Hallo Bert,
Als ik in Zuid Frankrijk ben, breng ik altijd even een bezoek aan het bedrijf en de winkel van
Ickowicz (depuis 1947) in de stad Bolléne (100 km.bezuiden Lyon); je vindt er de nieuwste materialen en alles op gebied van imkeren of het nu hobyïsten zijn of beroeps. hier kwam ik in het voorjaar een bevruchtingskastje van dubbelkarton [ een voorgeponste kaart, die je zelf moet invouwen) tegen voor € 3,75. ik heb een exemplaar meegenomen
als curiosum. het is een stevig kastje, waar je eigengemaakte raampjes inhangt en naar mijn idee zonder openingen waaruit bijen kunnen ontsnappen.
Je moet het kastje uiteraard niet in de regen zetten; ik weet niet wat er zal gebeuren als je er een volk in wilt overwinteren in onze omstandigheden; de maten zijn uiteraard niet die van onze spaarkast; het leek mij een uitstekend kastje, als je in nood snel een nazwerm moet onderbrengen. Een curiosum, waarvan ik de doelmatigheid niet kon checken; het viel mij wel op, dat er een hele stapel lag in de winkel.
In september kwam ik er terug en zag van hetzelfde materiaal de volwaardige Langstroth en Dadant kast. De investering voor het bedrijf lijkt mij geldverspilling als er met het zesraams teeltkastje geen goede ervaringen waren opgedaan. Raampjes hang je zelf in en de constructie is m.i. stevig genoeg om niet ineen te zakken als er broed en een voorraad voer in komt.
Misschien zou het een goedkope oplossing zijn om zonder noemenswaardige kosten de vermeerdering van het aantal volken in de zomer op te vangen; je zou dan wel kasten in de bij ons gangbare maten moeten laten ponsen.
Ik ben geen handelaar maar een toevallige geïnteresseerde tourist; verder dan opgave van het adres van de firma (die de kasten waarschijnlijk in eigen productie heeft) ga ik dus niet;
verdere gegevens:
http://www.ickowicz.com
miel(APENSTAART)ickovicz.com
tel 0033-490404971
fax 0033-490304677
ze hebben een zeer uitgebreide catalogus (le cataloque de l'apiculteur).
hennie oes