Blokramen van piepschuim
Moderator: Hans van der Post.
Blokramen van piepschuim
Tot nu toe maakte ik m'n blokramen van normale ramen met aan elke zijde een plankje triplex. Heeft er iemand ervaring met blokramen van kunstof schuimplaten al dan niet behandeld?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Blokramen van piepschuim
Naamgenoot; ik gebruik al jaren roofmate 4 cm dik en verklein daarmee de kast. Als een volk bij begin van de inwintering zesramen broed heeft verklein ik de kast tot 7 ramen. De afsluitende "platen" laat ik aan de binnenkant van de kast -voor en achter- nauw aansluiten - er kan geen bij door-.
Hans
- Het scheelt voedsel
- het wordt op een goede plaats opgeslagen
- kantramen beschimmelen niet -ze zijn er niet-
Hans
Beste Hans,
Zit in deze roofmate platen geen zoetigheid zodat de bijen er aan gaan knagen?
Groetjes van andere Hans
Zit in deze roofmate platen geen zoetigheid zodat de bijen er aan gaan knagen?
Groetjes van andere Hans
-
- Contacteer:
Hallo Hans,
Aan roofmate/styrofoam wordt door bijen niet geknaagd. Aan piepschuim wel. Piepschuim zal ook sneller in stukken breken. roofmate/styrofoam is daardoor een betere optie. Kijk er volgende thread eens op na. Daar is er recentelijk over geschreven. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... olystyreen
mvg
Theo
Aan roofmate/styrofoam wordt door bijen niet geknaagd. Aan piepschuim wel. Piepschuim zal ook sneller in stukken breken. roofmate/styrofoam is daardoor een betere optie. Kijk er volgende thread eens op na. Daar is er recentelijk over geschreven. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... olystyreen
mvg
Theo
Nou, dat er helemaal niet aan geknaagd wordt kan ik niet beamen. Het lijkt erop dat als de bijen echt te weinig plek hebben (bijv. in een volle zesramer) dat ze dan toch stukjes wegknagen.
Het is wel veel makkelijker dan triplex. Gewoon een raampje op een plaat roofmate van 2 cm dik leggen, uitsnijden en klemvast in het raampje duwen. Desnoods een beetje van die blaas houtlijm ertussen en klaar is je vulblok.
Peter
Het is wel veel makkelijker dan triplex. Gewoon een raampje op een plaat roofmate van 2 cm dik leggen, uitsnijden en klemvast in het raampje duwen. Desnoods een beetje van die blaas houtlijm ertussen en klaar is je vulblok.
Peter
Hoi Theo,
Met jou koppeling naar een vorig bericht heb ik genoeg gevonden, ik had al wat gezocht maar verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Allen bedankt
Met jou koppeling naar een vorig bericht heb ik genoeg gevonden, ik had al wat gezocht maar verkeerde zoekwoorden gebruikt.
Allen bedankt