wat ramen met honing bij hangen. Maak het vlieggat zo klein mogelijk ivm roof. Een jonge, onbevruchte moer kan nog gemakkelijk bevrucht worden. Een beetje vertroetelen en dan komt het best goed. Ook ik heb dat eerder meegemaakt en hij kwam best de winter door. Een zwerm telt verhoudingsgewijs veel jonge bijen!
Op 20 augustus 2005 kreeg ik ook nog een zwermmelding 10 km vanaf mijn huis ter grootte van 2 broedkamerramen vol bezet. De volgende dag had de moer al ingelegd en zij zit nu al op 4 ramen.
Succes,
!Piet
Op 20 augustus 2005 kreeg ik ook nog een zwermmelding 10 km vanaf mijn huis ter grootte van 2 broedkamerramen vol bezet. De volgende dag had de moer al ingelegd en zij zit nu al op 4 ramen.
Succes,
!Piet
- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Ik heb vorig weekend ook nog een klein zwermpje geschept (geveegd) uit een knotlijsterbes. I.v.m. de aanwezigheid van reizende imkers in de omgeving en mijn angst voor het overbrengen van ziektes naar eigen bijen, heb ik dit zwermpje opgeruimd.
Erik
Erik
Hoi Marcel,Marcel.Hahne schreef:
Mijn vraag nu: Hoe uitzonderlijk is het, begin september nog een zwerm te kunnen bemachtigen?
Wij hebben 2 september nog een flinke zwerm geschept. Het volk zit nu in een 6-ramer en wil ik dit najaar, als de dracht minder wordt, gaan verenigen met een ander volk. HM doet het al prima. Ze was na 3 dagen al aan de leg.[:)]
Dus.... of het uitzonderlijk is, dat er nu nog gezwermd wordt, geen idee, maar het gebeurt zeker te weten.
Groetjes
Bedet
http://www.bijenkast.nl
- Albert Stoter
- Contacteer:
Ik vraag me ineens af hoe verstandig het eigenlijk is (voor de eigenschappen van de totale bijenpopulatie in relatie tot ons klimaat en drachtmogelijkheden) dat we zulke late zwermen de winter doorhelpen met meer hulp dan alleen kastruimte.
Albert
Albert
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Albert,
je weet niet wat de oorzaak van het zwermen is. Het kan aan de omstandigheden liggen (honger door het wegvallen van een drachtbron bijvoorbeeld) Het hoeft niet met hun genetische programmering te maken te hebben.
vr gr Ati
je weet niet wat de oorzaak van het zwermen is. Het kan aan de omstandigheden liggen (honger door het wegvallen van een drachtbron bijvoorbeeld) Het hoeft niet met hun genetische programmering te maken te hebben.
vr gr Ati
- Albert Stoter
- Contacteer:
Hoi Ati,Het kan aan de omstandigheden liggen (honger door het wegvallen van een drachtbron bijvoorbeeld)
Vliegt een zwerm dan zo ver dat dat dracht probleem wordt opgelost? Als dat zo is dan lijkt me dat bijengedrag inderdaad adequaat, maar als dat niet zo is ....
Of is het vooral goed voor het achterblijvende volk (dat met relatief meer voorraad blijft zitten) ?? Ook dan zou het gedrag toch wel adequaat kunnen zijn.
Albert