Voor de regelmatige bezoeker van dit forum is dit bericht mosterd na de maaltijd. Op 28 augustus plaatste Henk Noppe onder "Algemen berichten" dit bericht: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5274
Omdat ik in het blad Bijen een artikel heb geplaatst dat vanmorgen pas op de deurmat viel wil er nog even op terugkomen.
Ik heb toen niet aan de discussie deelgenomen maar zit nog wel met de vraag hoe we moeten reageren wanneer ons dit overkomt.
De meest ervaren piloot kan met zijn vliegtuig neerstorten. De meest ervaren chauffeur kan een kind aanrijden. De meest ervaren imker kan te maken krijgen met bijensteken met misschien fatale afloop. Verzekeringsmaatschappijen hebben daarvoor de "kleine lettertjes" bedacht. Nu wil ik niet zoiets als kleine lettertjes voor de imkerij gaan introduceren maar het lijkt met goed om eens na te denken hoe we om moeten gaan met vervelende situaties.
Wat doet u als er morgen een ernstig ongeval plaatsvind door toedoen van uw bijen en even later staat er een journalist aan uw voordeur?
Zeggen en schrijven
-
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Zeggen en schrijven
of menn is nog driftig hierover aan het nadenken of mijn hoopt stil dat het bij hen nooit gebeurd. Onder het motto ik heb zulke vriendelijke bijen.
Ik had ze ook. Stonden op een kwekerij waarbij trekkers op een paar meter aan het werk waren nooit geen probleem. Ook niet de jongens die in de paden aan het werk waren. Op een goede avond, op het verkeerde moment de kast open gemaakt, en het was raak. Een masale aanval!! Overal bijen over mijn pak. Nooit geweten dat ze ook alle kleine gaatjes weten te vinden. Ik heb heel wat steken op gelopen. Eerst mezelf in veiligheid gebracht. Grootste lading bijen afgeschud en toen zo snel mogelijk op afstand komen en de bijen onder mijn kleren verwijderd. Daarna mijn kleren goed afgesloten en met veel rook de bijenkast weer dicht weten te krijgen. De dagen daarop niets meer aan de hand.!!!
Als imker meen je alles in de hand te hebben. Zulke lieve bijtjes geteeld (Buckfast of Carnica!?!?!). Helaas is het niet alleen de imker maar spelen vaak veel meer (f)actoren een rol.
Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent. En leg dit ook uit. Ook iemand die paardrijd weet dat hij eraf kan vallen. Wanneer je al weet dat een paard schikkerig is of enorm gehumeurd dan weet je als je er alsnog op gaat rijden dat je een verhoogd risico loopt om eraf gegooid te worden.
Als beginneling moet je nog veel leren. Ook het inschatten van het humeur van je volken. Als meer ervaren imker zie je met een oogopslag dat het mis gaat en weet je welke volken je het laatst moet behandelen. Bezint eer ge begint dus stop dan direct de behandeling wanneer een volk "onnodig" agressief wordt. Ga je alsnog door dan is het je eigen schuld en ben je wel voor de volle 100% verantwoordelijk voor de fatale afloop.
Ik had ze ook. Stonden op een kwekerij waarbij trekkers op een paar meter aan het werk waren nooit geen probleem. Ook niet de jongens die in de paden aan het werk waren. Op een goede avond, op het verkeerde moment de kast open gemaakt, en het was raak. Een masale aanval!! Overal bijen over mijn pak. Nooit geweten dat ze ook alle kleine gaatjes weten te vinden. Ik heb heel wat steken op gelopen. Eerst mezelf in veiligheid gebracht. Grootste lading bijen afgeschud en toen zo snel mogelijk op afstand komen en de bijen onder mijn kleren verwijderd. Daarna mijn kleren goed afgesloten en met veel rook de bijenkast weer dicht weten te krijgen. De dagen daarop niets meer aan de hand.!!!
Als imker meen je alles in de hand te hebben. Zulke lieve bijtjes geteeld (Buckfast of Carnica!?!?!). Helaas is het niet alleen de imker maar spelen vaak veel meer (f)actoren een rol.
Laat zien dat je weet waar je mee bezig bent. En leg dit ook uit. Ook iemand die paardrijd weet dat hij eraf kan vallen. Wanneer je al weet dat een paard schikkerig is of enorm gehumeurd dan weet je als je er alsnog op gaat rijden dat je een verhoogd risico loopt om eraf gegooid te worden.
Als beginneling moet je nog veel leren. Ook het inschatten van het humeur van je volken. Als meer ervaren imker zie je met een oogopslag dat het mis gaat en weet je welke volken je het laatst moet behandelen. Bezint eer ge begint dus stop dan direct de behandeling wanneer een volk "onnodig" agressief wordt. Ga je alsnog door dan is het je eigen schuld en ben je wel voor de volle 100% verantwoordelijk voor de fatale afloop.
-
- Contacteer:
Re: Zeggen en schrijven
Hallo Hennie,Hennie Peters schreef:
Wat doet u als er morgen een ernstig ongeval plaatsvind door toedoen van uw bijen en even later staat er een journalist aan uw voordeur?
Voor een journalist behoef je niet bang te zijn, als je maar oppast met wat je antwoordt op zijn/haar vragen. Je bent overigens helemaal vrij om een journalist wel of niet te woord te staan.
Als het om een te publiceren interview gaat, kun je vragen(eisen) om het te publiceren artikel ter goedkeuring te ontvangen voordat je met de publicatie instemt. Als men dat niet wil, moet je niet instemmen met het interview.
Als je wilt dat jouw woorden zuiver worden weergegeven, kun je er ook voor kiezen de journalist een geschreven persbericht ter hand te stellen.
Als er ook nog een aansprakelijksstelling aan de orde is, moet je extra oppassen, omdat de verzekeringsmaatschappij die eventueel tot betaling van de schade moet overgaan, niet in diens belangen geschaad wil worden.
Lammert van Beek